Islam och slaveri

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 10 juli 2004, 11:52

wreezig skrev: Jaså du , det är nog du som behöver vakna upp ur din islamofobi.
Ett billigt argument. Vad är egentligen islamofobi? Och varför får man inte vara islamofob? Ingen kan ju rå för ens egen rädsla, även om man kan jobba med det...

/Mikael

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 10 juli 2004, 14:07

wreezig skrev:Galadriel
Man berättade vilka som skulle rösta emot. Underförstått att de som inte nämndes inte röstade emot.
Nepp , man berättade vilka som opponerade sig mot förslaget , hur man sedan röstade har du inte lyckats visa...
Det finns ett samband mellan att opponera sig mot och att rösta mot ett förslag.
wreezig skrev:
wreezig skrev:
Annars är det faktiskt så att flera av länderna i Islamic Conference domineras av kristna , främst katoliker , kul va?

Nu får du väl ändå ta och ge dig.
http://www.oic-un.org/about/members.htm
Jaså du , det är nog du som behöver vakna upp ur din islamofobi.

Efter en snabb titt hittade jag följande länder där kristna ( mest katoliker ) äri majoritet. Benin , Kamerun , Mocambique , Surinam , Togo , och Uganda.
Dessutom finns det ett antal länder där det är ungefär lika många kristna som muslimer som t.ex Nigeria.
Nå , vem hade fel och vem har rätt?
Gör ingen skillnad. Fortfarande är 100% av muslismka länder för förslaget, och antalet kristna får ökas från 3% till 10%(?). Skillnaden är fortfarande gigantisk mellan hur muslimska länder ser på saken och hur kristna gör det.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 10 juli 2004, 14:09

Dûrion Annûndil skrev:
Galadriel skrev:Skiljer sig en hel del från hur det ser ut i den kristan världen. Ta t.ex. debatten om EU's grundlag där vissa länder vill ha in att bibeln har påverkat Europa. Inget prat om att grundlagen ska baserar på bibeln
Lustigt att du nämner det, för skillnaden är ju inte särskilt stor. Att Italien, Polen, Tjeckien, Slovakien, Malta, Litauen och Portugal vill hänvisa grundlagen som byggande på kristendomen (och därmed Bibeln), skiljer sig ju inte nämnvärt från Egypten: "i andra utgör "sharias principer huvudkällan för lagstiftningen" (så enligt Egyptens grundlag). " I båda fallen hänvisas grundlagen till respektive religion, som vägledande grundstomme. Alltså inte konkreta lagar, utan någon luddig formulering om att religionen är vägledande, likt skolans "kristen etik" (utan att någon närmare behöver förklara vad "kristen etik" faktiskt står för).
Jag skulle kunna upprapa de inlägg jag har postat i frågan, men det är bättre att du går tillbaka och läser dem igen.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 10 juli 2004, 14:31

Djinghis Khan
Ett billigt argument. Vad är egentligen islamofobi? Och varför får man inte vara islamofob? Ingen kan ju rå för ens egen rädsla, även om man kan jobba med det...
Självklart får man ha fobier och dom kan vara bra ibland , t.ex har jag fobier mot ormar och om det hjälper mig att undvika att trampa på en giftorm någon gång i framtiden så är det givetvis bra.
Men man ska försöka bygga sina fobier mer på fakta än på fördomar , även om det en viss motsägelse i det...

Om fobier och fördomar gör att man demoniserar ett helt folkslag eller en religion så är det för likt det som hände i Europa för 60-70 år sedan för att jag ska gilla det.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 10 juli 2004, 15:10

Galadriel
Det finns ett samband mellan att opponera sig mot och att rösta mot ett förslag.
Inte nödvändigtvis , det finns hundratals exempel i svensk politik där VP eller MP opponerat sig mot sossarnas politik för att sedan rösta för det ändå.
Gör ingen skillnad. Fortfarande är 100% av muslismka länder för förslaget, och antalet kristna får ökas från 3% till 10%(?).
Bosnien är faktiskt inte medlem i OIC...
Skillnaden är fortfarande gigantisk mellan hur muslimska länder ser på saken och hur kristna gör det.
Som sagt har det inte varit någon omröstning om det så vi vet inte hur länderna skulle ha röstat.

