Jag förstår inte hur du orkar sitta och hitta på. Än en gång: "Frågan gäller om EU i sin konstitution ska nämna Europas kristna rötter", inget om att basera konstitutionen på bibeln.Dûrion Annûndil skrev:Du verkar ha svårt för betydelsen av språkliga formuleringar i politiska deklarationer. Att Bibeln önskas nämnas som grundstenen i Europas konstitution, innebär att konstitutionen skall baseras på Bibeln. Inte genom praktisk lagstiftning utifrån Budorden, men någon slags övergripande etisk grund utifrån kristna ideal. Alltså = "Våran värdegrund är kristen".Galadriel skrev:Det är fortfarande ingen som har sagt att EU's konstitution ska baserar på bibeln.Dûrion Annûndil skrev:Att du upprepar att det är skillnad på att basera konstitutionen på Bibeln, och att basera konstitiutionen på Koranen, är inget svar som stödjer en sådan skillnad, då det i praktiken inte är någon skillnad, vilket jag försökt förklara för dig genom exempel.Galadriel skrev:Jag skulle kunna upprapa de inlägg jag har postat i frågan, men det är bättre att du går tillbaka och läser dem igen.
Frågan gäller om EU i sin konstitution ska nämna Europas kristna rötter, inte basera konstitutionen på bibeln.
Även här är du helt fel ute. När man för diskussioner om att ändra lagstiftningen för att förbättra kvinnors möjligheter att ta ut skilmässa (senat i Jordanien) så hänvisar både de som är emot förslaget till att det strider mot koranen och de som är för att det inte strider mot koranen.Dûrion Annûndil skrev:På liknande sätt innebär "lagstiftning baserad på Koranen" i de flesta muslimska länder alltså inte att den dömande instansen baserar sina domslut på Koranen, eller att lagarna stiftas utifrån Shariâ eller Koranen, utan att regeringens lagstiftning rättfärdigas utifrån påståenden om att lagen utgår ifrån någon slags övergripande etisk grund utifrån muslimska ideal. Alltså = "Våran värdegrund är muslimsk".
Cynikern kan konstatera att detta överlag enbart är retoriskt nonsens i båda fallen.
När det gäller straffen för otrohet (som varierar från spöstraff till stening i de flesta muslimska länderna) så är detta baserat på koranen och tolkningar av denna.
Och så byter du ämne igen. Muhammed hade slavar, Jesus hade det inte. Och profeternas handlande påverkar självklart deras anhängares värderingar.Dûrion Annûndil skrev:Detta har bemöts tidigare, och här ovan. Bibeln innehåller slaveri, likt Koranen.Galadriel skrev:Kopierar det jag skrev tidigare (något som ingen har bemött):
"Och skillnaden mellan Muhammed och Jesus när det gäller synen på slaveriet är ju uppenbar (om du nu inte har tänkt att börja påstå att Jesus hade slavar...) "