Information om ryska fångläger

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Johnson
Medlem

Information om ryska fångläger

Inlägg av Anders Johnson » 5 augusti 2004, 13:50

Är det någon som har information om ryska fångläger i området kring svarta havet? Typ var det fanns, hur många fångar som fanns där etc etc.
Skulle vara mycket tacksam.

MVH/ Anders Johnson

varjag
Saknad medlem †

Re: Information om ryska fångläger

Inlägg av varjag » 7 augusti 2004, 12:30

Anders Johnson skrev:Är det någon som har information om ryska fångläger i området kring svarta havet? Typ var det fanns, hur många fångar som fanns där etc etc.
Skulle vara mycket tacksam.

MVH/ Anders Johnson
Menar du GULAG-atoller i Arkepelagen för sovjetiska fångar eller krigsfångeläger för tyskar? Någonstans har jag en bok om den senare kategorin, tror jag.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 augusti 2004, 12:44

Krigsfångeläger för tyskar. Vår gemensamma mormors far satt i ett sådant i Svartahavs-trakten.

/Johan

Användarvisningsbild
Anders Johnson
Medlem

Inlägg av Anders Johnson » 7 augusti 2004, 13:50

Tack johan :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 augusti 2004, 03:32

Johan Elisson skrev:Krigsfångeläger för tyskar. Vår gemensamma mormors far satt i ett sådant i Svartahavs-trakten.

/Johan
Om jag lyckas hitta mitt ex. av Rolf Hinze's "Plenni Dawai!" återkommer jag. Handlar om hans fångenskap - just i trakterna av Svarta Havet.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 8 augusti 2004, 03:52

FYI Anders:

Rolf Hinze's "Plenni dawai" kan du hitta på Försvarshögskolans bibliotek.

Går att beställa som lån via ditt eget Skelleftebibliotek också, eller 08-788 90 12, som går direkt till Försvarets bibbla.
Språket i boken är tyska .

(Tack för tipset varjag, tråkigt att jag bara läste tyska ett år i gymnasiet, boken verkar intressant, men uppenbarligen ngt svårläst för mig) ;)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 augusti 2004, 13:02

Jättebra Svarta Pantern! Då kan Anders och Johan låna den där. Den är obligatorisk läsning för studenter av tyska krigsfångeöden i Sovjet. Eftersom jag spenderat mer än en timme i eftermiddag med att igen ögna igenom boken (tack varjag....) så gör jag ett snabbt sammandrag. Hinzes bok handlar enbart om Krim. Han tillhörde ett pansarregemente inom en icke specifierad Pz, Grd - division i Schörners arme som vid kapitulationen försokte ta sig över Moldau i Tjeckien till amerikanerna på andra sidan. Hälften lyckades - men utlämnades senare av amerikanerna till Sovjet. Golgatavandringen börjades den 4.6.45 till uppsamlingsplatser i Budweis ( Ceske Budjovice) sedan i godsvagnar den 21.6. via Wagram i Österrike och Budapest till Zighot i Rumänien. Omlastning till kreaturs-häckar och transport till Konstanza och tältläger. Sjötransport (8000 man) inklämda i en fraktångare till Sevastopol. Hinze med c:a 1200 andra transporteras till lägret Kamysch-Burun, det ligger söder om Kertch på Kertch-halvön. Lägret 'påfylls' snart med 200 ungrare - som snart skickas hem.Antalet tyskar reduceras inom ett år till 1000 p.g.a. undernäring, hårt arbete och sjukdomar. Förutom den eviga hungern - är förhållandena drägliga. Byggnadsarbeten, reparationer, indragning av el- och telefonlinjer. Lägret tycks ha 'lånat ut' arbetskraft där den behövdes till kolchoser, sovchoser (populärt = ätbara saker...), järvägsarbeten m.m. m.m. Hinze nämner flera platser dit de skickades som lånearbetare men det gällde mera lokaliteter än egentliga läger. Alla - ligger inom ett litet område Kertch-halvön. Han nämner även andra läger på Krim vid Kertch och Simferopol men ger inga detaljer. Han repatrieras till Väst-Tyskland i april 1948. Repatrieringsordningen tycks ha berott på näringstillståndet - de så utmärglade att sovjet inte trodde sig kunna klämma mera arbete ur dem - repatrierades först. Men inte utan att före hemresan ha satts på 'rysk gödingskur' för att se bättre ut vid hemkomsten. Alla de många 'Antifas' (NKVD-sponsorerade 'omvända' Anti-Faschisten) i lägret med bättre ransoner och lättare arbeten, fick till sin besvikelse vänta längre med hemresan.
Rolf Hinze blev efter hemkomsten en firad skytt, vapenrättsadvokat och vapensamlare i Väst-Tyskland och regelbunden korrespondent i den tongivande Deutsches Waffen-Journal.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 augusti 2004, 13:26

Tackar för genomgången varjag. Det verkar som ännu en bok att läsa efter Wilhelm Feldbuschs Krigsfånge i Sibirien.

