Det var länge sen jag var här men nu ska jag ge mig in Skalman träsket o börja läsa igen.. Alltid lika roligt att komma tillbaka efter en längre tid frånvaro.. Finns extremt mycket intressana inlägg..
Nåja.. Det jag vill ha hjälp med
(och med risk för att tråden kommer bli låst om 2 inlägg, och jag vill INTE ha ngn debatt "om" eller "så många var det inte".. osv)
är att jag och en kompis har haft en debatt om konc läger..
Jag har läst ngnstans att "man" (förmodligen ngn tråkig professor.. ) anser att det i "bara" fanns 5 dödsläger under 2 världskriget (som om inte det skulle räcka) och dom var/är (om jag kommer ihåg det rätt)
*Auschwitz - (Birkenau)
*Sobibor
*Majdanek
*Treblinka
*Belzec
Och resten var "bara" koncentrationsläger.
Eftersom debatten just nu är lite låst (fram till jag hittar denna ev "sanna" infromation) så rådfrågar jag givetvis Skalman. Någon som hört ngt om detta eller läst? Jag har försökt ett par veckor men inte lyckas (och förmodligen gör jag fel ngnstans i min sökning, som vanlig..
Jag vill pointera att jag inte är ngn idiot som försöker hitta "bevis" för att förintelsen inte har ägt rum utan att jag och min kompis har en debatt om vad omvärlden kunde ha gjort tidigare för att förhindra det som hände och vad omvärlden eg visste om lägren.
Vidare, när jag var inne sist på Skalman (och en av anledningarna till att jag slutade) var det ett väldigt härjade på folk om stavning. Tror att vissa satt och läste inlägg och letade fel.
Jag kan upplysa om att jag är dyslektiker och sådeles stavar totalt fel ibland utan att kunna se det själv. Jag har läst igenom detta inlägg mycket noga och flera gånger utan att hitta fel så jag hoppas att det går bra ändå.
/mvh Newtisen.. (eller bara Bina..