Konc läger

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Konc läger

Inlägg av Bina » 25 juli 2004, 12:03

Tja.. Börjar väl med att säga "hej newtisen är tillbaka.. :D "
Det var länge sen jag var här men nu ska jag ge mig in Skalman träsket o börja läsa igen.. Alltid lika roligt att komma tillbaka efter en längre tid frånvaro.. Finns extremt mycket intressana inlägg..

Nåja.. Det jag vill ha hjälp med
(och med risk för att tråden kommer bli låst om 2 inlägg, och jag vill INTE ha ngn debatt "om" eller "så många var det inte".. osv)
är att jag och en kompis har haft en debatt om konc läger..
Jag har läst ngnstans att "man" (förmodligen ngn tråkig professor.. ) anser att det i "bara" fanns 5 dödsläger under 2 världskriget (som om inte det skulle räcka) och dom var/är (om jag kommer ihåg det rätt)
*Auschwitz - (Birkenau)
*Sobibor
*Majdanek
*Treblinka
*Belzec

Och resten var "bara" koncentrationsläger.

Eftersom debatten just nu är lite låst (fram till jag hittar denna ev "sanna" infromation) så rådfrågar jag givetvis Skalman. Någon som hört ngt om detta eller läst? Jag har försökt ett par veckor men inte lyckas (och förmodligen gör jag fel ngnstans i min sökning, som vanlig.. :oops: )

Jag vill pointera att jag inte är ngn idiot som försöker hitta "bevis" för att förintelsen inte har ägt rum utan att jag och min kompis har en debatt om vad omvärlden kunde ha gjort tidigare för att förhindra det som hände och vad omvärlden eg visste om lägren.

Vidare, när jag var inne sist på Skalman (och en av anledningarna till att jag slutade) var det ett väldigt härjade på folk om stavning. Tror att vissa satt och läste inlägg och letade fel.
Jag kan upplysa om att jag är dyslektiker och sådeles stavar totalt fel ibland utan att kunna se det själv. Jag har läst igenom detta inlägg mycket noga och flera gånger utan att hitta fel så jag hoppas att det går bra ändå.

/mvh Newtisen.. (eller bara Bina.. :D )

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 25 juli 2004, 13:22

Roligt att se att du är tillbaka Newt.
Bifogar en länk som kanske kan vara till lite hjälp för dig. Hoppas att du får någon nytta av den.

Museum of Tolerence Learning Center

/Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 juli 2004, 13:34

Välkommen tillbacka till Skalman Bina, var ett tag sedan. :wink: :) Ska försöka svara på din fråga. Man brukar definiera att följande läger var utrotningsläger:

Chelmno, började användas i slutet av december 1941 och var i bruk i två omgångar fram till 1944. Totalt mördades 152 000 judar, 5000 zigenare och ett okänt antal polacker och ryska krigsfångar. Metoden för mördandet var att gasa offren genom skåpvagnar där folk, efter de tvingats in i skåpbilarna, mördades av att avgaser från en motor ledes in i skåpbilen.

Majdanek, upprättades som ett koncentrationsläger i september 1941. Det var dock först, efter det man upprättat två provisoriska gaskammare i en träbarack, i oktober månad 1942 som man började gasa ihjäl folk. Senare byggdes tre gaskammare i betong.

Auschwitz, började användas som utrotningsläger i stor omfattning först våren 1942 och förlades då i Birkenau. Tidigare hade man utfört experiment med Zyklon B hösten 1941 i Auschwitz I.

Sedan har vi de tre utrotningslägrena Belzec, Sobibor och Treblinka som endast användes som utrotningsläger (dock användes mellan 600 till 1000 judar för att samla in kläder och offrens personliga tillhörigheter), man kom dit med tåg och efter några timmar försvann man ut ur skorstenen. Dessa tre utrotningslägrena upprättades i enlighet med "Aktion Reinhards" mål att göra Generalguvernementet Polen ”judefritt”. Belzec upprättades 1941, Sobibor upprättades 1942 och Treblinka 1942.

Ut över dessa läger förekom begränsade gasningar i lägena Mauthausen (offer för gasningarna: 4000), Ravensbrück (offer för gasningarna: 2300), Natzweiler (offer för gasningarna: 450) och Sachsenhausen (offer för gasningarna: flera tusen).

