Vilken materiel har skänks bort till Baltikum?
Vilken materiel har skänks bort till Baltikum?
Som en följdfråga av den låsta tråden, finn det någon lista på vem som fått vad?
Tack.
MVH
Hans
Tack.
MVH
Hans
Det som skänktes bort var i princip materielen till 10 skyttebataljoner IB77, tre lvbataljoner 40/48, sex ingenjörskompanier samt några ledningsförband som jag inte kommer ihåg storleken på.
Med andra ord allt från AK4or till plåthinkar... Fördelningen var i stort sett jämn mellan de tre baltstaterna.
Med andra ord allt från AK4or till plåthinkar... Fördelningen var i stort sett jämn mellan de tre baltstaterna.
Jag tror Bjernevik menar ALLT som ingick i förbanden nämnda. Terrängbilar, granatkastare, tält, fotogenlyktor, motorcycklar, kulsprutor, dasspapper, ammunition, reservdelar, pansarskott, marketenterilådor, förbandsmatriel etc.Stefan skrev:Bjernevik skriverhur så, följde inte de lite halvgamla pjäserna och kulsprutorna med? inkl då fordonsparken?? Jag som trodde att det var detta som var poängen med militär-biståndet.Med andra ord allt från AK4or till plåthinkar...
MVH
Hans
De fick all utrustning som ingick i de nämda bataljonerna - uniformer, GRK, PV-pjäs mm mm.Stefan skrev:Bjernevik skriverhur så, följde inte de lite halvgamla pjäserna och kulsprutorna med? inkl då fordonsparken?? Jag som trodde att det var detta som var poängen med militär-biståndet.Med andra ord allt från AK4or till plåthinkar...
Enligt SIPRI så är ett antal RB-56 BILL utlånade till den kombinerade FN-styrka som ställdes upp gemensamt av Estland, Lettland och Litauen. Är dessa nu tillbakalämnade, eller fanns det intresse hos dessa länder att införskaffa RB-56?
Estland har väl i o f s visat intresse för israeliska PV-robotar…
Det borde finnas ett antal överblivna RBS 56 från den Svenska arm'en.tryggve skrev:Enligt SIPRI så är ett antal RB-56 BILL utlånade till den kombinerade FN-styrka som ställdes upp gemensamt av Estland, Lettland och Litauen. Är dessa nu tillbakalämnade, eller fanns det intresse hos dessa länder att införskaffa RB-56?
Men ska man köpa nytt är det väl lämpligare att välja det avsevärt modernare Israeliska Spike/Gill.
- Hans Engström
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
Kan det vara så att man inte vill dumpa marknaden för Bofors och Hägglunds, man försöker att ge bort sådant som inte konkurrerar med nyorder till svenska företag (företag med verksamhet i Sverige)?Hans Engström skrev:Har inte riktigt förstått varför dom inte kunde få FH77A sen när den utgick (för att inte tala om övrig brig utrustning, som IKV91).
MVH
Hans
Jo, jag har för mig att det var dessa system Estland var intresserat av. De har väl köpt israelisk utrustning tidigare. Men sedan dess så har de väl bytt försvarsminister och regering minst en gång, så jag vet inte om de fortfarande är lika intresserade av det. Sedan vat jag inte hur dyrt det skulle bli.KA skrev:
Det borde finnas ett antal överblivna RBS 56 från den Svenska arm'en.
Men ska man köpa nytt är det väl lämpligare att välja det avsevärt modernare Israeliska Spike/Gill.
Om det finns överskott på RBS 56 så borde det väl gå att ge bort det med. Bättre än att skrota dem, om det nu var alternativet...
- Wolfblitzer
- Medlem
Luftvärnet
Vad det gäller Lv-bat 40/48 så fördelades de med en till Lettland och två till Litauen. Detta eftersom Estland tackade nej och litauen var snabbast att efterfråga en till. Den lettiska bataljonen är idag avförd till hemvärnet medan en av de litauiska bataljonerna fortfarande är i drift, skyddar bla. kontinuerligt Ignalina med ett kompani, och den andra litauiska fungerar som reservdelsbataljon. Det enda som inte var komplett var fordonsparken. Inga vanliga lastbilar skickades utan det kom ett utökat antal terränglastbilar av äldre modell. Vilken syn längst den gamla sovjetiska uppmarschvägen A1 från Vilnius till Klaipeda. Vi skickade allt från korvsnöre via reservdelssatser till PS 70 och extra eldrör.
mvh
Andreas
mvh
Andreas