Första modellbygget

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Första modellbygget

Inlägg av Anton Severin » 29 juli 2004, 15:08

I många år har jag velat försöka mig på att bygga modeller men har aldrig kommit till skott. Så nu när jag var nere i Normandie köpte jag äntligen en modell. Hellers Tiger I i skala 1:72. I och med att jag är en hopplös perfektionist vill jag att slutresultatet ska bli så bra som möjligt men eftersom jag inte har någon erfarenhet av modellbygge hoppas jag att ni erfarna modellbyggare kan hjälpa mig.
Betrakta mig som en komplett nybörjare och tala mig igenom steg för steg.

Enligt instruktionerna ska man gå tillväga på följande sätt men jag vet inte vad ni tycker om det.
1. Läs noga igenom instruktionsnotisen.
2. Måla smådelarna på stativet innan du tar bort dem.
3. Lösgör delarna i monteringsordning.
4. Sandpappra fästpunkterna.
5. Bättra på fästpunkterna på de redan målade delarna.
6. Simulera monteringen.
7. Putsa lacken eller kromen innan limmet läggs på.
8. Använd klistret sparsamt.

Vad ska på använda för sandpapper och vad menas med att ”putsa lacken”?
(Som sagt, jag är en komplett nybörjare på området.)

Edit: Jag har tittat igenom tråden "Tipps & Tricks men det är inte sådana avancerade tips jag behöver.

sandgren
Medlem

Inlägg av sandgren » 29 juli 2004, 20:27

Tjena Anton!

Som stolt Habo bo skulle jag gärna vilja svara på alla dina frågor, och jag gör väl ett försök. Jag har byggt 2-3 modeller, den första förra sommarn, så jag kan inte så mycket heller men några tips får du gärna.

Sandpappret som vissa använder är vatten sandpapper, grovlek 360-1200. Jag själv är däremot för lat för att använda detta och använder istället en kniv för att putsa ytorna.

Putsa lacken? Hmm, vet faktiskt inte riktigt men jag antar att man skall använda ett sandpapper för att få bort den glatta utan och få fram en strävare yta som limmer har lättare att fästa på.

Du får gärna berätta vart du köper dina färger i Habo trakten, jag hittar dem nämligen ingenstans!

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 30 juli 2004, 08:55

sandgren skrev:Du får gärna berätta vart du köper dina färger i Habo trakten, jag hittar dem nämligen ingenstans!
Tyvärr känner jag inte till något sådant ställe i närheten. De fyra färger som ska användas till Tigern fick jag med i förpackningen. Man kan med största sannolikhet köpa färger via postorder eller på modellföretagens hemsidor.

Skriv svar