Hitlers misstag

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 september 2004, 20:08

Gröfaz skrev:Kände också att jag ville delta i den här klassiska tråden. :D

Det största misstaget var nog förvisso att Tyskland inte ställde in sig på totalt krig förenns år 1943, (om jag minns rätt). Tyskarna skulle ha ställt in sin industri helt och hållet på totalt krig lite tidigare så kanske det hade gått lite bättre i allafall.
Och Hitler var dum nog och lät varken kvinnor eller judar som de hade i massor jobba i någon större skala för industrin.

Eller så kan man ju säga som Dönitz: " Vi skulle ha byggt fler ubåtar"..
Eller kanske ha underhållit dom de hade bättre. Har för mig att de hade en 50-80 båtar, varav runt 12 ( 8O ) var operativa samtidigt.

Eller så skulle pappi vart snällare. Fast det kanske inte hade någon betydelse?

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 10 september 2004, 20:22

Vad gäller de sovjetiska frivilliga (och då menar jag frivilliga) gjorde man ju det stora misstaget att inte sätta in dem på östfronten. Anledningen till att de hade gått med i Wehrmacht var ju att de ville hjälpa till i kriget mot Stalin och Sovjetsystemet.

Nu fann de sig istället stridande emot amerikaner och britter vilka de inte hade någon som helst anledning eller vilja att slåss emot. Följaktligen var moralen låg hos de frivilliga sovjeterna och de gav ofta upp omgående när de blev inblandade i stridigheter.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 10 september 2004, 20:41

Anton Severin skrev:Vad gäller de sovjetiska frivilliga (och då menar jag frivilliga) gjorde man ju det stora misstaget att inte sätta in dem på östfronten. Anledningen till att de hade gått med i Wehrmacht var ju att de ville hjälpa till i kriget mot Stalin och Sovjetsystemet.

Nu fann de sig istället stridande emot amerikaner och britter vilka de inte hade någon som helst anledning eller vilja att slåss emot. Följaktligen var moralen låg hos de frivilliga sovjeterna och de gav ofta upp omgående när de blev inblandade i stridigheter.
Tyvärr Anton men att sovjetiska frivilliga endast stred på västfronten är en missuppfattning som inte stämmer alls.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 10 september 2004, 21:08

Nja den stämmer väl lite, de flesta av de stridande sovjeterna håll vill till på andra fronter än just östfronten. Även fast flesta tyska-sovjeter finns på östfronten men de hade väl massa icke stridande uppgifter och gick under smeknamnet Hiwis.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 10 september 2004, 21:51

Perra,

så största misstaget var att gå till krig mot Sovjetunionen under en ideologi som förhindrade att man fick allierade bland de ockuperade folken? Rimlig formulering?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 10 september 2004, 22:21

pandersson skrev
så största misstaget var att gå till krig mot Sovjetunionen under en ideologi som förhindrade att man fick allierade bland de ockuperade folken? Rimlig formulering?
jag vet inte om det var det största misstaget, men kanske nåt åt det hållet i alla fall. Med tanke på att dessa folk från början var vänligt inställda och drevs av principen min fiendes fiende är min vän, hade ett annat sätt att bemöta det hela kanske varit mycket fördelaktigare.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 12 september 2004, 13:18

D. Löwenhamn skrev:Tyvärr Anton men att sovjetiska frivilliga endast stred på västfronten är en missuppfattning som inte stämmer alls.
Jaså!? Nu kan man inte ens lita på Zetterling och Tamelander.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 12 september 2004, 13:53

MarcuS Schober skrev:Nja den stämmer väl lite, de flesta av de stridande sovjeterna håll vill till på andra fronter än just östfronten. Även fast flesta tyska-sovjeter finns på östfronten men de hade väl massa icke stridande uppgifter och gick under smeknamnet Hiwis.
Nej. Sovjetiska frivilligförband deltog i allra högsta grad i stridigheter på östfronten. Som exempel kan Kaminskibrigaden nämnas.

http://www.axishistory.com/index.php?id=307

http://www.feldgrau.com/rvol.html

mvh/ Daniel

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 12 september 2004, 16:40

Rätta mig om jag har fel, men var inte en stor del av de rekryterade enheterna från erövrat område på östfronten aktiva i strider först efter att Tysklands trupper börjat retirera?