Återigen så skulle du kanske återgå till ämnet : Islam och slaveri...

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 10 juli 2004, 15:14

Återvänd till ämnet annars låses tråden.

/Marcus

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 12 juli 2004, 18:13

wreezig skrev:Återigen så skulle du kanske återgå till ämnet : Islam och slaveri...
roligt att du säger detta efter att själv ha skrivit ett inlägg som inte hade ett dugg att göra med just slaveriet...

Det vi kan vara överens om är att koranen försvarar slaveri och att Muhammed hade slavar. Onekligen finns det en koppling mellan islam och slaveriet.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 12 juli 2004, 19:23

Galadriel
roligt att du säger detta efter att själv ha skrivit ett inlägg som inte hade ett dugg att göra med just slaveriet...
Det är ju du som kommer med påståenden och jag som bemöter dom , det är ju inte jag som gnäller på att islam tillåter slaveri så varför skulle jag skriva ett inlägg om det?
Det vi kan vara överens om är att koranen försvarar slaveri och att Muhammed hade slavar. Onekligen finns det en koppling mellan islam och slaveriet.
Som sagt tillåter även Bibeln slaveri , detta har ju bevisligen inspirerat t.ex Boerna i Sydafrika.

Det enda muslimska land som tillåter slaveri är Sudan , möjligtvis praktiseras slaveri i fler länder i regionen precis som det gör i den kristna världen.
Skillnaden är väl att slavar i Sudan främst används som arbetskraft i jordbruk m.m medan slavar i Sverige oftast är unga flickor från Östeuropa som tvingas sälja sina kroppar...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 12 juli 2004, 20:16

wreezig skrev:
Det enda muslimska land som tillåter slaveri är Sudan , möjligtvis praktiseras slaveri i fler länder i regionen precis som det gör i den kristna världen.
Skillnaden är väl att slavar i Sudan främst används som arbetskraft i jordbruk m.m medan slavar i Sverige oftast är unga flickor från Östeuropa som tvingas sälja sina kroppar...
Men va bra, då är ju Sudan så mycket bättre... Kom igen, slaveriet som finns i dagens Afrika (långt ifrån bara i Sudan) är förödande på alla plan. Det finns många rapporter som vittnar om att våldtäkt på afrikanska slavar är regel snarare än undantag. Trafficking och människohandeln i Europa måste stoppas till varje pris, men man kan inte blunda för problemen ute i världen för det...

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 12 juli 2004, 21:21

Djinghis Khan
Men va bra, då är ju Sudan så mycket bättre... Kom igen, slaveriet som finns i dagens Afrika (långt ifrån bara i Sudan) är förödande på alla plan.
Med "tillåter" menade jag att det fanns stöd i lagen för slaveri i just Sudan , åtminstone påstås det det.
Jag känner inte till om det stöds av lagen i andra afrikanska länder , att det praktiseras mot lagen i andra länder är en annan sak.
Sedan handlar som sagt tråden om islam och då jag slog på "slavery" och "africa" i Evreka så hittade jag CNN som raporterade om barnslaveri i Benin , Kamerun och Gabon som alla är mer kristna än muslimska.
Det är möjligt att dom tillåter slaveri och motiverar det med bibelcitat , jag vet inte , vet du?
Trafficking och människohandeln i Europa måste stoppas till varje pris, men man kan inte blunda för problemen ute i världen för det...
Naturligtvis ska man inte blunda för problemen i andra världsdelar , jag påvisar bara att det existerar slaveri även i välfärdslandet Sverige.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 12 juli 2004, 22:55

