Tjetjenien.. (igen)
Utrikespolitiska institutet har skrivit en hel del om Tjetjenien genom åren.
http://www.ui.se/
http://www.ui.se/
Lite citat om ryska övergrepp
http://www.militaryphotos.net/forums/vi ... php?t=2661
http://www.militaryphotos.net/forums/vi ... php?t=2661
Rättegången mot överste Budanov var inte den enda processen mot ryska militärer som tjänade i Tjetjenien. Mest berömd, ja. Överste Budanov kunde inte fira sin 60-års dag (finns inte så gamla översten i ryska armén), eftersom han är i 40-års åldern nu. Han har påstått att tjejen var pricksytt som dödade 11 av hans soldater, vilket inte låter så osannolikt, och hon dog under förhör då han handlade i affekt. Den här rättegången var lång och svårt, många ville att Budanov släppas, men han hade äntligen dömts till 10-års fängelse, där han befinner sig nu. En av hans underordna fick 5 år.
Den sista berömda rättegången var mot en grupp special-trupperna (så kallade Ullman-processen), som påstods döda några civiler. Juryn har friat dem, men Rysslands högsta domstol har nyss upphävt beslutet, så Ullman och hans underordna kommer att ha en ny rättegång.
Den sista berömda rättegången var mot en grupp special-trupperna (så kallade Ullman-processen), som påstods döda några civiler. Juryn har friat dem, men Rysslands högsta domstol har nyss upphävt beslutet, så Ullman och hans underordna kommer att ha en ny rättegång.
-
pandersson
- Medlem
Egill,
jag beklagar att jag mindes fel på åldern. Det jag känner till mer om det fallet var att det fanns krav på att återupptaga det för att Ryssland skulle beviljas lån från väst. Det gläder mig att det gjorts och jag hoppas att straffet är verkställt.
Du har inte möjlighet att ge några fler detaljer om olika rättegångar? I Sverige har jag varit i total avsaknad av information. Det jag nämnde var från svaga minnen av lettisk media.
jag beklagar att jag mindes fel på åldern. Det jag känner till mer om det fallet var att det fanns krav på att återupptaga det för att Ryssland skulle beviljas lån från väst. Det gläder mig att det gjorts och jag hoppas att straffet är verkställt.
Du har inte möjlighet att ge några fler detaljer om olika rättegångar? I Sverige har jag varit i total avsaknad av information. Det jag nämnde var från svaga minnen av lettisk media.
En till artikel om laglösheten:
http://www.militaryphotos.net/forums/vi ... hp?t=24060
http://www.militaryphotos.net/forums/vi ... hp?t=24060
Läser och hör detta gång på gång. och det börjar bli lite störigt nu. det är nämligen fel. På två punkter;FredH skrev: Stalin deporterade hela befolkningen 1944 till Sibirien då han inte såg någon utväg för att kunna hålla befolkningen i schack. Över 300000 deporterades och inom två år hade 25% av dessa dött.
endast en tredjedel av befolkningen tvångsförflyttades (som sagt trehundratusen).
Sällan att tjetjenienerna stack till Sibirien. Det var turkestan. Har för mig att det var Kazakstahn för att vara helt precis.
Detta har förresten klargjorts i en tidigare Tjetjenientråd.
Angående ryssarnas förbrytelser mot tjetjenier i "nutid" vill jag tipsa om Politikovskaja:s (osäker på stavningen) "Tjetjenien - sanningen om kriget". En av de mest gripande böcker (jag sträckläst) någonsin. Denna ryska intervjuar mängder av tjetjener som berättar om ryssarnas hemskheter. Hon beskriver även ett scenario där en rysk "krigsförbrytelsefaktainsamlare" blir nerskjuten från helikopter av sina egna soldater (ryssar). Tja, allmänt råder kaos i regionen, befäl och soldater tjänar svinamycket kosing på ren stöld i Tjetjenien. Högsta ryska militära närvaron har legat på ca 200 000. En otrolig truppkoncentration för att vara stationerat över ett område stort som Bohuslän.. vad jag har hört har mer än 300 000 tjetjener dödats. Alltså lika många som på Stalins tid. Det ironiska är att merparten av tjetjenerna inte är terrorister, men dock använder ryssfn det som anledning att kidnappa, våldta och mörda.
Håll i hatten Svensken och uttala dig inte innan du har läst lite om läget i Tjetjenien. Detta måste väl klassas som det "äckligaste" som har inträffat i Europa sedan andra världskriget. Tror det slår jugoslavien med hästlängder.
goonatt
/soldat Pappsing
Det slår defentivt fd-Jugoslavien med Häst längder specielt med tanke på hur stort Tjetjenien och att nästan 3 av 10 tjetjener har blivit dödade i detta krig.
Bakgrunden till kriget är långt Kaukasier är het leverade mänikor hatet mellan Ryssar och Tjetjener är 300 årigt med tanke på hur brutala båda sidorna är så ser det ut som det kommer att bli ytterst svårt att hitta en lösning om det ens går.
Allt är svinet Jelstins fel alkoliserade idot men jag gillar inte alls det här förslaget som Putin la fram om att Kremlin skulle välja guvänörer republikerna jag själv som Tatar blir oroad av att Ryssarna skulle styra ännu mer över dem etniska minoriteterna.
