OBS!! Hitlers bödlar - Maktkampen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 juli 2004, 23:46

Mer nyanserat än väntat (jämfört med t.ex. serien "Hitlers generaler"), och intressant om maktkampen inom NSDAP. Iofs inget nytt för de som läst om perioden, men ändå...

Det är ett faktum att SS som organisation var hänsynslös, kriminell och människofientlig. Men det återstår att se hur Waffen-SS utmålas om ett par veckor. Problemet med en eventuell heltäckande demonisering av W-SS blir att det blir svårt för gemene man att förstå varför många sökte sig dit. Vi får väl se om bilden blir svart/vit, eller om någon nyansering erbjuds.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 12 juli 2004, 23:46

Jaha vad tycker ni då?

Mig slog det, varför gös aldrig några dokumentärserier av det här slaget om Stalin och hans hejdukar, även om de görs, hålls de skickligt borta från TV4. Men det här är ju så mystifierat så det inte är sant. Kunde jag skönja en slags sympati för Röhm? Armén som var den enda kvarvarande institutionen med anseénde och hederlighet avskydde honom och hans barbari. Vad hade en andra revolution lett till då? Jo ännu mer död och elände, de långa knivarnas natt var brutal och hemsk. Men i jämförelse med andra blodbad under detta århundrade framstår det som tämligen smått. Demoniseringen är ju fantastisk...bara berättarrösten gör ju en hel del...men det var ju hyfsat. har sett så många sådana här dokumentärer på discovery så man har lärt sig jargongen.

Kan ju tillägga som lite kuriosa att Rudolf hess i egen person sökte upp änkan till den felaktigt mördade mannen och bad om ursäkt, inte för att det skulle göra saken ett dugg bättre.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 12 juli 2004, 23:54

Mig slog det, varför gös aldrig några dokumentärserier av det här slaget om Stalin och hans hejdukar, även om de görs, hålls de skickligt borta från TV4
Har däremot visats i stats-TV för något år sedan. Kommer dock inte ihåg seriens namn. Jfr med dokumentärer om nazisternas, hämmas Stalin- dokumentärer av bristen på rörliga bilder.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 12 juli 2004, 23:59

Dalmas skrev
Har däremot visats i stats-TV för något år sedan. Kommer dock inte ihåg seriens namn. Jfr med dokumentärer om nazisternas, hämmas Stalin- dokumentärer av bristen på rörliga bilder.
Jaha, det förklarar ju en del. Men jag tror också att det är mer populärt att göra dokumentär om Hitlr och gänget, just på grund av att det är så demoniserat och mystiskt. Men det är klart rörliga bilder är ju bra att ha kanske.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 13 juli 2004, 00:07

Hej!

Nu såg jag i och för sig inte allt missad första 25min.

Tycker nog att det mesta var bra och intresseant dock så visste man det mesta men det är ändå bra att lära sig mera.

Det som jag är mest nyfiken på när det gäller Tredje riket är att höra vad det som som var där hur de upplevde och vad det kännde och tyckte.

ser fram mot nästa program som Tv4 har köpt in från ZDF

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 juli 2004, 00:38

Mr x skrev:Det som jag är mest nyfiken på när det gäller Tredje riket är att höra vad det som som var där hur de upplevde och vad det kännde och tyckte.
Jo, det är väl snart sista chansen att få ögonvittnesskildringar från de som var vuxna då det skedde.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 13 juli 2004, 00:39

Var SS så bestialiska som det framgick i serien?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 13 juli 2004, 00:42

SA var under 20-talet de som var barbariska och av de flesta, även av hitler sågs blott som ett gäng slagskämpar...SS var en form av elitkår.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 juli 2004, 00:49

mrvector skrev:Var SS så bestialiska som det framgick i serien?
Beror på vilka grenar du avser. Gestapo? Japp. SD? Visst. Insatskommandona och lägerpersonalen? Ord räcker knappt till för att beskriva det. Waffen-SS? Ja och nej. Vissa förband gjorde sig skyldiga till massakrer, medan andra uppförde sig exemplariskt (om man nu kan kalla någon grupp med vapen som ägnar sig åt att försöka döda en annan grupp människor med vapen för "exemplarisk").

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 13 juli 2004, 02:02

Var rätt negativt inställd till dokumentären efter 15 minuter, men sen vände det och den blev bättre.. :wink: Var faktiskt en del bra filmmaterial jag inte sett tidigare, tyvärr kunde jag inte se hela.

Tyckte till en början att den var lite ensidig, berättade lite snabbt om gatustriderna i München, men gick inte in på att dom inte var ensamma om att vara våldsamma. Fanns ju flera grupper än nazisterna som slagskämpar sökte sig. Viktigt att få en helhetsbild av den stämning som rådde på 20/30-talet tycker jag.

Sen tog den väldigt snabbt upp några krigsförbrytelser (Le Paradis, etc) som W-SS begick under kriget utan att gå in på det och mer beskriva vad som ledde fram till att dessa begicks. Kanske kommer i kommande delar.

Ser iaf fram emot nästa del nu :)

Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 13 juli 2004, 07:20

Jag tyckte den var bra. Jag har ju oifs gillat dom andra serierna som Knopp har gjort.

Dock reagerade jag lite över bilderna på dom skålande soldaterna som dom hävdade var SS soldater efter avrättningar, att dom hade Wehrmacht uniformer. Det var flera sekvenser.
Jag vet inte om det bara är jag som är fånig men........ Det kändes konstigt på nåt sätt.

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 13 juli 2004, 16:33

är det samma tid, samma dag, samma kanal nästa vecka eller?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 13 juli 2004, 16:58

Norbert skrev:är det samma tid, samma dag, samma kanal nästa vecka eller?
Ja.

/Martin

Användarvisningsbild
GrillKrydda
Medlem

Inlägg av GrillKrydda » 13 juli 2004, 19:13

Irriterande att de personer de intervjuade var olika varje gång.. "SA man i München" sen senare "Kommunist i Bayern" ungefär.. haha

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 14 juli 2004, 13:58

Martin Tunström skrev:Jonteman,

Kolla in den här tråden om boken "SS - Ondskans Mäktiga Redskap":

SS Ondskans Mäktiga Redskap av Guido Knopp ute nu

/Martin
Tackar.

Tyckte avsnittet var sådär. Hur många gånger nämdes frasen: "Hur kunde dessa människor bli såna barbarer"? (eller liknande) För många gånger enligt mig, svaret är ju några års effektiv propaganda och diverse hjärntvättar. Vilket aldrig nämndes.

Intressant att de lyckats få fram filmer från marscherna som jag i alla fall inte sett tidigare. Kan ju inte vara något överflöd av dem direkt.

Vem var den sk. SS-experten?

Skriv svar