Homosexuella i Sovjet
-
Senilo
- Tidigare medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Exakt man kan ej bedöma kommunism/marxism som en enhetligt system med givna ramar utam måste hela tiden ta hänsyn till den kontext den verkar i, dvs den sociala, kulturella och historiska omgivningen. Ex blir jag urbota trött på de som påstår att sverige automatiskt hade gått den sovjetiska vägen av kommunism om revolutionära falangen av arbetarrörelsen tagit makten 1917-1918.Robert_Kropotkin skrev:Blanda inte samman Sovjetunionen med kommunism Senilo. Att det skedde en tillbakagång i synen på de homosexuella i Sovjetunionen beror nog snarare på Rysslands tidigare historia och syn på dylika företeelser än på Sovjetkommunismen.
/Robert Sköld
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Både synen på homosexualiteten och arkitekturen/konsten förändrades när Stalin kom till makten. Den mer moderna konsten liksom homosexualiteten förkastades, nu skulle realistiska målningar med starka arbetare som bär på verktyg målas för att hylla landet. (Precis som i Tredje Riket) Kärnfamiljen blev på mode igen.... Kan Stalins syn på sexualiteten ha med att göra att Stalin skulle bli präst och gått en sådan utbildning?
/Martin
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Tror jag inte. Det som spelar in är väl den befolkningsminskning som drabbat Sovjetunionen. Samt att Ryssland var ett patriarkaliskt samhälle, sånt ändrar man inte över en natt.Martin Tunström skrev:Kärnfamiljen blev på mode igen.... Kan Stalins yn på sexualiteten ha med att göra att Stalin skulle bli präst och gått en sådan utbildning?
/Martin
Ja, de homosexuellas situation i dagens Ryssland visar väl detta. Ryssland är i dags dato ett samhälle med en mycket traditionell (och sväv) definition av mansrollen - Men visst kyrkans tämligen starka grepp om folk har givetvis en viss förklaring, svårt att skilja mellan orsak och verkan i detta fall!!!!Martin Lundvall skrev:Tror jag inte. Det som spelar in är väl den befolkningsminskning som drabbat Sovjetunionen. Samt att Ryssland var ett patriarkaliskt samhälle, sånt ändrar man inte över en natt.Martin Tunström skrev:Kärnfamiljen blev på mode igen.... Kan Stalins yn på sexualiteten ha med att göra att Stalin skulle bli präst och gått en sådan utbildning?
/Martin
från:The first open lesbian subculture came into being in the Soviet times in the Stalinist work camps and women's prisons. Olga Shuk, who investigated into this camp subculture, even thinks that the lesbian subculture has spread into all of the Russian society coming from the work camps, especially among lesbians of the working class and lower social segments, since they also reproduce a clear role-specific behavior with strong patriarchal structures. Since the end of the 70ies there are reports of lesbian groups and secret networks in the communist party elite and in the association of artists in Moscow. Apparently there were many lesbians in university and theater circles in Moscow and St. Petersburg as well as among intellectuals, the technical intelligentsia and factory workers. In both metropolises, there were again and again famous people whose homosexuality was an open secret - and noone did anything against them. In fact, such private circles are a typical phenomenon in the Soviet Union.
http://www.savanne.ch/tusovka/en/pilot/ ... ussia.html
Rätt intressant angående homosexualtiten i Gulag!
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag hittade en bok som delvis behandlar Sovjetunionens familje och sexualpolitik; "Kommunismen, Hot och löfte -arbetarrörelsen i skuggan av Sovjetunionen 1917-1991" Redaktör Håkan Blomqvist.
Tredje kapitlet är skrivet av Helene Carlbäck och bär titeln "Vision och verklighet. Kvinnan familjen och staten i det tidiga Sovjetryssland".
Kanske kan vara intressant.
/Robert Sköld
Tredje kapitlet är skrivet av Helene Carlbäck och bär titeln "Vision och verklighet. Kvinnan familjen och staten i det tidiga Sovjetryssland".
Kanske kan vara intressant.
/Robert Sköld
Sitter och funderar om det var någon offentlig person som officiellt gick ut med sin homosexuella läggning under Sovjeteran. För visst måste det ha mjukats upp en del under ex 80-talet? Om ej har det kommit några "bekännanden" sedan Sovjetstaten gick i graven?
