SMB dyra?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

SMB dyra?

Inlägg av Martin Tunström » 20 augusti 2004, 23:31

När jag jämnför hur mycket de tar för Samhället som teater, som har rätt många år på nacken, och tex. det Bokus tar tycker jag det är en radikal skillnad på priserna:

Bokus pris på Samhället som teater

Bokus: 87 kr + 19 kr = 106 kr
SMB: 210kr + 49 kr = 259 kr (10% tillbacka i form av bonuspoäng)

Och det finns billigare alternativ:

Pricerunner om Samhället som teater

Med tanke på att SMB inte (?) är någon vinstdrivande bokklubb så borde det här göra det hela mer konstigare.

/Martin

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 20 augusti 2004, 23:34

SMB har väl efterlyst att om man hittar de böcker de erbjudar någon annanstans billigare så ska man skriva in och påpeka det.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 21 augusti 2004, 00:25

Exakt! Martin, som MarcuS Schober säger, uppmärksamma SMB om detta så får du säkert en bok som belöning. :D

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 21 augusti 2004, 00:52

Ska man göra det hela tiden så blir det en väldigt massa påpekanden.
Se även mitt inlägg i tråden "en kanonbra bokklubb"
viewtopic.php?t=15468&postdays=0&postorder=asc&start=45

MVH Kai

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 21 augusti 2004, 05:44

Varifrån har du fått att SMB inte skulle vara vinstdrivande??
De är mig veterligen i allra högsta grad vinstdrivande, varifrån skulle de annars få pengarna till att trycka upp egna böcker och bygga lagerlokaler, betala löner mm :wink:

Sedan är SMB sällan billigast numera, deras upplägg gör att helt enkelt inte kan "tävla" med internetbokhandeln som arbetar efter helt andra principer. Saken är bara den att utan SMB så skulle en rad böcker aldrig blivit översatta eller tryckta i ny upplaga, något som Bokus, Adlibris mfl är fullkomligt ointresserade av.
Det kanske är värt något i sig? Jag tycker iaf att det är det.

Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 augusti 2004, 07:55

En fördel med SMB är väl att De för vissa böcker som inte finns på den vanliga bokmarknaden.
:)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 augusti 2004, 10:10

@Gars: Dom skriver själva att det en en ideell/icke vinstdrivande bokklubb. Fast du och MD650 har en poäng i det ni skriver. Helt klart.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 21 augusti 2004, 14:35

Precis som Tomas sa, så är väl SMB ideell/ickevinstdrivande bokklubb. Jag ser för övrigt kostanden som att trycka upp egna böcker, bygga lagerlokaler och betala löner som en del i bokens kostand, där ut över tar man ingen vinst?

För övrig håller jag med om att SMB är en bra bokklubb, jag ska köpa deras "Alarm i Atlantavallen" då de de har förbättat den förgående versionen med en massa kartor och bilder, det kan jag betala för. Men inte för en bok som har några år på nacken. (Gavs ut för första gången 1983, alltså för 21 år sedan)

/Martin

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 21 augusti 2004, 14:46

Jag tror inte att SMB har någon lägstapris-garanti eller motsvarande (det är ju inte ONOFF ;) ) och de lyckas nog inte heller pressa priserna särskilt mycket utom just för månadsböckerna där de ju kan binda upp en 5 - 10 000 kunder i ett svep och därmed göra en prognos på hela upplagan.

Kvalitet i kombination med ett hyfsat lågt pris är väl mer den bild jag själv har fått.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 21 augusti 2004, 15:03

SMB är en ideell verksamhet utan vinstsyfte och överskottet går till produktion av nya böcker. Mer att läsa på:
http://www.smb.nu/smb/

MVH

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 augusti 2004, 17:13

Jag vill minnas att SMB vid några tillfällen i sina utskick kommenterat varför internetbokhandlarna kan hålla lägre priser än vad de gör.

