/Max (skulle vilja kunna så förtvivlat mycket mer om grekisk och romersk historia en den ytliga allmänbildning han har idag
Gaia
Gaia
är jag helt ute och cyklar om jag påstar att denne "kvinna" är mor till allt och alla (inklusive Zeus) enligt den grekiska mytologin. Hursomhelst om det nu är som mittantagande så fokuseras det väldigt lite på denna kvinna, vilket jag förstår ska vara som en sort moder natur. Borde man inte kunna säga att den grekiska/romerska mytologin således var en lite "matriarikat"(böjning?) religion, eftersom en kvinna var på högsta postionen.
/Max (skulle vilja kunna så förtvivlat mycket mer om grekisk och romersk historia en den ytliga allmänbildning han har idag
)
Re: Gaia
Jag vet åtminstone att ordet gaia (utt. gea) är samma ord som, alt. mycket nära släkt med, ordet geo i geografi, geologi etc. Gaia symboliserar alltså jorden. Visst är allt och alla beroende av jorden för sin existens, men det innebär inte automatiskt att hon är en gudinna som folk betraktar som spännande eller ens någon man kan ha ett förhållande till överhuvudtaget. Makt och ansvar innebär ju inte automatiskt många följeslagare; religionen har inget krav på logik.Fiskebat skrev:är jag helt ute och cyklar om jag påstar att denne "kvinna" är mor till allt och alla (inklusive Zeus) enligt den grekiska mytologin.
Gaia är en del i den grekisk/romerska skapelsemyten. I början fanns Chaos. Chaos födde Gaia. Tellus och Terra är romerska ord för Gaia. Gaia födde bland annat Uranus (=himlen) som kom att styra universum. Efter Uranus kom Chronos att styra universum, och efter Chronos kom Zeus. Dessa tre var män.Fiskebat skrev:är jag helt ute och cyklar om jag påstar att denne "kvinna" är mor till allt och alla (inklusive Zeus) enligt den grekiska mytologin. Hursomhelst om det nu är som mittantagande så fokuseras det väldigt lite på denna kvinna, vilket jag förstår ska vara som en sort moder natur. Borde man inte kunna säga att den grekiska/romerska mytologin således var en lite "matriarikat"(böjning?) religion, eftersom en kvinna var på högsta postionen.
/Max (skulle vilja kunna så förtvivlat mycket mer om grekisk och romersk historia en den ytliga allmänbildning han har idag)
Som jag tolkar min fakta gav Gaia alltså upphov till allt i universum. Men,
Gaia var inte först, det var Chaos.
Gaias kön är inte riktigt solklart framställt.
Gaia styrde aldrig, hon behärskades av Uranus, Chronos och Zeus.
När Gaia skulle hämnas på Uranus skickade hon Chronos, hon använde inte sin egen makt utan sin sons makt.
Sammanfattningsvis. Gaia var inte i högsta positionen. Inte ens först. Såsom jag uppfattar det är Gaia ett passivt ting, utan genus. Nästan som Jorden, som människan uppfattar den idag. Gaia är lika mycket en kvinna som en bil, en båt eller klockan. Man kallar henne "hon". I själva verket är hon ett ting.
Å andra sidan antyds det lite vagt att Uranus och Gaia hade barn tillsammans. Tja, den romerskgrekiska mytologin är fylld av motsägelser. Och dessutom är de olika källorna oense. Hur skall man få ordning och reda i detta Chaos.
Det borde finnas ett antal skalmaniter som har djupare kunskap än jag i detta ämne..
Det borde finnas ett antal skalmaniter som har djupare kunskap än jag i detta ämne..
Det finns en mycket bra grupp som heter Banco de Gaia. och de har sagt att det ska översättas med typ Jordens tillgångar. Gaia är urmodern dvs Jordens själv.
Vad vet vi egentligen mer än det vi lärt oss själva i livet? Vet vi ens det eller är vi grundlurade?