OBS!! Hitlers bödlar - Dödskalleförbanden

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

OBS!! Hitlers bödlar - Dödskalleförbanden

Inlägg av Martin Tunström » 27 juli 2004, 08:27

På måndag den 2 augusti visar tv4 den fjärde delen i deras dokumentärserie om SS kl: 22:35.

Dödskalleförbanden vaktade lägren

Bild
[Bildkälla: churchill-society-london.org.uk]

Dödskalleförbanden fungerade som en vakttrupp i koncentrationslägren. De spelade en viktig roll när Himmler skulle bygga de reguljära fältförbanden, Waffen-SS. I kvällens avsnitt av Hitlers bödlar försöker man visa hur den mordiska organisationen växte fram och hur de unga pojkar som rekryterades formades av sin ledare.

Dödskalleförbandet, som fungerade som vakttrupp i koncentrationslägren, tillhörde en elit som gjorde allt som dess ledare, Hitler, beordrade dem att utföra. De var lojala och ifrågasatte aldrig en order.

Dödskalleförbandet stod också bakom ett av historiens värsta folkmord, massutrotningen av den judiska befolkningen. De hade alla ett märke runt armen med en dödskalle. De flesta var unga män, de "hjärntvättades" för att kunna hantera sitt jobb och de var lojala sin organisation. Först den 9 maj 1945, när det tredje riket föll, gav de upp.

I det fjärde avsnittet av sex av Hitlers bödlar visas ett material med filmer, foton och annan dokumentation som visar hur historiens största folkmord gick till.

Hitlers bödlar är en tysk dokumentärserie från 2003 i sex delar.

SS, eller Schutzstaffeln som förkortningen står för, var en av Nazitysklands mest fruktande organisationer. Från att, till en början, ha varit en mindre livvaktsstyrka för Adolf Hitler utvecklades SS bara på några år till att bli ett av vår tids mest ondskefulla terrororganisationer. I programmet berättar ögonvittnen, som först nu, när deras liv närmar sig slutet, för första gången om de händelser som sände miljoner människor i döden.

De sex programmen har titlarna: Maktkampen, Himmlers galenskap, Heydrich - bödeln, Dödskalleförbanden, Waffen-SS och Odessa.
Källa: Hitlers bödlar - Dödskalleförbanden

/Martin

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 27 juli 2004, 18:25

Använd din tv-tips tråd till att tipsa om tv-program, eller i nödfall, en tråd per serie och inte en tråd per avsnitt, tack.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juli 2004, 18:18

Marcus Wendel skrev:Använd din tv-tips tråd till att tipsa om tv-program, eller i nödfall, en tråd per serie och inte en tråd per avsnitt, tack.

/Marcus
Men det här är fördjupande, och dessutom syns de enskilda avsnitten på ett bättre sätt. Har gjort så här sedan starten och jag tror alla uppskattar systemet med vanliga tv-inlägg i en tråd och att filmer som porträtterar det andra världskriget eller intressanta dokumentärer för egna trådar. Vilket dessutom ser snyggt ut. Snälla, låt mig åtminstonde få ha det kvar..

/Martin

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 juli 2004, 18:40

För att begränsa antalet trådar om samma sak så gör som jag bad ovan (dvs samla så mycket som möjligt i din tv tråd och i speciella fall en tråd per serie), tack.

/Marcus

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 28 juli 2004, 19:11

min enkla åsikt är att det här funkar alldeles utmärkt...och att varje avsnitt förtjänar en egen tråd. Tycker att Martins variant är bra. Men jag bestämmer ju inte här.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 juli 2004, 19:22

Det är så att ett flertal medlemmar klagat på att det är för många trådar i samma ämnen i denna avdelningen och då behöver vi naturligtvis styra upp detta.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juli 2004, 22:24

Marcus Wendel skrev:Det är så att ett flertal medlemmar klagat på att det är för många trådar i samma ämnen i denna avdelningen och då behöver vi naturligtvis styra upp detta.

