Flygblad

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tobbger
Medlem
Kontakt:

Flygblad

Inlägg av Tobbger » 26 juli 2004, 12:49

Släpptes det några flygblad över Ryssland/Sovjetunionen när de allierad hade vunnit kriget? Som en slags nyhet. Om inte, hur gjorde man för att visa befolkningen att man vunnit, framförallt för dom fattiga (förutom genom propagandaaffischer)? Om ja, finns det några bilder på dom flygbladen eller vet någon ungefär vad det stod?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 juli 2004, 12:52

Utan att ha konsulterat någon källa så kan jag tänka mig att man genomförde segerparader lite varstans för att fira segern över den fascistiska agressorn.

:)

Användarvisningsbild
Tobbger
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tobbger » 26 juli 2004, 12:57

MD650 skrev:Utan att ha konsulterat någon källa så kan jag tänka mig att man genomförde segerparader lite varstans för att fira segern över den fascistiska agressorn.

Jo, jag tänkte det. Jag ska nämligen göra ett diorama (plastmodeller) där en rysk soldat står och tittar mot segeraffischer. För att få ännu mer segerkänsla ville jag också ha lite flygblad utspridda över dioramat. Gjorde tyskarna något försök förgäves när de visste att det var kört? Jag menar, slängde dom ut flygblad med tysk propaganda när ryssarna var som närmast segern?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 juli 2004, 13:00

Tobbger skrev: Gjorde tyskarna något försök förgäves när de visste att det var kört? Jag menar, slängde dom ut flygblad med tysk propaganda när ryssarna var som närmast segern?
Tyvärr är jag för dåligt påläst för att ha några synpunkter av värde.
Men det finns säkert någon på forumet som vet mer?!

varjag
Saknad medlem †

Re: Flygblad

Inlägg av varjag » 26 juli 2004, 13:48

Tobbger skrev:Släpptes det några flygblad över Ryssland/Sovjetunionen när de allierad hade vunnit kriget? Som en slags nyhet. Om inte, hur gjorde man för att visa befolkningen att man vunnit, framförallt för dom fattiga (förutom genom propagandaaffischer)? Om ja, finns det några bilder på dom flygbladen eller vet någon ungefär vad det stod?
Om flygblad vet jag inte - men det låter troligt. Man hade dock i Sovjetunionen radio - inte minst med högtalare som via tråd befordrade nyheterna till städer, byar och samhällen över hela den vidsträckta unionen. Primitiva månde dom ha varit - men nyheten om Segern över Fascisterna nådde nog 99,9% av sovjets befolkning inom en vecka eller så. Dom 0,01 procenten - var nog jakutiska fångstmän ute på taigan :lol: ....för till och med Gulagslavarna delgavs nyheten.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 juli 2004, 13:48

Hoppas jag förstår rätt, frågan är tydligen också lyft ur en annan tråd.

Ryssarna körde mycket med högtalar-radio, som då sände alla officiella sändningar, kommunikeer, tal. Ville de, så hade då de en ögonblicklig kommunikation mot befolkningen.
Hade de egna flygblad så var det mera som en propaganda-jippo, det fanns knappt nån anledning att ha egna flygblad för information.

Däremot kördes det rätt mycket flygblad gentemot den tyska befolkningen, såväl från britterna och så småningom ryssarna. Folk var dock dels lojala mot statsledningen, dels rädda för angivelser/provokationer, så i allmänhet läste de inte dessa flygblad.
Det vart svåra straff för att läsa/ha dem...

Användarvisningsbild
Tobbger
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tobbger » 26 juli 2004, 17:05

Tack för svaren! Men släppte inte tyskarna några flygblad över Ryssland alldeles innan segern? Bara som ett sista försök eller liknande?

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 26 juli 2004, 17:09

Tobbger skrev:Tack för svaren! Men släppte inte tyskarna några flygblad över Ryssland alldeles innan segern? Bara som ett sista försök eller liknande?
Utan att veta exakt så tror jag att de hade viktigare saker att använda de enstaka flygplan som fanns kvar till.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 26 juli 2004, 17:18

Bara en allmän sida om flygblad http://www.geocities.com/CapeCanaveral/4503/

MVH

Hans

Skriv svar