AK5

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 6 augusti 2004, 11:53

Kompisen som gjorde lumpen inom livgardet stadsskytte provade ju Ak5b tror jag den hette...nedkortad pippa.

Han beskrev den som mycket smidig.... hehe hans intresse är ganska litet så den beskrivningen är allt jag fick.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 6 augusti 2004, 13:37

Leprazy skrev:Kompisen som gjorde lumpen inom livgardet stadsskytte provade ju Ak5b tror jag den hette...nedkortad pippa.

Han beskrev den som mycket smidig.... hehe hans intresse är ganska litet så den beskrivningen är allt jag fick.
Tror att den heter Ak5D om jag inte minns fel.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 augusti 2004, 15:02

Ja, ak 5B har kikarsikte, men inte kortare pipa. ak 5C har inga öppna riktmedel, utan en sikteskena "Picatinny Rail". Ak 5D har kortare pipa samt siktesskena.

/Johan

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem

Inlägg av Hans Engström » 6 augusti 2004, 16:40

Vet inte varför men det där halvkilot märktes, fast det kan ju skilja en hel del i balansen också mellan de två (vilket i bland har större effekt). Kan förövrigt instämma i kommentarerna om vänsterskytte, men för mig är AK4 ännu sämre (dock håller ej Bjernevik med i detta).

Min AK5 glappade rejält i axelstödet så jag ick ut en ny efter ett par månader.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2004, 17:07

Hans Engström skrev: Min AK5 glappade rejält i axelstödet så jag ick ut en ny efter ett par månader.
Bara att dra åt med en insexnyckel.......

:)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 6 augusti 2004, 18:15

Och är axelstödet trögt och svårt att fälla in (ja, jag har rätt teknik) användes med fördel en slurk CLP... ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 6 augusti 2004, 19:13

Thord Wedman skrev:Anledningen till varför man bytte axalstöd var nog produktionstekniska.
Det nya axelstödet är gjutet i ett stycke medan det gamla var tillverkat av 5 delar som sattes ihop.

/Thord
Hur löser man det samtidigt som det nya axelstödet ska vara justerbart i längd, vilket väl ändå var huvudorsaken till bytet, med tanke på behovet då folk numera bär kroppskydd och ergonomin vid skytte ändras pga det (att alltid öva skytte bärande kroppskydd är aningen opraktiskt)?

Bild
Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 6 augusti 2004, 19:19

Johan Elisson skrev:Ja, ak 5B har kikarsikte, men inte kortare pipa. ak 5C har inga öppna riktmedel, utan en sikteskena "Picatinny Rail". Ak 5D har kortare pipa samt siktesskena.

/Johan
Dock kan man "grovsikta" bara med rälsen, men det är definitivt en nödlösning.

Det sägs dock i kravspecifikationen att reservsikte skall finnas, men jag vet inte om grovsiktning längs mitten av rälskenan var vad som avsågs (personligen tror jag inte det).

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 6 augusti 2004, 19:21

Backis skrev:
Thord Wedman skrev:Anledningen till varför man bytte axalstöd var nog produktionstekniska.
Det nya axelstödet är gjutet i ett stycke medan det gamla var tillverkat av 5 delar som sattes ihop.

/Thord
Hur löser man det samtidigt som det nya axelstödet ska vara justerbart i längd, vilket väl ändå var huvudorsaken till bytet, med tanke på behovet då folk numera bär kroppskydd och ergonomin vid skytte ändras pga det (att alltid öva skytte bärande kroppskydd är aningen opraktiskt)?
Nu tänkte jag på bytet av det första axelstödet till det som nu sitter på ak5. Inte det som eventuellt kommer på ak5C.

/Thord

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 6 augusti 2004, 19:22

Johan Elisson skrev:Ja, det verkar stämma... Sidan jag hittade informationen på måste ha skrivit rejält fel, för det skiljde närmare ett kilo mellan M16A1 och A2 enligt dem, vilket verkade konstigt...

Men å andra sidan är inte ett halvt kilo så jättemycket mer, men visst, ju lättare desto bättre, om kvalitén är densamma. :) Fram till den punkt då vapnet är så lätt att vikten av vapnet inte längre hjälper till att hålla rekylen nere d v s. ;)

/Johan
Ett magasin, bajonett eller Hgr m/56 i skillnad alltså. :wink:

Jag tror dock att den upplevda skillnaden mest beror på att ak5 är aningen mer framtung mer än den faktuella vikskillnaden. Kpist m/45 väger också rätt mycket, men är så kompakt och kort så den är riktigt behändig (jag älskade min "Swedish-K"... 8))

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 6 augusti 2004, 19:23

Thord Wedman skrev:
Nu tänkte jag på bytet av det första axelstödet till det som nu sitter på ak5. Inte det som eventuellt kommer på ak5C.

/Thord
Ah, my mistake. :)

Helt apropå, notera plastmagasinen på CF i bilderna (utom just den som det ska skjutas med då...)! 8O

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 6 augusti 2004, 19:29

MD650 skrev:Från början var magasinen resp. magasinspärren för dåligt konstruerade och av för dåligt mtrl.
Magasinet tappades vilket ledde till att folk slog in magasinet, vilket ledde till att magsinet och spärren havererade.

I stort sett alla magasin anses "för ömtåliga pga av att om man tappar dom på magasinsläpparna så matar dom inte ordentligt".

Så länge vi inte övergår till radikalt olik design (t ex AUG som använder interna läppar) eller andra material (plast har en tendens att "buckla ut" igen, men lider av en hoper andra problem), så får man helt enkelt ge fan i att tappa sina magasin hela tiden. ;)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2004, 20:01

Backis skrev:......så får man helt enkelt ge fan i att tappa sina magasin hela tiden. ;)
HÅLL I MATERIELEN!!!! ;)

Användarvisningsbild
Anders Johnson
Medlem

Inlägg av Anders Johnson » 7 augusti 2004, 14:21

[/quote]
(att alltid öva skytte bärande kroppskydd är aningen opraktiskt)?
[/quote]

Jag tyckte inte det var så opraktiskt. I en skarp krigssituation så använder man ju kroppskyddet så varför inte öva med det då?

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 7 augusti 2004, 14:32

Anders Johnson skrev: Jag tyckte inte det var så opraktiskt. I en skarp krigssituation så använder man ju kroppskyddet så varför inte öva med det då?
Ändra min mening till "att alltid skjuta med kroppskydd och fixerad längd på axelstödet är aningen opraktiskt ergonomiskt" då, för när jag läser det där igen håller jag med dig (skydden ökar ju säkerheten exempelvis vid rikoschetter efter ett vådaskott).

Då min väst (m/87 tror jag, tidig) vägde 18 kg med plåtar och var rätt "bullig" här och var, så var skytte i vissa ställningar riktigt svårt att utföra med utfällt axelstöd (ibland fällde jag in axelstödet eller hade det ovanför axeln, vilket direkt påverkade precisionen negativt förstås), och då lider jag inte heller av "korta armar"-syndrom.

Skriv svar