Kristendomens modernisering i väst...
Kristendomens modernisering i väst...
Jag öpnnar en ny tråd för att skilja denna mot "finns Gud" tråden där vi höll på att spåra ur lite, postar här mitt inlägg som jag skrev i den andra tråden:
Vidare, för att byta lite ämnde...
Kristendomen måste ha ändrats ganska radikalt framförallt det senaste 50 åren av 1900-talet (industraliseringen och västs rikedoms framväxt?) det känns som att under denna tid fram till nutid så har man nästan "avskaffat" helvetet. Likaså har kvinnofietligheten (nu pratar jag framförallt om Sverige) avskaffats, till och med håller homofobin på att avskaffas.
På medletiden och renessansen så skrevs flera böcker som fördömde homosexualitet och nedvärderade kvinnor och dessa skrevs i kyrkans namn. Hur kan man ändra på den bilden helt plötsligt, är något som förbryllar mig.
/Max
Vidare, för att byta lite ämnde...
Kristendomen måste ha ändrats ganska radikalt framförallt det senaste 50 åren av 1900-talet (industraliseringen och västs rikedoms framväxt?) det känns som att under denna tid fram till nutid så har man nästan "avskaffat" helvetet. Likaså har kvinnofietligheten (nu pratar jag framförallt om Sverige) avskaffats, till och med håller homofobin på att avskaffas.
På medletiden och renessansen så skrevs flera böcker som fördömde homosexualitet och nedvärderade kvinnor och dessa skrevs i kyrkans namn. Hur kan man ändra på den bilden helt plötsligt, är något som förbryllar mig.
/Max
Re: Kristendomens modernisering i väst...
Anar jag en underförstådd antydan om att Kyrkan - menar vi statskyrkan, den romersk katolska, eller kristenheten i allmänhet? - de senaste 50 åren har gått från ett oföränderligt tillstånd till ett föränderligt?Fiskebat skrev:Kristendomen måste ha ändrats ganska radikalt framförallt det senaste 50 åren av 1900-talet
- Djinghis Khan
- Medlem
Som jag ser det har kyrkan på bara ett sekel helt svängt om och genomgått en större metamorfos - från en auktoritär "förtryckarinstutition" till ett flummigt forum för diskussionen av existentiella frågor där alla är välkommna. Jag tycker att svenska kyrkan är lika seriös som en utspårad TV-serie där alla originalkaraktärer helt bytts ut efter 4 säsonger, eller ett billigt Technoband som helt har bytt ut sina medlemmar
Fortfarande under min mammas barndom i 60-talets Småland förekom det husförhör och alla gick i kyrkan. Prästen och andra kyrkomän kallades in för att lösa tvister. Idag arbetar min pappa inom en kyrka som helt spårat ut och vars existens helt är baserat på humanitärt arbete som vilken annan organisation som helst kan göra
/Mikael
Fortfarande under min mammas barndom i 60-talets Småland förekom det husförhör och alla gick i kyrkan. Prästen och andra kyrkomän kallades in för att lösa tvister. Idag arbetar min pappa inom en kyrka som helt spårat ut och vars existens helt är baserat på humanitärt arbete som vilken annan organisation som helst kan göra
/Mikael
Kom inte att tänka på rubriken förrän nu - "i väst". I öst är ju kyrkorna som regel mer konservativa än rentav katolska kyrkan, har de månne kvar helvete o.dyl. där? Kvinnliga präster är helt klart en otänkbarhet i Aten, antar att det är likadant i Belgrad och Moskva?
Å andra sidan kanske de anser helvetet vara en nymodighet [ googlar ] nä, så var inte fallet.
Å andra sidan kanske de anser helvetet vara en nymodighet [ googlar ] nä, så var inte fallet.
Jag senserar en värdering här, men kan inte komma på vilken det är...Djinghis Khan skrev:Som jag ser det har kyrkan på bara ett sekel helt svängt om och genomgått en större metamorfos - från en auktoritär "förtryckarinstutition" till ett flummigt forum för diskussionen av existentiella frågor där alla är välkommna.
Är "alla är välkomna" = flummigt? Var kyrkan bättre då den var en "förtryckarinstitution" än nu när den ägnar sig åt humanitärt arbete?
Det du beskriver är ju en ofantlig förbättring (tycker jag), du verkar antyda att det är en försämring - eller?
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Djingis:
Vidhåller du att detta är dagens sanning. Husförhörslängder skall finnas arkiverade av kyrkan. Du menar alltså att det finns sådana daterade 1960 eller t.o.m 1969.
Christer Samuelsson.
DjingisFortfarande under min mammas barndom i 60-talets Småland förekom det husförhör och alla gick i kyrkan. Prästen och andra kyrkomän kallades in för att lösa tvister.
Vidhåller du att detta är dagens sanning. Husförhörslängder skall finnas arkiverade av kyrkan. Du menar alltså att det finns sådana daterade 1960 eller t.o.m 1969.
Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 5 gånger.
