Svensk mtrl i utländsk film
Svensk mtrl i utländsk film
Ett litet udda ämne...
Jag vet att AJ37 (Viggen alltså) var påtänkt som fi flygplan i de usla Iron Eagle filmerna. Dock stoppades det och istället användes israeliska Kfir plan.
Vet också att ett Draken plan har symboliserat FI i någon annan jänkarfilm.
Och att vakterna i Tunguska lägret (Arkiv X såklart) använde m/59 vindrocken som uniform.
Men finns det mer film där svensk mtrl används utan att användas som just svensk mtrl? Någon...
Jag vet att AJ37 (Viggen alltså) var påtänkt som fi flygplan i de usla Iron Eagle filmerna. Dock stoppades det och istället användes israeliska Kfir plan.
Vet också att ett Draken plan har symboliserat FI i någon annan jänkarfilm.
Och att vakterna i Tunguska lägret (Arkiv X såklart) använde m/59 vindrocken som uniform.
Men finns det mer film där svensk mtrl används utan att användas som just svensk mtrl? Någon...
-
Kanske inte film, men ändå:
För några år sedan såg jag ett reportage om en eller annan oroshärd i centralasien (Azerbadjan? Tjetjenien? Minns inte.). En skäggig rebelledare stod och blev intervjuad av reportarar om en eller annan attack mot en eller annan arméstyrka. Det var bara det att killen var klädd m90 uniformen! Undrar just hur den hittat dit.
För några år sedan såg jag ett reportage om en eller annan oroshärd i centralasien (Azerbadjan? Tjetjenien? Minns inte.). En skäggig rebelledare stod och blev intervjuad av reportarar om en eller annan attack mot en eller annan arméstyrka. Det var bara det att killen var klädd m90 uniformen! Undrar just hur den hittat dit.
coolast?
"Mardern" i shaving Ryans privates är en ombyggd svensk m/43 
Re: coolast?
shaving Ryans privates Jag misstänker att det rör sig om någon slags (porrfilms) spoof? Mycket fiffigt.Chummy skrev:"Mardern" i shaving Ryans privates är en ombyggd svensk m/43
[/i]
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Jonteman och jag undrar var man kan köpa denna film?...dot skrev:shaving Ryans privates Jag misstänker att det rör sig om någon slags (porrfilms) spoof? Mycket fiffigt.Chummy skrev:"Mardern" i shaving Ryans privates är en ombyggd svensk m/43
[/i]
Var har fått det ifrån??Anno skrev:Jonteman och jag undrar var man kan köpa denna film?...dot skrev:shaving Ryans privates Jag misstänker att det rör sig om någon slags (porrfilms) spoof? Mycket fiffigt.Chummy skrev:"Mardern" i shaving Ryans privates är en ombyggd svensk m/43
[/i]
fast verkar lite intressant
- Mikael Eklund
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Snarare: "Nu har du blivit elitsoldat, så nu får du byta ut din krånglande M16 mot den här pålitliga svenska k-pisten som är perfekt på de korta avstånd man slåss på i djungeln."Dalmas skrev:Stämmer. Vilken utveckling: "Nu har du blivit elitsoldat, så nu får du byta ut din M16 mot den här gamla svenska k-pisten som inte dödar på 200 m."
Skulle inte Special Forces veta vad de använde för prylar?
...och jag skulle banne mig inte vilja ställa mig i vägen för en 9mm:s-kula avlossad från en m/45, oavsett om det rörde sig om 2 eller 200 meter...
Anledningen till att amerikanerna använde M45 var i mångt och mycket i brist på annat.
Ok jag kan se fördelarna med M45an men inte är det särskilt roligt när de skjuter på dig från en 500 m och du inte kan besvara elden. (Känner en som var med i Kongo, och det var tydligen inte bara lite frustrerande). Förmodligen använde amerikanerna, precis som svenskarna i Kongo, en annan patron med bättre laddning.
Hade jag gravrost i min M45? Jajamensann.
Ok jag kan se fördelarna med M45an men inte är det särskilt roligt när de skjuter på dig från en 500 m och du inte kan besvara elden. (Känner en som var med i Kongo, och det var tydligen inte bara lite frustrerande). Förmodligen använde amerikanerna, precis som svenskarna i Kongo, en annan patron med bättre laddning.
Hade jag gravrost i min M45? Jajamensann.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
De hade kunnat ta något motsvarande, t ex Sten-gun. Fast enligt vad jag hört, så ville de ha ett vapen som inte kunde spåras så lätt till Special Forces. Varför då inte ett lättskött vapen från ett neutralt land.Dalmas skrev:Anledningen till att amerikanerna använde M45 var i mångt och mycket i brist på annat.
Stridsavstånd på 500 meter hör väl inte direkt till vanligheterna i djungelkrigföring...Ok jag kan se fördelarna med M45an men inte är det särskilt roligt när de skjuter på dig från en 500 m och du inte kan besvara elden. (Känner en som var med i Kongo, och det var tydligen inte bara lite frustrerande). Förmodligen använde amerikanerna, precis som svenskarna i Kongo, en annan patron med bättre laddning.
Vapenfett 101 och trassel anbefalles! Vapen ska skötas!Hade jag gravrost i min M45? Jajamensann.