wreezig skrev: Med "tillåter" menade jag att det fanns stöd i lagen för slaveri i just Sudan , åtminstone påstås det det.
Jag känner inte till om det stöds av lagen i andra afrikanska länder , att det praktiseras mot lagen i andra länder är en annan sak.
Sedan handlar som sagt tråden om islam och då jag slog på "slavery" och "africa" i Evreka så hittade jag CNN som raporterade om barnslaveri i Benin , Kamerun och Gabon som alla är mer kristna än muslimska.
Det är möjligt att dom tillåter slaveri och motiverar det med bibelcitat , jag vet inte , vet du?

Nej jag vet inte, och det spelar inte så stor roll - slaveri kan varken ursäktas eller legitimeras med några gammla citat ur en dammig gammal bok från järnålderns Israel...
Naturligtvis ska man inte blunda för problemen i andra världsdelar , jag påvisar bara att det existerar slaveri även i välfärdslandet Sverige.
En skam som borde suddas ut här på hemmaplan, men den är åtminstone inte instutitionaliserat som i Sudan. Därför har man ju lagen på sin sida att stoppa alla former av slaveri. Som tur är bygger inte vår rättsuppfattning på den mosaiska lagen, utan de humanistiska frihetstankarna.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 12 juli 2004, 23:05

Djinghis Khan
En skam som borde suddas ut här på hemmaplan, men den är åtminstone inte instutitionaliserat som i Sudan.
Fast med tanke på vilket välfärdssamhälle Sverige är och att Sudan endast varit självständigt sedan 1956 och sedan dess genomlidit två inbördeskrig på sammanlagt 37 år så haltar jämförelsen ganska mycket.
Omvärlden lägger inte ner speciellt mycket energi på att stoppa inbördeskriget utan snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 12 juli 2004, 23:46

wreezig skrev: Fast med tanke på vilket välfärdssamhälle Sverige är och att Sudan endast varit självständigt sedan 1956 och sedan dess genomlidit två inbördeskrig på sammanlagt 37 år så haltar jämförelsen ganska mycket.
Inbördeskrig eller ej borde det väl vara ganska enkelt att skapa en enhetlig lagstiftning mot slaveriet? Andra ärrade stater som t ex Somalia har ju lyckats.

Det är en sak att de, precis som staterna i Europa, misslyckas med att få bukt med problemet och det är en helt annan sak att inte ens orka lagstifta gentemot det.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 juli 2004, 03:27

När det gäller slaveriet i Darfur, så kan man ju argumentera för att slaveriet är olagligt, eftersom befolkningen som drabbas är övervägande muslimer, och Sudan har adapterat en tolkning av islamisk lag, och det är enligt Koranen förbjudet att ta andra muslimer som slavar.

Angående situationen i Darfur, så kan man läsa en överblick på Human Rights Watch: "What are the religious dimensions of the conflict in Darfur?

There is no religious conflict. Almost all Darfurians are Muslims. There have been incidents, however, of government forces and Arab militias desecrating mosques, killing imams and others seeking refuge inside mosques, and desecrating the Koran while attacking Africans."

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 13 juli 2004, 15:02

wreezig skrev:Galadriel
Det är ju du som kommer med påståenden och jag som bemöter dom , det är ju inte jag som gnäller på att islam tillåter slaveri så varför skulle jag skriva ett inlägg om det?
?
wreezig skrev:
Som sagt tillåter även Bibeln slaveri , detta har ju bevisligen inspirerat t.ex Boerna i Sydafrika.
Du får gärna visa på de stycken i NT som stödjer detta.
Och skillnaden mellan Muhammed och Jesus när det gäller synen på slaveriet är ju uppenbar (om du nu inte har tänkt att börja påstå att Jesus hade slavar...)

Skillnaden mellan koranen och bibeln har jag dragit tidigare, och det tenderar att leda till att vi kommer utanför ämnet.

Skriv svar