De Geer och Finspång

Skriv svar
Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Kontakt:

De Geer och Finspång

Inlägg av Prozac » 8 augusti 2004, 01:56

Luis De Geer den Svenska industrins fader tillskrivs ju ofta som en central figur för Norrköping och dess industri. Norrköpingsbor säger att De Geer började i just Norrköping och att han senare verkade på flera ställen.

Men nu är det så att herr De Geer faktiskt först startade i Finspång cirka 2 mil från Norrköping, där byggde han sitt slott och startade sitt första bruk. Ett bruk som tillverkade kanoner för den Svenska armén och för export. Han tog en himla massa Valloner till Finspång som styrde och fejade med kanoner och annat gjuteri (Väldigt många i Finspång är idag så kallade "Vallon ättlingar" och det finns en förening för dem).

Men vad jag försöker säga är att De Geer startade sin svenska bana i Finspång och inte i Norrköping och att Finspångs bruket länge var betydligt viktigare än Norrköpings (även om Norrköping senare fick överhand pga sin egenskap som kuststad). Familjen De Geer ägde bruket och slottet i Finspång till en bit in på 1800-talet om jag inte helt missminner mig.

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem

Inlägg av Särimner » 8 augusti 2004, 22:27

Var det inte så att han började med att anlägga kanonbruket i Nävekvarn 1627 när han förlänades svenskt medborgarskap av Gustav II Adolf? Var inte Finspång "god tvåa"?

Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 8 augusti 2004, 23:39

Inte enligt det jag lärt mig i skolan och på rundturer, men visst kan det vara så. Men att han satsade mer på Finspång än på Norrköping är i alla fall sant, även om hans ättlingar senare satsade på Norrköping.

Jag ska ta mig en ny koll och konsultera lite fler böcker och personer angående vem som var först.

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem

Inlägg av Särimner » 9 augusti 2004, 13:40

Visst lade han ned en stor del av sin kraft och energi på Finspång. Anledningen till att han engagerade sig i Norrköping från början berodde väl enilg vad jag förstått i huvudsak på tillgången på vattenkraft till sitt pappersbruk han ville anlägga. Det fanns ju liksom inget dylikt innan han kom hit, eller har jag fel?

Hursom helst, vi kan nog konstatera att hr de Geer varit inblandad i det mesta som skedde inom svensk industri under mitten av 1600-talet. Oavsett vart han lade huvudsaken av sin energi (vilket kanske är irrelevant egentligen) så hade han en oerhört stor betydelse för rikets industriella utveckling. Ungefär som Axel Oxenstierna hade för den statliga administrationen.

Det var mina anspråkslösa funderingar.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 11 augusti 2004, 12:22

Det var inte Louis DeGeer som grundade Finspångs bruk, bruket omnämns så tidigt som 1568 i ett dokument. Det är inte förrens 1618 DeGeer kommer in i bilden, som bankir och penningstöttare åt en annan Holländare, Wellam DeBesche som får arrende på bruket.
De börjar modernisera bruket och inför nya tekniker samtidigt som de använder Norrköping som utskeppningshamn där de också anlägger gevärsfaktori, mässingsbruk osv. (DeGeer kommer f.ö. inte till Sverige förrens 1627). Det verkar alltså vara en samtida satsning på de bägge orterna, inte att det var DeGeers släktingar som satsade på Norrköping.
1641 blir han adlad och det är först då han köper Finspångs bruk (plus ett flertal andra ställen) som blir kvar i släktens ägo till 1841.

källor
http://www.finspang.com/kultur_fritid/h ... nspong.htm
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfac/0502.html

MVH Kai

EDIT: Det var inte heller denna DeGeer som byggde slottet, han dog 1652 och slottet byggdes 1668-1685.

Skriv svar