Tjetjenien.. (igen)

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 24 september 2004, 21:17

Martin Lundvall skrev:Ryssland ar trots allt mer demokratiskt nu an vad det var for 10 ar sedan.
/Martin
Men de senaste dagarna har man gjort "helt om"?

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 24 september 2004, 21:18

Och hur kan Ryssland och USA vara på bättre fot än någonsin?
Putin har de senaste åren, inte gasat ihjäl som Saddam, men ändock haft ihjäl minst sagt lika många på ett lika smidigt sätt. Tja, Putin har antagligen "dödat" lika många som Saddam han med. Frågan är om det gör honom lika hemsk som Saddam? Kanske inte.
Ar det en allv arligt menad fraga eller bara lite filosoferande? Sjalv ar jag inte ett dugg forvanad. Fragan ar val istallet nar smekmanaden mellan Ryssland och USA slutar.

/Martin
Offtopic-filosofi.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 september 2004, 12:02

Johan vad vill du ha sagt? Jag forstar inte riktigt din fraga (bakis) om det nu ar en fraga eller bara ett pastaende i forklattsom en fraga.

Jag tycker inte det ar bra de forandringar som planeras i Ryssland. Fast jag ar inte heller orolig over att detta ar borjan till en ny diktatur.

Betraffande ditt andra inlagg. ??? Slang ut nagot matnyttigt om du tycker jag pratar goja, eller sa far du ansoka till att bli moderator. :lol:

/Martin

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 26 september 2004, 15:34

Du verkar ju onekligen väldigt insatt i ämnet. Och du har en lite annorlunda uppfattning än de flesta. Jag uttryckte mig lite otydligt. Jag ville bara veta om du tyckte vad som hänt i ryska politiken de senaste dagarna var bra eller dåligt.

Mitt andra inlägg har du nog missuppfattat. Jag menade att det var jag som OT-filosoferade. (Du frågade ju.) Det gjorde väl du med då om du spann vidare på mitt inlägg, men det var egentligen inte så jag menade det.

Och förresten skulle jag nog inte passa som moderator, jag är alltför flummig. :oops:

Får man fråga vad du sysslar med i Moskva utan att va alltför offtopic?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 26 september 2004, 17:33

Dûrion Annûndil skrev:
Martin Lundvall skrev:Jag hyser ingen oro over att landet ska aterga till auktoritart styre.
Problemet är väl att Ryssland aldrig gjorde sig av med sitt auktoritära styre? Någon demokratisk statsapparat, eller samhällssystem, har inte utvecklats, annat än att man försöker ge sken av demokrati iallafall. Den ryska pressen är i stort sett försedd med munkavle precis som förut (självcensur under diskreta påtryckningar). Förut fick man inte klaga av rädsla för att någon skulle lyssna, nu får man klaga men ingen lyssnar. Så tolkar jag det iallafall.

Mvh -Dan
Landet har haft en demokratisk process i 15 år jämför med t ex Sverige som haft en demokrati som verkat fram sedan 1400-talet.

Mediesituationen i Ryssland är splittrad. TV är statsstyrd, medan pressen i månt och mycket fortfarande är fri.

Har verkligen Putin och hans kompisar kontroll över situationen i Tjetjenien? Ibland undrar man. Man kan dock säga att i den ryska historien har individers rättigheter och liv spelat någon större roll. Så heller inte i Tjetjenien.

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 26 september 2004, 23:19

Dalmas skrev:
Landet har haft en demokratisk process i 15 år jämför med t ex Sverige som haft en demokrati som verkat fram sedan 1400-talet.
Detta vill jag gärna höra dig utveckla...

Henrik

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 september 2004, 23:57

dalmas skrev:Landet har haft en demokratisk process i 15 år jämför med t ex Sverige som haft en demokrati som verkat fram sedan 1400-talet.