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 12 september 2004, 16:55

Personligen tror jag Hitlers största misstag var just att starta kriget själv. Han borde gjort som Bismarck, och fått andra att starta kriget, med hjälp av olika provokationer. På så sätt hade han kunnat ta Frankrike och Polen var för sig, och sen ge sig på ryssen utan att blanda in Brittiska imperiet.

Visserligen försökte han sig på den här taktiken med Polen, men han hade för brått; Polens regering var en diktatur, och hade man spelat ut korten skickligare, hade man kunnat vädja till Storbrittanien om att stoppa polsk aggression. Då de säkert inte hade gjort, hade man på ett helt annat sätt haft ett Carté Blanche att invadera Polen utan protester.

Lite väl spekulativt, men medge att tanken är intressant!

Parlour
Tidigare medlem

Inlägg av Parlour » 23 september 2004, 14:21

Tyskarna skulle ha stannat och nöjt sig 1941. De var inte kapabla att utstå ett flerfrontskrig och absolut inte mot en stormakt som Ryssland.

Aurora
Ny medlem

Inlägg av Aurora » 25 september 2004, 11:30

Hitler skulle inte givit sin kända halt order vid Dunkerque, skulle vilja se britterna försvara sig i Nordafrika utan dom där 300 000 soldaterna. Och hade Churchill tvingats att avgå månne?

Sen att Hitler bedrev utrotnings krig i Ukraina var ju en otrolig tabbe, han hade kunnat vända miljoner och åter miljoner människor på sin sida. Många ukrainare hälsade tyskarna med svarta kors på dörrarna, man såg dom som Messias i korståget mot Antikrist (Stalin).

Men de blev ju tvungna att kämpa mot både Stalin och Hitler.

Moskva hade också fallit om han inte avbrytit offensiven till förmån för Kaukasus äventyret.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 25 september 2004, 12:13

Aurora skrev:Hitler skulle inte givit sin kända halt order vid Dunkerque, skulle vilja se britterna försvara sig i Nordafrika utan dom där 300 000 soldaterna. Och hade Churchill tvingats att avgå månne?

Sen att Hitler bedrev utrotnings krig i Ukraina var ju en otrolig tabbe, han hade kunnat vända miljoner och åter miljoner människor på sin sida. Många ukrainare hälsade tyskarna med svarta kors på dörrarna, man såg dom som Messias i korståget mot Antikrist (Stalin).

Men de blev ju tvungna att kämpa mot både Stalin och Hitler.

Moskva hade också fallit om han inte avbrytit offensiven till förmån för Kaukasus äventyret.
Som jag ser det hade Hitler inte varit Hitler om han inte gjort dessa misstag. Kriget drevs fram av själva ideologin och i ideologin ingick utrotningskrig i Ukraina liksom mer gentlemannamässigt beteende vid Dunkerque. Det är inte pragmatism det handlar om utan heligt krig i nazismens namn.

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 september 2004, 12:55

Det är inte så ofta som Gutekrigarens och mina uppfattningar visar sig kongruenta, men detta är en. Men det fanns inga specifika 'misstag' i Hitlers agerande som kunde ha ändrat slutresultatet. Hitlers hela ideologi och därmed politik - var bunden vid en pubertetsfantasi om en totalrevidering av hela Europas kulturella och politiska struktur som skulle ha, i stort sett, eliminerat alla slaviska språkgruppers inflytande och existens väster om någon nebulös gräns 'mot Asien'. Under 1300-talet hade kanske sådana fantasier haft en chans att, under ngn tid, lyckas. I Hitlers 1900-tal förblev de fantasier. Fantasier som alltför länge omfattades av den minoritet av övertygade fantaster som gjorde Hitlers regim möjlig.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 25 september 2004, 13:09

Aurora skrev:

Instämmer! Hade han fullföljt anfallet mot Moskva kanske det hade sett annorlunda ut idag. Har läst någonstans att det rörde sig om dygn innan Stalin skulle utrymma Moskva.

Som tur var så valde ju som bekant Hitler en annan väg.
:)

Skriv svar