Vad som är lite synd är att vi missuppfattat varandra, eller snarare att jag och kusinen inte uttryckt oss tillräckligt klart. Vår mormors far satt i ett krigsfångeläger under kriget, efter tyskarnas nederlag vid Stalingrad, men lyckades fly därifrån tillbaka till Tyskland. Han dog för två år sedan tror jag men innan vi hann träffa honom. Hur som helst innebär det att vi gärna får info om krigsfångeläger vid Svarta havet under kriget, och extra gärna läger som till stor del fylldes med tyskar från Stalingrad.

/Johan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 augusti 2004, 14:40

Johan - Svarta Havslägren var en sinekur. Dom 91 000 som vandrade iväg från Stalingradfickan skickades mestadels 'österut' - dvs bortom Ural och till döden. Av dom var det bara c:a 5,5% som återsåg Tyskland eller omkring 5000. Den sovjetiska 'fördelningen' av krigsfångar tycks ha varit mycket chansartad och ofta beroende av transport och förplägningsmöjligheterna för fångarna. Överlevande från transporter till Sibirien är påtagligt färre pga de hårdare förhållandena där.
Det vore intressant höra detaljer om hur morfars-far flydde, då han kanske chansartat - hamnade vid Svarta Havet. Hinzes bok behandlar diverse 'flyktplaner' - alla föga realistiska - och alla centrereade runt en stulen båt som tar sig över Svarta Havet till Turkiet. Hur tog sig morfarsfaren tillbaka till Tyskland?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 augusti 2004, 15:09

Det jag hört från min mormor och andra släktingar kan visserligen vara "överdrivet", eller missförstått och så vidare, men i korta drag var han lastbilschaufför och blev inringad vid Stalingrad eller infångad i samband med offensiven. Jag vet inte med 100% säkerhet att han var inne i Stalingrad, han kan ju ha haft tur och hamnat utanför fickan, men blivit tillfångatagen när ryssarna sedan avancerade. Han hamnade i alla fall i ett krigsfångläger vid Svarta havet varifrån han försökte rymma två gånger. Första gången misslyckades rymningen, andra gången lyckades den, och han tog sig tillbaka till frontlinjen/Tyskland (jag vet inte när, om det var under eller efter kriget) genom att bl a hänga under tåg, gå genom skogar o s v.

/Johan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 augusti 2004, 15:23

Johan jag beundrar ofta din kunskap på forumet och ger speciell vikt till dina inlägg som kunniga och initierade. Men den här gången måste jag sätta frågetecken för vad jag brukar kalla 'lumparhistorier'. Ta en titt på kartan - den som hamnade i krigsfångläger efter Stalingrad vid Svarta Havet hade föga chans undkomma efter reträtten av, var det Herresgruppe A - från Kaukasus. Hur kunde ryssarna skicka ngn dit - hela Svartahavskusten var i tysk hand före reträtten efter Stalingrad. Jag tror att 'överdrivet och missförstått' är en bra sammanfattning.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 augusti 2004, 15:35

Inte om det rör sig om den kaukasiska svartahavskusten. :)

Möjligtvis kan det även varit så att han blev förflyttad (varför han skulle blivit det vet jag dock inte :) ) till svartahavskusten i ett senare läge.

/Johan

Användarvisningsbild
SpoHo
Medlem

Inlägg av SpoHo » 14 januari 2005, 15:21

Hej jag undrar om det är någon som vet vart man kan få tag i information om ryska fångläger i polen
efter kriget, jag söker ett specielt fångläger där fångarna arbetate i kol gruvor! Allt jag har att gå på är "Pracv kap Bytom eller Bytom Polske 7B" Vet att det kan bli svårt att hitta men vore hemskt tacksam för hjälp.

Mvh/Richard

Skriv svar