Skillnaded är väl rent tekniskt att haubits har krutkarduser som drivladdning men en kanon har en hylsa, vilket ger att en habutis har "bredare skjutfält" eller vad man ska kalla det.
Mvh John
Jag lyckades missa den här frågan när jag svarade tidigare. Kanonen har fördelen att dess räckvidd är betydligt längre, pga längre pipa och kraftigare laddning.Panzerschreck skrev: jag undrar vad en kanon för indirekt eld har för fördelar mot en haubits.
Tror faktiskt att definitonen av haubits har förändrats från tiden kring VK1.Björn E skrev:Precis. Även om Fälthaubits 77 inte är en haubits enligt den klassiska definitionen, så har FM valt att döpa den efter dess användningsområden.
Jag lyckades missa den här frågan när jag svarade tidigare. Kanonen har fördelen att dess räckvidd är betydligt längre, pga längre pipa och kraftigare laddning.Panzerschreck skrev: jag undrar vad en kanon för indirekt eld har för fördelar mot en haubits.
Haubitsens fördelar ligger främst i dess relativt lätta vikt, vilket har gjort den till favoritartilleri jämte granatkastare bland framförallt luftlandsatta förband.
77A finns väl kvar i undervisningssyfte?KA skrev:HB 77A är borta och kvar är endast 50 st HB 77B i 4 st bataljoner......MD650 skrev:Divartbat har 77B emeden brigartbat har 77A.Panzerschreck skrev:En fråga bara, är haubits 77a/b regementes artilleri?
I svenska FM så lär du ju i realitet vara mer armé artilleri, tror ni inte
Men inte i krigsorg.Panzerschreck skrev:77A finns väl kvar i undervisningssyfte?KA skrev:HB 77A är borta och kvar är endast 50 st HB 77B i 4 st bataljoner......MD650 skrev:Divartbat har 77B emeden brigartbat har 77A.Panzerschreck skrev:En fråga bara, är haubits 77a/b regementes artilleri?
I svenska FM så lär du ju i realitet vara mer armé artilleri, tror ni inte
Mvh John
Hehe, såg duu programet på discovery nyss?Panzerschreck skrev:jag undrar vad en kanon för indirekt eld har för fördelar mot en haubits.
Skillnaded är väl rent tekniskt att haubits har krutkarduser som drivladdning men en kanon har en hylsa, vilket ger att en habutis har "bredare skjutfält" eller vad man ska kalla det.![]()
Mvh John
ja, men det var efter jag skapade denna trådvolgar skrev:Hehe, såg duu programet på discovery nyss?Panzerschreck skrev:jag undrar vad en kanon för indirekt eld har för fördelar mot en haubits.
Skillnaded är väl rent tekniskt att haubits har krutkarduser som drivladdning men en kanon har en hylsa, vilket ger att en habutis har "bredare skjutfält" eller vad man ska kalla det.![]()
Mvh John
mvh
sebbe