Stalins son

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 5 augusti 2004, 23:38

vet ej var jag ska fråga detta, behöver en bekräftelse :? Dog verkligen stalins son i koncentrations läger? Nån tråd om detta kanske?

//Bedrettin

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 6 augusti 2004, 03:59

Det har varit uppe tidigare, tror jag.
Stämmer delvis, Stalins son dog i ett krigsfångeläger, uppenbarligen ett lite bättre läger än de flesta sovjetsoldaterna fick vara i.
Dödsomständigheterna är lite oklara. Antingen ville tyskarna bli av med honom så de kallade detta för skjuten under flyktförsök. Eller också - vilket jag tror på - ville Stalins son rädda sin heder inför faderns stränga synsätt: och såg till att göra ett s.k. flyktförsök, vilket givetvis ledde till omedelbar avrättning.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 6 augusti 2004, 22:31

Jag tackar, ska när jag är färdig med nuvarande böckerna, läsa "Stalins hämnd - Niclas Sennerteg" som jag har köpt i pocket, den kaske tar upp mer om det. Märkligt att tyskarna fick tag i Stalins son, hur gick det till ens. Undrar hur Stalin reagerade på det, han måste ha brytt sig.

//Bedrettin

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 7 augusti 2004, 01:45

Bedrettin skrev:Jag tackar, ska när jag är färdig med nuvarande böckerna, läsa "Stalins hämnd - Niclas Sennerteg" som jag har köpt i pocket, den kaske tar upp mer om det. Märkligt att tyskarna fick tag i Stalins son, hur gick det till ens. Undrar hur Stalin reagerade på det, han måste ha brytt sig.

//Bedrettin
Det var det Stalin inte gjorde, tyskarna vill byta honom mot fältmarsalk Paulus, men Stalin vägrade.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 augusti 2004, 05:50

Yakov Stalin, artilleri-officer, tillfångatogs i juli 1941. Han var enda barn av Stalins första äktenskap (modern dog ngra månader efter födelsen) och uppfostrades av dennas syster. Yakov var Stalins 'styvbarn' och hade liten och dålig kontakt med fadern. Han skall först ha hamnat i vanligt fångläger - med sållades snart ut och kom till Sachsenhausens koncentrationsläger där han behandlades ganska väl på order 'uppifrån'.
Stalin betraktade all krigsfångar som förrädare och avvisade varje fångutbyte. Rapporterna om de tyska 'bytesobjekten' varierar. ETT intressant vittnesmål är Svetlana Stalins uppgift att efter Stalingrad höll ryssarna bland sina fångar Heinz Hitler och Leo Raubal - som sågs som värda 'betalning' för Yakov - men igen, sade Stalin nej. Yakov dog 1943, om mördad av tyskarna, självmord eller under flyktförsök - har inte helt klarlagts.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 7 augusti 2004, 20:13

8O Det var de värsta! Ska man säga att stalin var en man av sina principer eller hade han redan skitförhållande med sonen :? . sjukt att lämna sonen i sticket så, undrar om hans son ens förväntade sig hjälp från pappan, han kanske inte gjorde det och därför försökte fly. Helt otroligt. Har googlat lite men hittar inte var eller hur han tillfångatogs. Har dock hittat att han dog i Sachsenhausen.

//Bedrettin

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 7 augusti 2004, 21:11

Bedrettin skrev:Jag tackar, ska när jag är färdig med nuvarande böckerna, läsa "Stalins hämnd - Niclas Sennerteg" som jag har köpt i pocket, den kanske tar upp mer om det.
Troligen inte. Boken behandlar flykten och ryssarnas fördrivning under sent 1944 och -45 av de 15 miljoner tyskar som var bosatta i östra Europa.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 augusti 2004, 21:16

Hade haqn inte en son i flygvapnet också? Har för mig jag läst det här någonstans.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 7 augusti 2004, 23:13

Tomas Ibsen skrev:Hade haqn inte en son i flygvapnet också? Har för mig jag läst det här någonstans.
Lite Googling gör susen:
Although Stalin is dead and gone, generals are still being offered up as sacrifices. The first victim was Lieutenant-General Vasiliy Stalin. He was thrown into a mental asylum immediately after Stalin's death and there he died, quietly and quickly. While his father was still alive, no one had diagnosed any abnormality. He was as strong as a bull; he was the only general of his rank in the whole Soviet Army who flew jet-planes.
http://www.kulichki.com/moshkow/WSUWORO ... Piece40.17

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 8 augusti 2004, 00:22

Jag hade precis för mig att Vassiliy Stalin söp ihjäl sig. Dock hittar jag inga vettiga källor just nu. Återkommer.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 augusti 2004, 03:26

staraya.cjb.net skrev:Jag hade precis för mig att Vassiliy Stalin söp ihjäl sig. Dock hittar jag inga vettiga källor just nu. Återkommer.
Det är precis vad jag också läst i flera källor. Vasili var en playboytyp som tittade djupt i flaskan - till slut drunknade han i Alkoholhavet......

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 8 augusti 2004, 04:29

Det ena utesluter ju dock inte det andra.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 8 augusti 2004, 18:36

Stalin hade två söner, Vassilj, och Jakov Stalin,

Vassilij var någon slags chef inom Sovjets flygvapen, men blev avsatt av Stalin personligen efter kriget för att ett plan hade störtat under en vacker parad eller nått.

Jakov var som sagt den förstfödde sonen, ett litet otursbarn som inte verkade så omtyckt av sin far, innan kriget så var Jakov så deprimerad så att han försökte ta livet av sig igenom att skuta sig i bröstet med en pistol, men han missade eller något och överlevde självmordsförsöket.
När Stalin fick reda på sin sons misslyckade försök lär han ha
hånskrattat och sagt: "Kan pojken inte enns pricka rätt!!" 8O

(Superfarsa den där Stalin!!)

Men sedan när kriget kom så blev Jakov pilot och störtade och blev tillgångatagen som sagt. När Stalin fick detta sorgliga besked gick han och väntade på att Jakov skulle ta livet av sig för att rädda familjens ära.
Men dödsbudet kom aldrig,
och Stalin blev ursinnig och lär ha yttrat: " Klarar han inte av att ta livet av sig denna gång heller!"
Det lär ha gjorts försök att utväxla den tyska fältmarsalken Paulus mot Jakov, men Stalin ville aldrig gå med på detta.
Nån gång under 1943 lär Jakov ha slängt sig på ett elektriskt stängsel och dött, och det lär först då ha gått upp för Stalin hur mycket han älskade sin son.
På ålderns höst kunde man se Stalin stå och studera Jakovs porträtt I Kreml, och han lär då ha sagt till förbipasserande: "Jakov var trots allt en riktig karl." :wink:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 augusti 2004, 12:32

Intressanta kommentarer av Stalin, Gröfaz - men jag är säker på att Yakov inte var 'nedskjuten pilot' - han var i armén och vad jag minns officer i artilleriet. Vasili var definitivt flygare och tror jag 'fick' rang av Generalmajor. Pappa Joseph 'klippte hans vingar' omkring 1949 då en flod av rapporter indikerade att Vasili 'var oduglig på marken och livsfarlig i luften'.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 9 augusti 2004, 16:25

Ok, tack för rättelsen.

Erik, :)

Skriv svar