Precis som du, har jag ett stort intresse för förintelsen och tipsar dig om följande tråd som tidigare varit på skalman:

Auschwitz koncentrationsläger/förintelseläger >>

/Martin

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 25 juli 2004, 14:34

Ska man vara petig så var dom s.k Eutanasi klinikerna också att betrakta som förintelseläger.
Det fanns sex sådana : Hadamar, Grafeneck, Brandenburg, Sonnenstein, Hartheim och Bernburg.
Där avrättade man människor som var handikappade och försökte maskera det genom att påstå att dom dött en naturlig död och såvitt jag förstår var dessa "kliniker" endast avsedda för att avliva människor och kan alltså inte kallas något annat än förintelseläger.

Annars får jag säga att det är lite förvirrande med alla debattörer som byter användarnamn , vad var det för fel med Newt?
Har knappt vant mig vid att Anno heter Martin Tunström än...

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 25 juli 2004, 15:20

wreezig skrev:Ska man vara petig så var dom s.k Eutanasi klinikerna också att betrakta som förintelseläger.
Det fanns sex sådana : Hadamar, Grafeneck, Brandenburg, Sonnenstein, Hartheim och Bernburg.
Där avrättade man människor som var handikappade och försökte maskera det genom att påstå att dom dött en naturlig död och såvitt jag förstår var dessa "kliniker" endast avsedda för att avliva människor och kan alltså inte kallas något annat än förintelseläger.

Annars får jag säga att det är lite förvirrande med alla debattörer som byter användarnamn , vad var det för fel med Newt?
Har knappt vant mig vid att Anno heter Martin Tunström än...
Nu skäms jag nästan.. Jag har aldrig hört talas om dessa ställen. Inte ens hört talas om det.. Det låter som tyska namn, stämmer det? När "byggdes" dom.. ?
Jag trodde att man antigen skickade de handikappade till Konc lägren och hånade dom ngn dag innan dom gasades, skjöt eller liknade eller bara mördade dom direkt man såg dom.

Martin (alltid kul o se dig.. :oops: ) så då har jag rätt då.. Man delar upp konc lägren i dödsläger o konc läger. Ursäkta mig men fan då korkat!! Alla läger är väl dödsläger? Ivf i mitt tycke!

Sen Wreesig.. Det är väl inget fel på Newt men det finns anledningar till att jag byter, inget som jag har lust att prata om i tråden då det inte tillför den ngt.. Vill du (eller ngn annan veta) så ta o PM så ska jag svara.. :)

/Bina

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 25 juli 2004, 15:43

Bina
Nu skäms jag nästan.. Jag har aldrig hört talas om dessa ställen. Inte ens hört talas om det.. Det låter som tyska namn, stämmer det? När "byggdes" dom.. ?
Dom låg nog alla i Tyskland eftersom eutanesiprogrammet började 1939 och det då inte fanns så mycket ockuperad mark att lägga dom på.
Eutanesiprogrammet avslutades 1941 efter att många anhöriga blivit misstänksamma över att deras släktingar dött på mystiska sätt.
T.ex kan nämnas en familj som fick ett brev som berättade att deras släkting dött av blindtarmsinflammation vilket dom tyckte var märkligt med tanke på att han opererat bort blindtarmen som barn.
Jag trodde att man antigen skickade de handikappade till Konc lägren och hånade dom ngn dag innan dom gasades, skjöt eller liknade eller bara mördade dom direkt man såg dom.
I förintelselägren fanns det knappast tid för att håna fångarna innan gasningen eftersom dom fick gå direkt till gaskamrarna om dom befanns vara odugliga som arbetskraft , det tog 5-6 timmar att gasa en tåglast och man fick jobba ganska hårt för att hinna med det.

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 25 juli 2004, 15:56

wreezig skrev:Bina
Dom låg nog alla i Tyskland eftersom eutanesiprogrammet började 1939 och det då inte fanns så mycket ockuperad mark att lägga dom på.
Eutanesiprogrammet avslutades 1941 efter att många anhöriga blivit misstänksamma över att deras släktingar dött på mystiska sätt.
T.ex kan nämnas en familj som fick ett brev som berättade att deras släkting dött av blindtarmsinflammation vilket dom tyckte var märkligt med tanke på att han opererat bort blindtarmen som barn.