Den enda offentliga sovjetiska person jag kan åminnas som var homosexuell var den världsberömde koreografen och dansören Rudolf Nurejev. Men om han gick ut med det officiellt vet jag ej. Visst flydde han till Paris eller?
Den enda offentliga sovjetiska person jag kan åminnas som var homosexuell var den världsberömde koreografen och dansören Rudolf Nurejev. Men om han gick ut med det officiellt vet jag ej. Visst flydde han till Paris eller?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Även om det numera inte är straffbart att vara homosexuell så finns det fortfarande en stor homofobi i Ryssland. Hmosexuella har inte samma rättigheter som "vanliga" medborgare. Jag har läst att homosexuella inte kallas in till militären och att de inte får sitta i den ryska duman. Jag tror därför att många i ledande positioner fortfarande aktar sig för att öppet skyltar med sin läggning.zjukov skrev:Sitter och funderar om det var någon offentlig person som officiellt gick ut med sin homosexuella läggning under Sovjeteran. För visst måste det ha mjukats upp en del under ex 80-talet? Om ej har det kommit några "bekännanden" sedan Sovjetstaten gick i graven?
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Har aldrig tankt pa det. Jag kan undersoka det, jag tvivlar dock pa att de visar det. Mitt intryck ar att det visas mycket fa vasterlandska program pa Tv. Jag ser inte sa mycket pa Tv och det jag har sett har kanske varit fel kanaler, men jag ska lasa Tv-bilagorna och aterkomma. Angaende censuren kan jag bara gissa mig till ett svar nu och det ar att formellt ar det ingen censur men medierna har ratt mycket sjalvcensur. Jag tror inte det ar populart om medierna forsoker "humanisera" de homosexuella. Fast som sagt en gissning jag aterkommer med ett forhoppningsvis battre svar.Löwe skrev:Fråga till Lundvall eller någon annan Ryss-kännare:
Visar man västerländska program såsom Fab 5 i Ryssland? Får man ens visa det på utländska kanaler? Hur stark är censuren om de homosexuella i massmedia?
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Efter att ha last Tv-tablaerna och pratat med en av mina kompisar som ar expert pa det ryska kulturlivet sa kan jag konstatera att Fab 5 sands inte i Ryssland. Overhuvudtaget ar det ont om vasterlandska program, de stackars ryssarna far halla till godo med Murder she wrote (mord och inga visor) och Sabrina tonarshaxan.
Vad galler Fab 5 sa beror det aven pa det ryska samhallet. Min kompis visste ingen nutida viktig person som hade kommit ut med sin homosexualitet. Jag kollade aven i min lonely planet om Ryssland och dar stod det att ledarna for den homosexuella rorelsen i Ryssland forblir anonyma av radsla for att forlora sina vanliga jobb.
/Martin
Vad galler Fab 5 sa beror det aven pa det ryska samhallet. Min kompis visste ingen nutida viktig person som hade kommit ut med sin homosexualitet. Jag kollade aven i min lonely planet om Ryssland och dar stod det att ledarna for den homosexuella rorelsen i Ryssland forblir anonyma av radsla for att forlora sina vanliga jobb.
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Om det nu är någon som är intresserad så kan jag meddela att Sovjetunionens andra utrikesminister Tjitjerin var homosexuell och det öppet. Min tumregel är att varje gång jag stöter på ny fakta så försöker jag bekräfta eller dementera det med en ny källa som inte står i relation till den förra. Denna gången var det rätt svårt, jag litar dock på första källan. En sökning på internet avslöjar också att det åtminstone fanns ett rykte om att Eisenstein var homosexuell. Är det någon annan som har hittat någon högt uppsatt person som var öppet homosexuell?zjukov skrev:Sitter och funderar om det var någon offentlig person som officiellt gick ut med sin homosexuella läggning under Sovjeteran. För visst måste det ha mjukats upp en del under ex 80-talet? Om ej har det kommit några "bekännanden" sedan Sovjetstaten gick i graven?
Tre inlägg i rad, måste vara något nytt rekord.
/Martin