/Marcus

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 21 augusti 2004, 17:39

Jag hade fel, intet mer att säga om det med dylik överbevisning. Dock så vill jag nog påpeka att det faktumm att SMB inte är vinstdrivande inte betyder att de inte får gå med ett planerat överskott i sin verksamhet för att kunan få ihop kapitalet som krväs till investeringar i verksamheten. Så precis som i den vanliga bokhandeln så förses böckerna med ett framräknat marginalpålägg som skall täcka mer än bara kostnaden för inköp av boken.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Re: SMB dyra?

Inlägg av Wellington » 6 september 2004, 23:48

Med tanke på att SMB inte (?) är någon vinstdrivande bokklubb så borde det här göra det hela mer konstigare.

/Martin[/quote]

Det du ser här är Internethandelns vanliga taktik för att motarbeta traditionella företag. Man håller helt enkelt koll på SMB:s och andra bokklubbars utgivning, framförallt de s k huvudböckerna. När Internetbutiken vet vilken bok som kommer sänker den priset en bra bit under det egna nettot för att "visa" hur mycket billigare Internetbutiken är. Detta kan de utan vidare göra eftersom de har så många andra titlar i sitt sortiment att någon egentlig förlust aldrig uppstår.

Säg, till exempel, att en Internetbutiks dagsförsäljning uppgår till 3 000 böcker och att medelvinsten på varje ligger på 30:-. Internetbutiken har då gjort en nettovinst på 90 000:- denna dag. Om vi för exemplets skull antar att man har sänkt SMB:s bok till 30:-under nettot och säljer två ex av denna bok under samma dag, blir förlusten för dessa försäljningar endast 60:-. Slutresultatet skulle då fortfarande bli 89 960:-, vilket innebär att Internetbutikens förlust är löjligt försumbar. (Det är inte heller så att man alla gånger behöver få någon förlust överhuvudetaget; det kan räcka med att konsumenten ser att det finns en prisskillnad för att han ska vilseledas, han kanske inte köper boken för det.) SMB kan ju givetvis inte göra på detta sätt själva, eftersom de endast har några få, omsorgsfullt utvalda titlar att bolla med.

Detta tillvägagångssätt hos Internethandeln är ganska vanligt och gäller långt fler varor än böcker. Det är fullständigt lagligt, men visar ändock prov på en tämligen usel affärsetik. Konsumenten informeras inte om förhållandet, för hela syftet är ju att föra denne bakom ljuset och få bokklubbarna att framstå som dyrare än de i själva verket är. Det rör sig emellertid om ren lögn, om än skickligt dold bakom till synes oskyldiga siffror.

Skulle man jämföra SMB:s påslag med de påslag som Internetbutikerna har på sitt övriga sortiment, skulle skillnaden inte bli speciellt stor. Många gånger skulle den kanske till och med vara till bokklubbens fördel.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Fler faktorer ?

Inlägg av Ori » 7 september 2004, 07:54

Är inte volymen av deras inköp en faktor &så ?

Internetbokhandeln borde kunna pressa priserna från förlagen vid inköp mha sina stora volymer, eller ? Jag vet inte hur mycket det kan göra på slutpriset, det kan ju vara att det bara utnyttjas för att höja marginalen :roll:

Jag menar inte att ifrågasätta ditt inlägg, jag har alltid antagit att det har funkat enligt min fråga och vill bara höra om det stämmer ?

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Re: Fler faktorer ?

Inlägg av Wellington » 7 september 2004, 10:00

Ori skrev:
Jag menar inte att ifrågasätta ditt inlägg, jag har alltid antagit att det har funkat enligt min fråga och vill bara höra om det stämmer ?
No offence taken …

Internethandeln kan möjligen ha lägre inköpspriser i vissa sammanhang (större, nya titlar som Harry Potter och liknande, där man kan garanteras en snabb försäljning på kort tid), men jag tvivlar på att det är i någon större skala. Hela idén med postorder vilar ju på grunden att företaget beställer boken från förlaget först efter att du beställt den från postorderföretaget. Varan skall så att säga strömma från förlaget till konsumenten via postorderföretaget utan den kostsamma mellanlandningen i en vanlig butik. Postorderbutiken blir en slags brevbärare utan krav på lager.