Mediesituationen i Ryssland är splittrad. TV är statsstyrd, medan pressen i månt och mycket fortfarande är fri.
CIA Factbook skrev:December 1991 splintered the USSR into 15 independent republics. Since then, Russia has struggled in its efforts to build a democratic political system and market economy to replace the strict social, political, and economic controls of the Communist period. While some progress has been made on the economic front, recent years have seen a recentralization of power under Vladimir PUTIN and an erosion in nascent democratic institutions. http://www.cia.gov/cia/publications/fac ... os/rs.html
Human Rights Watch skrev:Political Opposition
The December 2003 landslide victory of the pro-Kremlin United Russia party in the parliamentary elections delivered Putin an utterly compliant legislature that is unlikely to serve as a needed check on executive authority. The resounding defeat of the opposition and the new alignment of forces in the parliament have jeopardized the future of Russia’s civil society and human rights movement: none of the parliamentarians known for their support of human rights were reelected and the carefully built system of cooperation between non-governmental organizations and Duma deputies has vanished. Civil society now lacks this important avenue of access to the political system.

[...]

Press Freedom and Access to Information
The independent media, particularly television, also fell victim to the Kremlin’s drive for control. In June Russia’s Press Ministry shut down Russia’s last independent national television station, TVS, and replaced it with a sports station. TVS was known for being critical of the government. Its closure culminated of a series of network closures and takeovers since 2001.

In August, the All Russia Center for the Study of Public Opinion, a polling agency renowned for its break-though independent surveying in post-Soviet Russia, was taken over by the state. The head of the agency, sociologist Yuri Levada, and many of his colleagues have been forced to resign. These developments have further limited the public’s access to diverse and critical information sources.

Prosecution of “Whistle-Blowers”
Just as the Kremlin has sought to reestablish control over politics and strategic state economic interests, the Federal Security Service (formerly the KGB) has sought to reestablish control over sensitive areas it considers to be its exclusive domain. Over the past eight years, it has prosecuted about a dozen journalists, scientists, and environmentalists—who work on issues such as nuclear waste dumping, environmental degradation, and military technology—on dubious treason charges, a phenomenon described as “Spymania.” Several were given prison sentences ranging up to five years. Though some of these cases continue to wend their way through the courts, no new charges have come to light in the past three years. On December 29, 2003, a jury acquitted Dr. Valentin Danilov of espionage charges; the prosecutor’s office said it would appeal. Another scientist, Igor Sutyagin, continued his legal battle with the FSB. October 27, 2003 marked the fourth anniversary of Sutyagin’s pre-trial detention. His trial date still had not been set at this writing. http://hrw.org/english/docs/2003/12/31/russia7273.htm#2
Rysslands demokratiska läge och pressfrihet är alltså allt annat än strålande, och det har sedan 1991 egentligen försämrats från en tidigare positiv utveckling.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 27 september 2004, 00:04

Dûrion Annûndil skrev:Rysslands demokratiska läge och pressfrihet är alltså allt annat än strålande, och det har sedan 1991 egentligen försämrats från en tidigare positiv utveckling.
Jag misstänker att det var det där med 1400-talet (vilket förvisso är ganska lätt att missuppfatta) han syftade på ...

Men vad vet jag? :)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 september 2004, 00:40

Lindir skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Rysslands demokratiska läge och pressfrihet är alltså allt annat än strålande, och det har sedan 1991 egentligen försämrats från en tidigare positiv utveckling.
Jag misstänker att det var det där med 1400-talet (vilket förvisso är ganska lätt att missuppfatta) han syftade på ...

Men vad vet jag? :)
Jo, det verkar ju onekligen så när jag läser lite noggrannare... Dalmas har ju rätt i att demokratiseringsprocessen är ung i Ryssland i jämförelse med tillexempel Sverige, så man ska väl inte ha alltför stora förväntningar.

Jag kommenterade nog mer i allmänhet den demokratiska processen i Ryssland, som Martin Lundvall bedömde tidigare:
Martin Lundvall skrev:Ryssland har manga problem kvar att losa, fast jag tycker att den vagen de har valt nu ar en betydligt sundare strategi an vad som tidigare fordes. Jag tror att demokratin kommer att fordjupas men det kommer ta tid. Ryssland ar trots allt mer demokratiskt nu an vad det var for 10 ar sedan.
Snarare går det bakåt alltså.

