pandersson skrev:Nu är jag ingen expert på ekonomisk utveckling, men enligt vad jag hört så var åtminstone Baltikums ekonomi mer utvecklad än den svenska fram till 2:a VK. Ekonomisk utvandring till Ryssland förekom ju till 1920-talet från Sverige så man kan ju knappast uppfattat landet som fattigt. Inte heller Polen har jag hört noteras som ett fattigt land historiskt sett. Med tanke på dessa områdens bidrag inom världskulturen så förstår jag inte hur man kan tala om social efterblivenhet.
Det har jag inte hört, men Baltikum, Finland och Polen hade fördelen att ha till största delen fria bönder av gammal hävd, medan de ryska bönderna till större delen var livegna fram tills upphävandet 1861 - men då fortsatte de att i praktiken vara livegna pågrunda av de dåliga förutsättningarna för jordägande, och en fortsatt stark godsägarklass som utnyttjade dem.
Industrialiseringen i Ryssland tillhörde precis som i Sverige senare hälften av 1800-talet. Den koncentrerade sig främst till St.Petersburg, Moskva och Ukraina. Det var främst en industri som producerade bomullstyger för exportmarknaden, och trots en tillfällig snabb tillväxt och stora vinster, så fortsatte per capita inkomsten av industrin vara låg i jämförelse med Västeuropa (England, Frankrike, Tyskland), USA, och även Sverige. Ryssland var fortfarande en producent av agrikulturella varor. Sverige, som även var en senkommen industrination, utvecklade en pappersindustri, och en stål/maskin-industri som snart fick en per capita inkomst i klass med de andra industrinationerna i väst.
Men Sverige hade dessutom redan tidigare tillhört den "västliga" gemenskapen i bilden av Europa, medan Baltikum och Polen tillhörde Ryssland och räknades dit, och alltså ansågs vara del i den "östliga" delen av Europa rimligtvis (vi talar då om uppfattningen om Europa som Väst och Öst i England, Tyskland och Frankrike, vilka väl förmedlat och förmedlar bilden till oss). Vi talar ju här om "bilden" av östländerna, inte nödvändigtvis verkligheten.
Att svenskar välkomnats till Ryssland spelar då mindre roll, även tyska bönder invandrade i visst antal till Ryssland som fria kolonister i syd och öst. Industrin bör även ha haft behov av utbildade yrkesmän under expansionen. Trots detta var Ryssland på efterkälken, och sågs som sådant både efter Krimkriget, Rysk-Japanska kriget, och 1:a Världskriget.
Mvh -Dan