Istället påverkas priset främst av mängden försålda böcker per se. Det finns ungefär 160 bokhandlare i Sverige. Till detta ska adderas andra rörelser som har ett mindre antal böcker som en del i ett större sortiment. Jag vet inte hur många Internetbutiker det finns, men det är väl inte fler än ett dussin. Om vi till äventyr antar att var tredje svensk köper sin bok via Internet skulle det hursomhelst innebära att varje Internetbutik säljer kanske 20 fler böcker av varje titel än den traditionella butiken.

Låt oss ta ett nytt exempel:

Bokens netto är 50:-, handeln lägger på 30:- och med momsen blir detta 100:-. Varje butik säljer 3 böcker av titeln i exemplet och tar då in 90:- netto på denna författare och bok. Pengarna går främst till löner, hyra och ränta för lagerkostnad.

Internetbutiken å sin sida sänker vinsten till 10:-, vilket gör att utpriset inklusive moms blir 75:-, en betydligt billigare bok. Eftersom de säljer 20 gånger fler böcker blir deras förtjänst dock långt högre än den enskilda traditionella butiken (60 sålda böcker gånger 10:- blir 600:- i intäkt). Det är därför möjligt för dem att ha ett lägre pris. Om den traditionella butiken skulle sänka sina intäkter på samma sätt över hela sitt sortiment, skulle den snart gå i konkurs. Detta eftersom den har små möjligheter att öka sin försäljning annat än marginellt på grund av den lokala situationen (antalet människor som bor nära butiken) och även har högre relativa kostnader för hyra, löner och framförallt lagerhållning än Internetbutiken.

Vad jag tror kommer att hända på sikt är att de flesta vanliga bokhandlare kommer att slå igen efterhand och att man bara kommer att kunna köpa de större titlarna och att dessa kommer att säljas på bensinstationer, varuhus och så vidare. Barnböcker kommer möjligen att finnas i leksaksaffärer och kokböcker på livsmedelsbutiker. Kanske kommer det att finnas några få entusiastiska bokhandlare med brett sortiment kvar i storstäderna; de som överlevt genom en lång och trogen kundkrets, men merparten av all försäljning kommer att ske genom Internet. Paradoxalt nog kommer priserna vid det laget att åter gå upp i takt med att konkurenssituationen mellan Internetbutikerna kommer att hårdna. Nyetablering kommer att följa på den traditionella butikens bortgång och varje Internetföretags relativa försäljning minska. Prisstabilisering följer, även om priset fortfarande kommer att ligga aningen under vad det gör idag eftersom servicefaktorn har manövrerats ut av priskriget. Hur långt fram i tiden detta är kan man ju spekulera över, men jag tror att omvälvningen är gjord inom en 10-20 års period.

Vår möjlighet att gå in i en bokaffär och bläddra lite i olika böcker kommer någon gång i framtiden antagligen att vara ett minne blott. Om man ska tycka att det är bra eller inte vet jag ej.

Sist av allt vill jag betona att mitt inlägg här rör den generella skillnaden mellan vanlig butik och Internet. Det skall därför inte förväxlas med Internethandelns strategi mot bokklubbarna i mitt första inlägg.

PS Jag representerar varken något Internetföretag, bokklubb eller bokhandlare. Däremot har jag arbetet inom annan handel i många år och har dessutom som författare fått möjligheten att glänta lite på bokbranschens tunga lock.

Hoppas jag har tillfört något. Nu ska jag fortsätta att skriva böcker och kommer inte att följa upp den här tråden mer. 8)

Skriv svar