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 27 september 2004, 01:23

Ber om ursäkt om jag var otydligt, givetvis är det den påstådda demokratiska utvecklingen i Sverige jag vill höra mer om =)
Att det går bakåt i Ryssland för tillfället ifrågasätter jag inte på något sätt.

Henrik

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 september 2004, 11:30

Om jag ska sammanfatta det lite kort sa tycker jag inte den politiska utvecklingen som sker i Ryssland ar bra. Daremot sa delar jag inte uppfattningen att demokratilaget i Ryssland var battre for 10-15 ar sedan. For tio ar sedan var Ryssland annu hogre an idag ett laglost samhalle. Utan att bli allt for invecklad anser jag att chockterapin som skulle hjalpa Ryssland ut ur kommandoekonomin bidrog till att skapa ett laglost samhalle, detta forvarrades av att landet styrdes av Jeltsin. Jeltsin var mycket bra pa att rasera Sovjetunionen men han var ocksa mycket dalig pa styra Ryssland. Efter att han kom till makten tycks han inte vetat vad han skulle gora.

Nu har Ryssland fatt det battre. Till stor del pa grund av uppsvinget i gas och oljeexporten. Putin har aterstallt centrums overhoghet som jag tror behovs for att reformera landet. Daremot behovs inte centrum starkas mer. Putin har bidragit med att skapa lag och ordning nagot som Ryssland har saknat under en lang tid. Om Putin nu kan anvanda den lag och ordning till att fortsatta reformera landet ekonomisk, kommer landet kunna bli en ekonomisk stormakt (dock ej imorgon) . Det hela hanger emellertid pa vad Putin vill. Min bedomning av Putin ar att han ville gora Ryssland stort och maktigt igen (tillskillnad fran Jeltsin som bara ville vara president) Putin verkar ha tankt till mer an den senaste personerna som forsokte reformer landet (Gorbatjov och Jeltsin) han har da kommit fram till att Ryssland behover vast for att bli starkt igen. For tilfallet sa behover Ryssland vast mer an vast behover Ryssland och darfor sa maste Putin se till att ge en del eftergifter till vast sasom demokrati i Ryssland. Det ar just detta som gor att jag tvivlar pa att Ryssland kommer utvecklas till en ny diktatur. Fast allt kan hand vi far se vad som hander i de narmasta valen, framforallt Duma och presidentvalen kommer bli intressanta.

Betraffande pressfriheten. De flesta manniskor i Ryssland far sin kunskap genom Tv. Tidningar ar det fa som laser, jag tror mest i St Petersburg och Moskva och andra rika stallen. I Sverige ar de huvudsakliga nyhetskanalerna de staliga SVT1 och SVT2. Sjalvklart sa ar det stor skillnad mellan Sveriges och Rysslands statliga kanaler men jag tycker anda det ar vart att komma ihag.

Johan: Jag pluggar ryska pa MGU (http://www.msu.ru) ska vara tva terminer. Jag forstar betydligt battre nu i efterhand vad du menade.

/Martin

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 27 september 2004, 20:29

Henriko skrev:
Dalmas skrev:

Henrik
? Det är en förklaring - inte ett försök till urskuldande.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 september 2004, 22:38

Dalmas skrev:
Henriko skrev:
Dalmas skrev:

Henrik
? Det är en förklaring - inte ett försök till urskuldande.
Vad menar du med att vi har haft en demokrati "som verkat sedan 1400-talet", eller menar du att vi haft en demokratiseringsprocess sedan dess? (Demokratiseringsprocessen påbörjades väl för övrigt först på 1800-talet, eller pratar du om de olika ståndens representation) Det var därför Henriko ville att du skulle "utveckla" dig. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 27 september 2004, 23:09

Menar naturligtvis demokratiseringsprocess. :) . Eller snarare process mot demokrati.

Skriv svar