Kongokrisen

Spica
Medlem

Kongokrisen

Inlägg av Spica » 13 september 2004, 11:06

Hallå, nu är jag tillbaka igen, när jag nu behöver hjälp av er smartskallar. Det är så att jag ska som projektarbete skriva en bok om Kongokrisen, och då har jag letat igenom nätet efter bra fakta, men den är lite tvetydig om vad som egentligen hände, och berättar inte alls saker och ting från de belgiska soldaternas vinkel. Så jag har ungefär femhundra frågor jag behöver svar på så där, alltså.

Först och främst... Jag har hittat två olika sidor som säger två olika versioner av vad som hände. Den första säger att Lumumba gav tillstånd till belgiska fallskärmsjägare att finna sej i Kongo, i Kasai och Katanga, för att skydda belgiska medborgare där, medan en annan sida jag läst på säger att de belgiska fallskärmsjägarna invaderade landet. Vilken version är rätt egentligen? Och hur långt kom fallskärmstrupperna, invaderade de hela landet, om inte, vilka städer?

Sedan har jag några frågor. Till exempel, hur behandlades fallskärmstrupperna av det egna folket, när de kom hem till Belgien, och hur många belgiska soldater dog nere i Kongo? var de i strid med kongoleser många gånger?

Jag återkommer så fort jag har fler frågor, men jag är tacksam om jag får svar på de här frågorna först.

MvH//Henrik the S

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 september 2004, 11:30

http://www-cgsc.army.mil/carl/resources ... m/odom.asp
Är en detaljerad studie av de Belgiska truppernas operationer i kongo '63-'64 i vilken du borde kunna hitta en del om inte all svar.

Det finns gott om böcker som innehåller information om Kongokrisen, närmaste bibliotek/univeristetsbibliotek lär ha flera av dem, sök och du skall finna...

Spica
Medlem

Inlägg av Spica » 13 september 2004, 11:32

Moa, muchas gracias, och allt sånt. Tyvärr har jag luslänsat Kristianstads Huvudbibliotek efter böcker, men jag hittade bara tre stycken, varav jag redan har två. Och den tredje handlade bara om Dag Hammarskjölds död. Men tack för länken, den kommer nog väl till pass:D

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 september 2004, 13:33

Spica skrev:Moa, muchas gracias, och allt sånt. Tyvärr har jag luslänsat Kristianstads Huvudbibliotek efter böcker, men jag hittade bara tre stycken, varav jag redan har två. Och den tredje handlade bara om Dag Hammarskjölds död. Men tack för länken, den kommer nog väl till pass:D
Du vet att ditt bibliotek kan bestalla andra bocker fran andra bibliotek?

/Martin

Spica
Medlem

Inlägg av Spica » 13 september 2004, 13:39

Jo visst, men jag sökte på Kongokrisen i deras datorer, och hittade bara typ tre fyra stycken, och någon av dem handlade inte ens om Kongokrisen. Störigt som fan...

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 september 2004, 13:41

http://websok.libris.kb.se/websearch/se ... ype=simple
Använd Libris den nationella databasen över biblioteks böcker och sök på congo du får över 1000 träffar.
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 september 2004, 13:42

Ett hett tips är att fråga bibliotekarierna, det brukar ge fler och bättre träffar än de flesta sökningar.

Spica
Medlem

Inlägg av Spica » 14 september 2004, 10:02

Ja, jag frågade både bibliotikarien och kollade på HBs dator. Men jag har hittat några böcker (På försvarshögskolan, I STOCKHOLM!!!) om krisen, och dessutom Mad Mike Hoares egna bok om Kongokrisen, som jag ska beställa. Rena guldklimparna alltså:D
Tack för hjälpen.

//Henrik

Användarvisningsbild
Lanrezac
Medlem

Inlägg av Lanrezac » 16 september 2004, 16:40

En mycket bra bok är Katanga av Jonas Wærn isbn 91-7486-157-3, den är skriven ur Svensk FN synvinkel men ger även en bra bild av vad belgarna på plats tyckte om FN. Den ger även en politisk bild av det hela. Wærn åkte ned som Bataljonschef i 1 år och kommenderade bla den Svensk/Irländska brigaden.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 17 september 2004, 00:06

Kom ihåg den gyllene regeln: Hellre bok som faktakälla än en internetsida... :D

Planerar du att dela med dig/lägga ut arbetet på internet för ev. intresserade när du är klar?

Mvh M

Spica
Medlem

Inlägg av Spica » 17 september 2004, 07:35

Ja, jag har ögnat igenom Jonas Waerns bok, men jag har inte haft tid att läsa den än. Ska nog sätta igång med det ganska så snart, men Mad Mike Hoare har ju faktiskt förkörsrätt i det här fallet:D
Och alltså, den där gyllene regeln är lite jobbig, för typ om man är på en deadline (vilket jag typ är men en jävligt lång sådan) så har man inte alltid tid att trycka sej igenom böcker ju:D Och då kommer Internet som en Messias och ger en dålig och ihålig information som man sen kan visa sin lärare, för att till slut lura i dem attvad som står på sidorna faktiskt är sant (vilket det nog inte är) 8)
Tyvärr har jag ingen aning om hur eller var jag skulle lägga ut min bok, annars hade jag faktiskt gjort det. Däremot funderar jag på att skicka in den till ett förlag eller något sånt tufft :wink:
Men om någon av er kan hjälpa mej lägga ut den när den är klar så gör jag det gärna :D

P.S. Länge leve Smileys.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 21 september 2004, 20:10

Finns en bok om flygande tunnan som är intressant, exakta namnet har jag glömt. I den står det en del om Kongokrisen och Svenskarna som flög
i Kongo..
Kolla också http://medlem.spray.se/superswede/F22/hemsidan.htm

Spica
Medlem

Inlägg av Spica » 22 september 2004, 10:56

Ja, jag tror jag har sett den också:D Fast jag har så många böcker hemma nu att jag tvivlar på att de låter mej låna fler:D Försöker jag beställa fler kommer Bibliotekets underrättelsetjänst att grilla mej levande:D

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 9 oktober 2006, 11:20

Har införskaffat Tekniken i dag anno 1957, där finns det lite rolig statestik kring dåvarande Belgiska Kongo, personbilar 16002, lastbilar 19739 och bussar 290.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 9 oktober 2006, 11:25

Spica,

Kan du läsa franska?

MVH

Hans

Skriv svar