Ang Nurnbergrättegången
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Tittade precis på Hitlers hantlangare, där berättade de att när det var Ribbentrops tur att hängas, så hade bödlen [som berätta själv i dokumentären] glömt bort att Ribbentrop hade gått ner i vikt under sin vistelse i Nürnbergfängelset. På så sätt knäcktes inte ryggen när han hängdes, detta lede till att bödeln hoppade på Ribbentrop, så hans vikt knäckte ryggen.
/Anno
/Anno
Anno - det dar med att bödeln, John G. Woods (fraan Texas naturligtvis...) skulle ha hoppat paa Ribbentrops skuldror for att knacka hans nacke - varifraan fick du det? Jag har aldrig hort det. I vanlig ordning, rapporterades det att ngn vecka fore att, att de domda hade vagts 'for att underlatta bödelns kalkyler'. Det fanns maanga vittnen till avrattningarna som tyder paa att hangningarna utfordes slarvigt och med onodig grymhet, d.v.s. nackarna brots inte vid fallet utan doden intraffade genom strypning. Speciellt de engelska vittnena,varav flera hade sett hangningar forut, blev upprorda over skaadespelet. Jag erinrar mig att t.ex. Jodl och Keitel foll i den kategorin. Men att naagon skulle ha 'hoppat paa axlarna' har jag inte tidigare hort, daremot att 'naagon' hjalpte till med att dra i benen undertill........ daa scenen av konvulserande kroppar i dodsryckningar blev for mycket for 'publiken'. John G. Woods var uppenbarligen inte den 'expert' som britterna hade foreslagit Tribunalen som bödel, men amerikanerna insisterade paa 'sin' expertis.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Jag såg det också, men såvitt jag förstod var det som han hängde sig över... eh... delikventen för att påskynda processen.Anno skrev:Han berättade det själv i tv.varjag skrev:Anno - det dar med att bödeln, John G. Woods (fraan Texas naturligtvis...) skulle ha hoppat paa Ribbentrops skuldror for att knacka hans nacke - varifraan fick du det? Jag har aldrig hort det.
/Anno
Tack Anno - jag har besparats det TV-programmet. Men funderar lite om vi inte här har vår vanliga åldrande amerikan, vars sista chans till rampljuset är en 'sensationell nyhet' for att forsvara de $$$ som han fick for att framtrada. En saa grotesk felkalkyl av bödeln - att han maaste 'hjälpa till' med döden bekräftar ju de värsta misstankar vi maande ha om kompetensen vid galgarna i Nürnberg. Min 'åldrande och penningsugne amerikan' och hans sensationiella nyheter rimmar dåligt med den totala frånvaron, under flera decennier, av liknande rapporter fraan de flertaliga vittnena - varav åtminstone NÅGON borde ha funnit det omojligt att haalla fingrarna borta fraan skrivmaskinen under de decennier som forflutit sedan 1946!Anno skrev:Han berättade det själv i tv.varjag skrev:Anno - det dar med att bödeln, John G. Woods (fraan Texas naturligtvis...) skulle ha hoppat paa Ribbentrops skuldror for att knacka hans nacke - varifraan fick du det? Jag har aldrig hort det.
/Anno
Re: Ang Nurnbergrättegången
Har ej med sakfrågan att göra men jag är lite fundersam hur kan man ta namnet Kaltenbrunner i detta forum? Är det även ok att kalla sig hitler, mengele, himmler osv?Kaltenbrunner skrev:Någon som vet om det finns bilder på de avrättade tyska krigsförbrytarna efter Nurnberg rättegångarna, i så fall vart. Har sett någon bild på Göring men det är allt.
Tack på förhand
Henrik
Tycker detta är en fråga för "ansvariga" att ta ställning till. Jag kanske kastar sten i glashus men jag finner detta lite stötande....
/greger
-
Konfundersam_Herre
- Ny medlem
Som en liten "off topic" kan nämnas att i England utvecklade man avrättning medelst hängning till en konst under senare hälften av 1800-talet. Man använde en teknik som kallas "long drop" vilket innebar att den dömde föll precis så långt som behövdes för att nacken skulle knäckas. Döden inträdde då momentant och den dömde blev hängande helt stilla. Resultatet blev också ett "vackert" lik utan några som helst yttre märken.varjag skrev:John G. Woods var uppenbarligen inte den 'expert' som britterna hade foreslagit Tribunalen som bödel, men amerikanerna insisterade paa 'sin' expertis.
Denna teknik utvecklades av en bödel (har glömt hans namn) genom långvarig "trial and error". Slutresultatet blev en formel som angav fallängden (dvs hur långt repet skulle göras). De ingående parametrarna var klientens vikt, längd och allmänna kroppskonstitution. För kort rep och den dömde ströps, för långt rep och huvudet slets av. Ordentligt överviktiga personer kunde inte avrättas - deras nådeansökan beviljades alltid.
Hur avrättningarna gick till var en av de bäst bevarade statshemligheterna i England ända till dess att dödsstraffet avskaffades på 1950-talet. I praktiken gick det till så att den dömde förvarades i en cell som befann sig i rummet bredvid galgen (vilket denne inte visste). Från "the condemned cell" till galgen gick det en dörr, som den dömde trodde gick till något sjapp eller liknande. Avrättningarna skedde alltid klockan 0900. Det vill säga på slaget hämtade man den dömde, band ihop armarna bakom ryggen, förde in honom till galgen, satte på huvan och öglan samtidigt som benen spändes ihop och pang.
Ingen lång promenad genom gångar och trappor (bara några få steg), inga ceremonier, inga uppläsningar av domar eller sista ord. Normal tid från hämtningen började till dess döden inträffat var 10-15 sekunder. Längre tidsbruk ansågs vara oproffessionellt. Den dömde hann knappast uppfatta vad som hände. Grundprincipen var att inte plåga någon mer än nödvändigt.
Inte undra på att Engelsmän som kände till proceduren ansåg att Amerikanarna skötte det hela högst barbariskt i Nürnberg.
OT hursomhelst, det här var absolut guld, och en snabbgoogling avslöjade mer fakta i Wikipedia, som beskriver William Marwoods (så hette han) makabra experimenterande:
A process of sometimes grisly experimentation led to the discovery that an energy of 1260 foot pounds (1710 joules) would have the desired effect, so one could calculate the required drop by dividing 1260 by the weight of the prisoner: a person weighing 112 pounds (50.8 kg) required a drop of 11.25 ft (3.43 m). Over time, Marwood refined this basic formula to take account of the prisoner's age, stature, and physical condition, especially after some early mistakes when too great a drop resulted in decapitation. Marwood also experimented with the positioning of the knot, and discovered that placing it under the left ear or under the angle of the left jaw would jerk the head backwards at the end of the drop and instantly sever the spinal cord and dislocate the cervical vertebrae.