/Marcus
Avser de mina trådar? (Dessutom är det inte rätt att några få klagande enskilda indvider ska få sätta dagordningen för flera hundra medlemar)

/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 juli 2004, 22:37

Det gällde denna avdelningen i allmänhet, däribland tv-trådarna, och därför gäller det som jag skrev ovan.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juli 2004, 22:51

Marcus Wendel skrev:Det gällde denna avdelningen i allmänhet, däribland tv-trådarna, och därför gäller det som jag skrev ovan.

/Marcus
Bra, då lägger jag av med det helt, tack för mig.

/Martin

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 juli 2004, 22:59

Det bestämmer du naturligtvis själv, men det var ju du som föreslog att tv-tipsen skulle samlas i en tråd.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juli 2004, 23:19

Marcus Wendel skrev:Det bestämmer du naturligtvis själv, men det var ju du som föreslog att tv-tipsen skulle samlas i en tråd.

/Marcus
Jag förslog i pm:et att tv-tipsen som avser "dagens tv utbud gällande historiska/vetenskapliga program" skulle samlas i en tråd, vilket jag gjort. Däremot ville jag inte omöjliggöra att enskilda filmer som porträtterar det andra världskriget eller dokumentärer särskilt intressanta för "skalmän" skulle få egna trådar. (Borde ha skrivit det i Pm:et) Tycker det är tråkigt att man ska få en sådan här respons när man avsätter tid, både för att skriva så stillmässigt attraktiva inlägg som möjligt, (och även tar mig även tid att leta bilder för dessa inlägg) för att tipsa folk om vad som sänds i tv och då på ett så effektivt (Genom att de får just egna trådar) och tilltalande sätt för att uppmärksamma användarna. För övrigt är det bara nu när Tv4 visar sin dokumnetär en gång i veckan som det blir lite fler "OBS!!" trådar än vanligt. I och med att alla "dagens tv utbud" sammlas in en tråd så får du faktist en besparing på 52 st trådar. (Ett år = 52 veckor = 52 TV NYTT)

/Martin

Ps. Tack Perra för stödet.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 augusti 2004, 23:45

Vad tyckte ni om veckans avsnitt.

/Martin

SvenJohan
Medlem

Inlägg av SvenJohan » 3 augusti 2004, 00:05

Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är bland dom sämre dokumentärerna jag sett.

Man får en bild om att alla SS soldater är totenkopf.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 3 augusti 2004, 01:30

programmen håller jämn nivå...idag såg jag bara med ena ögat förvisso, men det verkade hyfsat. Historierna om Fegelein, Ohrendorf och Stroop har jag tyckt är spännande (kan vara fel ord) förut också, men jag har faktiskt aldrig sett någon dokumentär som nämnt dem. Åtminstone inte de två sista, och den första på sin höjd i förbifarten.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 3 augusti 2004, 12:29

Ett av de sämre avsnitten i serien tycker jag. Känns som de rabblar upp
samma sak om och om igen utan att komma till någon slutsats.

Någon av de intervjuade påstod att "dessa människor var de värsta mördarna genom tiderna" eller liknande. Det stämmer ju till vis del, aldrig förr har någon gått in så mycket för att utrota människogrupper men etniska folkrensningar är ju inte så ovanligt, tyvärr. Känns som man hela tiden rabblar upp att förintelsen aldrig får ske igen men liknande saker i mindre skala händer inte allt för sällan.

Ser fram emot nästa veckas avsnitt, dock hoppas jag det är bättre och att inte samma uppreppningar återkommer. "Hur kunde dessa vanliga människor bli mördare..."

Förövrigt är jag inte så insatt i Martins(?) trådar i media avdelningen men jag tycker då inte det är för många trådar om "samma sak". Om det är så farligt behöver man inte besöka den avdelningen. Är på Martins sida i denna debatt.

Skriv svar