Ja.. Det kan ju vara lite jobbigt att förklara.. Idioti rakt igenom
I förintelselägren fanns det knappast tid för att håna fångarna innan gasningen eftersom dom fick gå direkt till gaskamrarna om dom befanns vara odugliga som arbetskraft , det tog 5-6 timmar att gasa en tåglast och man fick jobba ganska hårt för att hinna med det.
Man har ju läsa om SS officerare som lät utvecklingsstörda gå "ankgång" en eftermiddag medan dom satt o skrattade i skuggan.. Men missförstå mig nu inte. Det kanske inte räknades som sånna handikappade som kom till eutanesi "hemmen"?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 juli 2004, 18:45

Man har ju läsa om SS officerare som lät utvecklingsstörda gå "ankgång" en eftermiddag medan dom satt o skrattade i skuggan.. Men missförstå mig nu inte. Det kanske inte räknades som sånna handikappade som kom till eutanesi "hemmen"?
Under vilken tidpunkt utspelades sig denna händelse? Efter det att Eutanesiprogrammet avslutats (eller i alla fall minskade i storlek och man mördade mer i det dolda) så fanns det fortfarande handikappade kvar. När Tyskland erövrade land efter land kom det ständigt nya och även hos judarna fanns det handikappade.

/Martin

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 25 juli 2004, 21:05

Jag misstänker att här talar vi om två olika saker när vi talar om euthanasi-programmet. Euthanasiprogrammet var i första hand för tyska handikappade, med avsikt att hålla den tyska stammen ren. Det försökte de sköta någotsånär snyggt, de mördade torde inte ha lidit speciellt mycket. Helt enkelt en behandling liksom andra men som var en slutbehandling.

De andra länderna brydde man sig väl inte om så mycket. Dvs ingick det handikappade i dödstransporten så ingick de. Annars tror jag inte man brydde sig om dem - såvida inte en hel grupp skulle fungera som arbetskraft - då hade de ju en "giltig" anledning att ta bort en improduktiv en.
Dessa hånade handikappade som beskrivs torde ha varit dylika icke-tyskar.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 juli 2004, 02:05

De andra länderna brydde man sig väl inte om så mycket. Dvs ingick det handikappade i dödstransporten så ingick de. Annars tror jag inte man brydde sig om dem - såvida inte en hel grupp skulle fungera som arbetskraft - då hade de ju en "giltig" anledning att ta bort en improduktiv en.
Det var det jag menade. (Eftersom "Tyskland erövrade land efter land kom det ständigt nya och även hos judarna fanns det handikappade." så kan Binas händelse ha utspelat sig i ett koncentrationsläger om det avser åren efter Eutanesiprogrammet "avslutatande") Ingen har förväxlat något.

/Martin

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 juli 2004, 10:06

Martin påminner
Ingen har förväxlat något.
Nej, och jag såg ditt inlägg också. Ville bara fylla på, förtydliga det som redan fanns. Och skriva av det som fanns inuti mig.

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 28 juli 2004, 16:09

Auschwitz var väl inte utrotningsläger? Många fick ju arbeta där och då är det ju inte något renodlat utrotningsläger. Fast det kanske beror på om man kom till läger 1, 2 eller 3.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 28 juli 2004, 17:19

Wittman. Ja, precis, Auschwitz var flera läger, och det är helt riktigt att ytmässigt var tvångsarbetslägret/n det största.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 30 juli 2004, 10:47

wreezig skrev:Bina
quote]

Har för mig att ett av dem var belagt i Österrike, tror det var Hartheim. Nu var ju dock Österrike del av Tyskland vid denna tid, så rent formellt låg alla i Tyska riket.

/MK

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 1 augusti 2004, 10:45

Martin Tunström skrev:
Det var det jag menade. (Eftersom "Tyskland erövrade land efter land kom det ständigt nya och även hos judarna fanns det handikappade." så kan Binas händelse ha utspelat sig i ett koncentrationsläger om det avser åren efter Eutanesiprogrammet "avslutatande") Ingen har förväxlat något.

/Martin

Jo.. Det här hände i slutet av kriget. Har bestämt för mig -43 men håller på att leta.. Det var ett tag sen man läste det så det tar ett tag o sortera.. Vidare har jag för mig det var i Auschwitz el Sobibor.. Ska leta som sagt..

Skriv svar