Bakgrunden till kriget är långt Kaukasier är het leverade mänikor hatet mellan Ryssar och Tjetjener är 300 årigt med tanke på hur brutala båda sidorna är så ser det ut som det kommer att bli ytterst svårt att hitta en lösning om det ens går.
Allt är svinet Jelstins fel alkoliserade idot men jag gillar inte alls det här förslaget som Putin la fram om att Kremlin skulle välja guvänörer republikerna jag själv som Tatar blir oroad av att Ryssarna skulle styra ännu mer över dem etniska minoriteterna.
Ja, där ser man...tryggve skrev:Skalden
Är inte KAB-serien "smarta bomber", eller har jag fel?
http://www.aeronautics.ru/img001/airsurface.htm
Trodde inte de kunde sånt.
Man har ju en bild av att USA är de enda som kan sånt...
President Aslan Maschadov har länge sagt att man går med på att Tjetjenien förblir en autonom republik. Underligt att Putin bara kan ignorera Maschadov.Nico skrev: Bakgrunden till kriget är långt Kaukasier är het leverade mänikor hatet mellan Ryssar och Tjetjener är 300 årigt med tanke på hur brutala båda sidorna är så ser det ut som det kommer att bli ytterst svårt att hitta en lösning om det ens går.
Bollen har varit hos ryssarna länge.
Förhandlingar borde inletts för länge sedan.
Det sk kriget är en grogrund för terrorism. Gud vad ryssarna är hjältemodiga. Och så centraliserar man statsapparaten lite i smyg samtidigt. Herregud, snart är vi tillbaka i Tsarryssland, eller nåt.
FN kan bara titta på medan slakten i Tjetjenien pågår pga av att det är rysk mark. Det är ju en intern angelägenhet som Putin säger.
Och hur kan Ryssland och USA vara på bättre fot än någonsin?
Putin har de senaste åren, inte gasat ihjäl som Saddam, men ändock haft ihjäl minst sagt lika många på ett lika smidigt sätt. Tja, Putin har antagligen "dödat" lika många som Saddam han med. Frågan är om det gör honom lika hemsk som Saddam? Kanske inte.
Men vi kan skatta oss lyckliga som har en gruffande ryss där borta i periferin. Annars hade vi kanske rustat ner försvaret på fredag, nästa vecka. Nedläggningsbesluten har skjutits fram en vecka till, man får la hoppas att LVregementet i Halmstad inte läggs ner..
hälsningar Johan.
Ryssarna har använt en del sådant i Tjetjenien, vad jag förstår. Men inte så mycket. Mest för att de existerande lagren av dessa vapen varit väldigt små.Skalden skrev:Ja, där ser man...tryggve skrev:Skalden
Är inte KAB-serien "smarta bomber", eller har jag fel?
http://www.aeronautics.ru/img001/airsurface.htm
Trodde inte de kunde sånt.
Man har ju en bild av att USA är de enda som kan sånt...
De sköt väl total slut på (tror jag) PV-roboten AT-12 under kriget, och först efter flera år fick de igång produktionen igen. (det kan ha varit en annan missiltyp med, jag kommer inte ihåg just nu..
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Nu kanske vissa blir upprorda men jag kanner faktiskt ingen oro over att man centraliserar Ryssland mer. Jag ser det som ett overgaende fenomen. Jag anser att Rysslands problem under 1990-talet delvis berodde pa att landet inte var tillrackligt centraliserat och att man ville genomdriva alla reformer sa snabbt som mojligt. Jag hyser ingen oro over att landet ska aterga till auktoritart styre.Johan Rapping skrev:Och så centraliserar man statsapparaten lite i smyg samtidigt. Herregud, snart är vi tillbaka i Tsarryssland, eller nåt.
Ar det en allv arligt menad fraga eller bara lite filosoferande? Sjalv ar jag inte ett dugg forvanad. Fragan ar val istallet nar smekmanaden mellan Ryssland och USA slutar.Och hur kan Ryssland och USA vara på bättre fot än någonsin?
Putin har de senaste åren, inte gasat ihjäl som Saddam, men ändock haft ihjäl minst sagt lika många på ett lika smidigt sätt. Tja, Putin har antagligen "dödat" lika många som Saddam han med. Frågan är om det gör honom lika hemsk som Saddam? Kanske inte.
/Martin
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Problemet är väl att Ryssland aldrig gjorde sig av med sitt auktoritära styre? Någon demokratisk statsapparat, eller samhällssystem, har inte utvecklats, annat än att man försöker ge sken av demokrati iallafall. Den ryska pressen är i stort sett försedd med munkavle precis som förut (självcensur under diskreta påtryckningar). Förut fick man inte klaga av rädsla för att någon skulle lyssna, nu får man klaga men ingen lyssnar. Så tolkar jag det iallafall.Martin Lundvall skrev:Jag hyser ingen oro over att landet ska aterga till auktoritart styre.
Mvh -Dan
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jo du har helt ratt i att Ryssland aldrig har lyckats bli "riktigt" demokratiskt. Ryssland har manga problem kvar att losa, fast jag tycker att den vagen de har valt nu ar en betydligt sundare strategi an vad som tidigare fordes. Jag tror att demokratin kommer att fordjupas men det kommer ta tid. Ryssland ar trots allt mer demokratiskt nu an vad det var for 10 ar sedan.
Vad ska man ha demokrati till om ingen bryr sig om den?
/Martin
Vad ska man ha demokrati till om ingen bryr sig om den?
/Martin