Var står det?Han hävdar själv på sin hemsida att någon skapade tråden i hans namn, varför nu någon skulle göra det...
Kan du länka?
Varför är det så otänkbart att de kan ha varit renskötare innan de slogs sig på jordbruk? Att det idag är ovanligt med renskötare bland samer är ju inte så konstigt. Men hur var det på 1600-talet, eller dessförinnan?Djinghis Khan skrev:Exakt mitt resonemang, förutom att vi inte är ett renskötande folk. Endast en mindre bråkdel av alla samer tillhör renägarfamiljer, och renskötsel i stor skala har förmodligen endast funnits sedan medeltiden. Mina egna förfäder t.ex. var jordbrukare åtminstone sedan mitten av 1600-talet, alltså så långt som de kan spåras i kyrkböckerna. Före det kan de ha varit jägare och fiskare, men knappast renskötareDalmas skrev:Vad är problemet?
Samer, finnar och svenskar har samma ursprung.
Svenskarna är den grupp som berördes av folkvandringarna för 5000- 6000 år sedan. Samerna gjorde det inte. Det innebar att den svenska kulturen fick sitt språk och sitt jordbruk, medan den samiska behöll sitt språk och sin renskötsel.
http://www.fof.se/?id=02752b&show=artikel
/Mikael
Vi pratar alltså om 5000- 6000 år sedan. Jag är fullt medveten om att alla samer i dag inte är renskötare. En av teorierna om språken i Europa är att de indo-europeiska språken pratades av de folk som spred jordbruket från mellanöstern, och att det finsk-ugriska språket var nomadfolkens språk, folkgrupper som bodde i Europa. Jordbrukskulturen var så kraftfull att den tog över helt i de områden där jordbruk var möjligt. De områden där jordbruk inte var möjligt blev den gamla kulturen och språk kvar.Ulf T skrev:Varför är det så otänkbart att de kan ha varit renskötare innan de slogs sig på jordbruk? Att det idag är ovanligt med renskötare bland samer är ju inte så konstigt. Men hur var det på 1600-talet, eller dessförinnan?Djinghis Khan skrev:Exakt mitt resonemang, förutom att vi inte är ett renskötande folk. Endast en mindre bråkdel av alla samer tillhör renägarfamiljer, och renskötsel i stor skala har förmodligen endast funnits sedan medeltiden. Mina egna förfäder t.ex. var jordbrukare åtminstone sedan mitten av 1600-talet, alltså så långt som de kan spåras i kyrkböckerna. Före det kan de ha varit jägare och fiskare, men knappast renskötareDalmas skrev:Vad är problemet?
Samer, finnar och svenskar har samma ursprung.
Svenskarna är den grupp som berördes av folkvandringarna för 5000- 6000 år sedan. Samerna gjorde det inte. Det innebar att den svenska kulturen fick sitt språk och sitt jordbruk, medan den samiska behöll sitt språk och sin renskötsel.
http://www.fof.se/?id=02752b&show=artikel
/Mikael
Därför att man måste se det i ett historiskt perspektiv. Fram till 1500-talet levde de flesta samer i hela Skandinavien ganska likartad - de försörjde sig genom en blandekonomi av fiske, jakt, samling och handel. Endast en bråkdel kan ha haft några tamrenar, som då framförallt användes till transport, lockrenar vid jakt och till mindre utsräckning mjölkning. De äldsta källorna såsom Ottarsrelationen omtalar samerna som jägare, det mesta av de renprodukter som de var ålagda att betala i skatt kom från jakten, inte renskötsel i stor skala. Samtidigt finns det inga arkeologiska tecken på att storskalig renskötsel skulle ha förekommit. Samtidigt var ju renen oerhört viktig för de flesta samer - men som jaktdjur (vildren alltså) - inte tamboskap som idag.Ulf T skrev: Varför är det så otänkbart att de kan ha varit renskötare innan de slogs sig på jordbruk? Att det idag är ovanligt med renskötare bland samer är ju inte så konstigt. Men hur var det på 1600-talet, eller dessförinnan?
?????????jofredes skrev:Cro Magnong inte Sveriges urbefolkning.
Hur var det med den där grottan de hittade i Finland, det var väl om inte ett bevis, i alla fall en stark indikation på att den Skandinaviska urbefolkningen var Neanderthalare och inte Cromagnong.
Ett öde som Rikard och "svenskarna" tycks dela med flera? (När man pastar att samer är sveriges urbefolkning sa kan ju detta ses som ganska förringande mot "icke-samer"?)Martin Tunström skrev:Problemet är att Richard, som skapade tråden, försöker föringa samernas ställning som urbefolkning precis som svenskarna.Vad är problemet?
/Martin
Vad är det för konvention? Har du länkar, annat?Dan Koehl skrev:Savitt jag vet har samer nekats rätten till att räknas som urbefolkning enligt washingtonkonventionen?
Ja, hoppsan, det var inte meningen, självklart menade jag FN.Hexmaster skrev:Vad är det för konvention? Har du länkar, annat?Dan Koehl skrev:Savitt jag vet har samer nekats rätten till att räknas som urbefolkning enligt washingtonkonventionen?
Såvitt jag vet finns det en ngt flummig definition på s.k. "indigenous people" som FN visserligen inte antagit formellt men ändå visar upp i olika sammanhang. Termen har översatts till "ursprungsbefolkning", kan lika väl betyda "infödingar"men har dock lite med vare sig det ena eller det andra att göra. Har för mig att någon nämnde de viktigaste punkterna tidigt i denna tråd.