Valutor
Valutor
Kom på en (intressant?) sak jag inte sett på forumet innan, tror jag...
Nämligen det att hur de olika valutorna låg mot varandra före och under kriget.
Hur stod sig t ex Riksmarken mot en svensk krona eller Dollar?
Re: Valutor
Sverige hade fast växelkurs:Morthaur skrev:Kom på en (intressant?) sak jag inte sett på forumet innan, tror jag...
Fr.o.m. 1933 mot pundet 1 GBP=19,40 SEK
Fr.o.m. 1939 i augusti mot dollarn 1$=4,20 SEK
Ur minnet drar jag fram att Hitler ngn gång inte så sent efter maktövertagandet förbjöd handel med utlandet i Riksmark. Han ville att så mkt som möjligt av handeln skedde inom riket.
Export och import fick endast ske i utländsk valuta. Och denna var då inte växlingsbar i riket, utan kunde endast användas för omvänd utrikeshandel.
I princip motköp om inte Tyskland använde sin guldreserv att växla in mot utländsk valuta, vilket de gjorde.
Dvs ingen växelkurs.
Antar att tyskarna dock handlade på ngt sätt med sina allierade under kriget för att få råvaror.
Sverige sålde väl sin malm till Tyskland under WW2 med kol som returlast, mest motköp, men också betalt från tyskarna i rent guld.
Svenska Riksbankens utredning hävdar att Sverige köpte 60 ton guld från Nazityskland under kriget, dvs som betalning för exporterade varor till Tyskland.
Svenska Riksbanken återlämnade 7,1 ton guld till den Belgiska Nationalbanken 1949 och cirka 6 ton guld till De Nederlandsche Bank 1955. Detta då det var klargjort att detta var av tyskarna rövat guld.
För övrigt så handlade inte Sverige i ngn större grad med U.S.A eller G.B. under själva kriget. Tyskarnas blockad i Skagerack satte i princip stopp för detta.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
1940 fick man 1 dollar för 2,5 riksmark. Efter att tyskarna tagit kontroll över Frankrike bestämde de en egen sämre växlingskurs (ca 5%), och tog samtidigt enorma betalningar för "att betala ockupationen". Kostanden var 20 miljoner riksmark per dag (20 franc = 1 riksmark). Det är uträknat, att när det kostade 22 franc betala en fransk soldat för en dag, skulle summan ha räckt till för en ockupationsstyrka på 18 miljoner man. Frankrike betalade alltså ca 50 gånger mer än vad ockupationen kostade Tyskland. De facto stod Frankrike för 42% av det utländska bidraget till det tyska krigsmaskineriet.Morthaur skrev:Kom på en (intressant?) sak jag inte sett på forumet innan, tror jag...
Källa: The Third Reich: A New History, av Michael Burleigh.
Bra länk mot USD:Morthaur skrev:Kom på en (intressant?) sak jag inte sett på forumet innan, tror jag...
http://eh.net/hmit/exchangerates/
Norsk länk:
http://www.norges-bank.no/front/statist ... utakurser/
ReichMark ca 1,7 SEK 1940.
Ha det
/John T.
Varför tvingades vi ge bort det? Det borde väl tyskarna betala till de, som de snodde av?Bagheera skrev:Svenska Riksbankens utredning hävdar att Sverige köpte 60 ton guld från Nazityskland under kriget, dvs som betalning för exporterade varor till Tyskland.
Svenska Riksbanken återlämnade 7,1 ton guld till den Belgiska Nationalbanken 1949 och cirka 6 ton guld till De Nederlandsche Bank 1955. Detta då det var klargjort att detta var av tyskarna rövat guld.
Det är väl inte mitt fel om jag säljer min cykel för en tusenlapp, som någon har snott från en gammal pensionär? Det är ju ficktjuvens fel!
Eller?
Kallas hälleri. om du vet att tusenlappen är snodd.Löwe skrev:Varför tvingades vi ge bort det? Det borde väl tyskarna betala till de, som de snodde av?Bagheera skrev:Svenska Riksbankens utredning hävdar att Sverige köpte 60 ton guld från Nazityskland under kriget, dvs som betalning för exporterade varor till Tyskland.
Det är väl inte mitt fel om jag säljer min cykel för en tusenlapp, som någon har snott från en gammal pensionär? Det är ju ficktjuvens fel!
Eller?
Sverige Handlade mycket med Tyskland udner andra världskriget.
Vi sålde bland annat järnmalm,
40% Av tysklands järn komm från Sverige under 1940, sedan rövade dom själva från frankrike m fl. och då sjönk siffran till ca 25% under 1941-1944.
Sverige fick betalt bland annat i Polskt kol, Tjekiska vapen, Franska flygmotorer och guld som man förstod att det var stöldgods.
MVH
/John T.
Svenska rederier fraktade järnmalm mellan Luleå och Kiel/Hamburg/Bremen/Rotterdam och andra hamnar inom området. Detta kallades för dödsfarten. Man mötte många faror på resan. I Östersjön lurade ryska u-båtar som sänkte en hel del fartyg och väl nere i Tyskland blev man i stället bombarderad eller beskjuten av allierat flyg. Returlasten var som nämnts ovan kol eller koks. Detta var på den tiden en mycket viktig vara som samhället inte klararde sig utan. Den klassiska farten med papper och virke till England och kol och koks tillbaka stod ju stilla under kriget.JohnT skrev:Sverige Handlade mycket med Tyskland udner andra världskriget. Vi sålde bland annat järnmalm, 40% Av tysklands järn komm från Sverige under 1940, sedan rövade dom själva från frankrike m fl. och då sjönk siffran till ca 25% under 1941-1944.
Sverige fick betalt bland annat i Polskt kol, Tjekiska vapen, Franska flygmotorer och guld som man förstod att det var stöldgods.
Samtidigt drev Svenska rederier de fartyg som befann sig utanför spärren i trafik för de allierade. Många fartyg var chartrade av dessa och gick i konvojfart mellan USA och England. Eller mellan USA och Sydamerika / Afrika / Asien etc. Även på denna sidan sänktes många fartyg fast då av tyska u-båtar.
Det behöver inte påpekas ytterligare att många Svenska rederier gjorde stora pengar under kriget. Gemensamt för de som seglade för Tyskland eller för de Allierade var att chartern betalade fartyget fullt ut som om det vore nytt om det förolyckades.
De Svenska sjömännen fick kraftigt förhöjd lön, så kallad krigsriskersättning. Denna sattes in på bankkonto till dess kriget var slut, endast den vanliga hyran blev utbetald under kriget. Efter kriget konfiskerade Svenska staten pengarna under motivering att enkla sjömän inte skulle kunna hantera så stora belopp om de blev utbetalade. De efterlevande har ännu inte fått pengarna utbetalda. För övrigt gjorde Norska staten exakt likadant med de Norska sjömännens krigsriskersättnignar.
Och så till ursprungsfrågan om valuta. Jag utgår från att de allierade betalade i reda dollar genom de Svenska rederiernas dotterbolag "over there" eller genom sina agenter. Pengarna togs knappast hem förrän det internationella bankväsendet började fungera igen - om ens då.
De som handlade med Tyskland fick nog betalt i guld. Fast det vet jag inte säkert. Vore intressant att få det bekräftat.