Jag vet inte hur det kan ha varit i andra trossamfund, men i Svenska Statskyrkan bör husförhörslängder ha ersatts med församlingsböcker redan under sent 1800-tal.Djinghis Kahn skrev:Fortfarande under min mammas barndom i 60-talets Småland förekom det husförhör och alla gick i kyrkan. Prästen och andra kyrkomän kallades in för att lösa tvister. Idag arbetar min pappa inom en kyrka som helt spårat ut och vars existens helt är baserat på humanitärt arbete som vilken annan organisation som helst kan göra
De längder av husförhörskaraktär som fortsatte föras av Statskyrkan är vad jag kan tänka mig eventuellt kommunionslängderna (dvs längder över nattvardsgäster) som fördes fram till 1975. Denna kommunion kan ju eventuellt ha skett i hemmet, så som var brukligt på en del håll.
Någon anteckning om katekeskunskap eller dylikt tror jag dock inte det finns efter att husförhören gått i graven.
När det gäller anteckningar om personliga förhållanden, är ju detta något som har förts av Statskyrkan mer kontinuerligt, då den var ansvarig för folkbokföringen fram till 1991. Det mest överraskande i den avdelningen hittas under rubriken "Övriga personlängder" där man t.ex. i en och samma bok kan hitta längder över främmande trosbekännare, sinnessjuka, sinnesslöa och omyndigförklarade, en bok som fördes fram till 1973.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Ok när gick husförhören i graven???Widsith skrev:WidsithDjinghis Kahn skrev:Fortfarande under min mammas barndom i 60-talets Småland förekom det husförhör och alla gick i kyrkan. Prästen och andra kyrkomän kallades in för att lösa tvister. Idag arbetar min pappa inom en kyrka som helt spårat ut och vars existens helt är baserat på humanitärt arbete som vilken annan organisation som helst kan göraJag vet inte hur det kan ha varit i andra trossamfund, men i Svenska Statskyrkan bör husförhörslängder ha ersatts med församlingsböcker redan under sent 1800-tal.
De längder av husförhörskaraktär som fortsatte föras av Statskyrkan är vad jag kan tänka mig eventuellt kommunionslängderna (dvs längder över nattvardsgäster) som fördes fram till 1975. Denna kommunion kan ju eventuellt ha skett i hemmet, så som var brukligt på en del håll.
Någon anteckning om katekeskunskap eller dylikt tror jag dock inte det finns efter att husförhören gått i graven.
OBS Jag påstår ingenting här, utan frågar.
Christer Samuelsson.
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
- Three towns
- Medlem
Jag skulle först vilja klargöra att budskapet i bibeln (riktmärke för kristendomen) har alltid varit detsamma.
Vår möjlighet att tolka bibeln är olika för människor, olika för tidsåldrar och socialmiljö. Dessa faktorer och fler påverkar alltid allmänbilden av kristendomen. Väsentligt i sammanhanget enligt min mening är att kristendomen är individens religion, en religion mellan Gud och individen.
Två människors kristendom kan utifrån sätt uppfattas olika. Centralt är dock varje människas ärligt sökande efter sanningen. På så sätt förenas kristna människor i tro.
Hoppas att du förstår mina tankar!
Ha det/ Hellhager
Vår möjlighet att tolka bibeln är olika för människor, olika för tidsåldrar och socialmiljö. Dessa faktorer och fler påverkar alltid allmänbilden av kristendomen. Väsentligt i sammanhanget enligt min mening är att kristendomen är individens religion, en religion mellan Gud och individen.
Två människors kristendom kan utifrån sätt uppfattas olika. Centralt är dock varje människas ärligt sökande efter sanningen. På så sätt förenas kristna människor i tro.
Hoppas att du förstår mina tankar!
Ha det/ Hellhager
Men den karaktären på kristendomen är väl ett ganska nytt påfund? Tidigare har ju kyrkan varit både lagstadgande och normgivande för samhället i sin helhet. Och frågan är väl om detta lagstadgande och normgivande egentligen har övergetts i och med anammandet av bilden av kristendomen som en onåbar, privat sfär? Det kan ju istället ha blivit den församling/cellgrupp/alphagrupp man ansluter sig till som står för tolkningen av Guds vilja såsom vilken världsbild som är den rätta.Väsentligt i sammanhanget enligt min mening är att kristendomen är individens religion, en religion mellan Gud och individen.
Skillnaden mot den tidigare kyrkan är väl att det inte är lika lätt att hantera den moderna kyrkan som en institution, och därmed blir det också svårare att utöva demokratisk kontroll på den.
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Präster och kyrkan har väl alltid varit mellan Gud och hans troende. Så jag ser inte det där med bandet mellan Gud och hans troende "direkt" som gammalt utan det är någonting nytt, dock har den funnits i Islam hela tiden, kanske har man tagit efter Islam i denna punkt. Widsith
//Bedrettin
Ja, Jag tycker det.Men den karaktären på kristendomen är väl ett ganska nytt påfund?
//Bedrettin