Lazios fascistiska historia?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 augusti 2004, 02:22

Men samtidigt röstar inte heller alltid dagens ungdom som de "borde". Jag känner "många" rikemansbarn som röstar "vänster". :) Visst är inte skillnaden jättestor, men den finns där. Skulle varit mer intressant om klubbval i förhållande till årsinkomst (alt föräldrars årsinkomst) hade undersökts.

/Johan

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 9 augusti 2004, 10:33

Johan Elisson skrev:Men samtidigt röstar inte heller alltid dagens ungdom som de "borde". Jag känner "många" rikemansbarn som röstar "vänster". :) Visst är inte skillnaden jättestor, men den finns där. Skulle varit mer intressant om klubbval i förhållande till årsinkomst (alt föräldrars årsinkomst) hade undersökts.

/Johan
Det går inte att jämföra röstande vid val och hålla på ett fotbollslag, men jag har röstat på många olika partier, men laget är alltid det samma. Man föds till det.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 9 augusti 2004, 11:23

Precis, därför skulle det vara mer intressant att jämföra med årsinkomst, eller något liknande, som visar hur bra ställt man haft det när man började heja på sitt lag.

F ö vinner IFK derbyt idag. Alexandersson och Ijeh sätter en strut var. Sen kan man ju alltid hoppas på Mild också. :D

/Johan

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 9 augusti 2004, 13:55

Öis överklassrykte känns betydligt överdrivet. Vissa delar av stadsdelen Örgryte består ju av kvarter som räknas som Göteborgs finare och det är nog en stor del av förklaringen till varför Öis fått en överklasstämpel. Säkerligen håller de som bor och är uppvuxna i dessa områden och är fotbollsintresserade till stor del på Öis men det beror nog mer på klubbnamnet än att sällskapet skulle vara rätt klubb på den sociala skalan. Frågar man folk som bor i t ex. Billdal (ett annat av Göteborgs ”finare” områden) vilket lag de håller på är jag övertygad om att det inte finns procentuellt fler Öisare där än på Hisingen.
Som en parantes kan ju nämnas att Öis paradgren under hela 1900-talet varit ”arbetarsporten” brottning.

Att Djurgårdens IF nämns som en överklassklubb är mer märkligt, visst har ju klubben tagit sitt namn av ett av Stockholms verkligt förnäma områden och visst spelade man sina matcher på Stadion mitt i Östermalm men DIF:s kärnområde var traditionellt Vasastan som främst var en arbetarstadsdel. Ärkerivalerna AIK har ju däremot alltid haft Kungen som hedersmedlem och beskyddare. Nu för tiden har nog båda klubbarna anhängare från alla samhällsklasser men om någon på 50- eller 60-talet påstått att Djurgården var mer av en överklassklubb än AIK hade han nog ansetts lite förvirrad.

Rent allmänt tror jag att Sverige är ett av de länder där det är svårast hitta sociala och politiska skiljelinjer mellan olika lag (och definitivt religiösa skillnader!). Däremot finns det skillnader mellan idrotter, ishockeyspelande ungdomar kommer oftare från välbeställda hem än fotbollsspelande, det avspeglas enligt min erfarenhet även på läktarna när det gäller storstadsklubbarna.

När det gäller kvällens match får man gå tillbaka till det mörka 90-talet för att hitta ett derby där jag varit mer säkert på förlust än vad jag är ikväll. Men mirakel har ju skett förr…

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 9 augusti 2004, 15:09

Johan, dessa fotbollsdiskussioner hör hemma i Loungen som är stängd. Respektera det.

mvH/ Daniel

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 9 augusti 2004, 15:28

Varför radera hela inlägget när närmare halva var helt i linje med diskussionen?

D v s att jag håller med Rancid i det han säger, men att jag ändå tycker mig se en liten skillnad i klasstillhörighet, men att det ju kan bero på att jag enbart grundar det på vad jag som enskild person upplevt, och att det måhända ser annorlunda ut när man räknar på hela befolkningen.

Känns ju ganska onödigt att skriva om inlägget p g a det... Speciellt som det inte rörde sig om någon form av personangrepp eller olaglighet, som man ofta ser ligger kvar, fast med tillsägelse.

/Johan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 9 augusti 2004, 18:22

Johan Elisson skrev:Varför radera hela inlägget när närmare halva var helt i linje med diskussionen?
Det var två inlägg som raderas från din sida. Det är möjligt att jag kunde ha rensat i inlägget men för att vara ärlig så missade jag nog det.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 9 augusti 2004, 18:26

Oj, två inlägg? Det första av dem måste väl ha varit lite äldre, för jag brukar inte lägga två inlägg efter varandra utan att någon postat emellan? Eller gjorde jag detta misstag denna gång?

Annars är det uppfattat. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 11 augusti 2004, 10:31

Johan Elisson skrev:Appropå politik som styr lagen så ser (eller åtminstonde såg) man det ju ganska tydligt i Östeuropa, (nästan) bara genom att kolla på lagens namn. Ta Moskva som ett exempel, CSKA har alltid varit arméns lag, Spartak var inrikesministeriets och säkerhetspolisens lag, medan Dynamo var politiskt obundet och därmed lockade till sig de stora massorna. Ungefär på samma sätt ser (såg) det ut i flera andra öststater, men ibland med andra namn på lagen.

/Johan
Dynamo är det lag som förknippas med säkerhetspolisen medans Spartak alltid varit obundet. Av övriga Moskvaklubbar kan nämnas att Lokomotiv är transportministeriets lag och Torpedo var knutet till biltillverkaren ZIL.

Skriv svar