Absinthe

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 6 juli 2004, 12:44

hartsmar
Tillbaka till "placeboeffekten"... Du är inte den första att säga det, och inte den sista. Många säger sig uppleva en "annorlunda fylla" av absinthe. Och det kan jag visst tillstå. Ofta karaktäriseras den som en något "förhöjd medvetenhet".
Jag är ganska säker på att jag har en fullt tillräcklig erfarenhet av diverse medel som skapar en "förhöjd medvetenhet" för att kunna skilja en placeboeffekt från en äkta.
Visst var effekten av absinthen försumbar jämfört med det man kan hitta en bit bort i Köpenhamn men det var likafullt en liten effekt.
Placeboeffekt, tja... Men också att det i "riktig" absinthe finns ett stort antal örter blandade, och jag kan anta att de tillsammans med 70% sprit gör sitt. Jag vågar nästan garantera att det inte finns någon tujon alls i t ex Kruts Karport.
Hur vet du detta?
Mig veterligen har det aldrig genomförts några kemiska analyser av deras Absinthe...

hartsmar
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av hartsmar » 6 juli 2004, 13:02

Det har du alldeles rätt i.
Men det har gjort analyser av andra märken, både som tillverkats enligt samma metod som t ex Kruts, och som tillverkats enligt de metoder som användes under 1800-talet.

Samtliga tester visar på samma sak. Ingen eller väldigt liten tujonhalt.
Man kan dock använda sig av tujonextrakt för att få i mer, så visst...

Det ska samtidigt tilläggas att de halter som dock är tillåtna inom EU är så försumbart små att det fortfarande inte skulle ge någon direkt effekt.

Jag emotsäger mig inte att absinthen kan ge någon form av annorlunda effekt, men det är alltså INTE uteslutande på grund av tujon.

Det är däremot så att tujon binder sig till GABA receptorer, vilka är de som hanterar hjärnans snabbhet i reaktion och slutledning och lite annat. Det i sig talar för att en högre mängd tujon skulle kunna bidra till den "förhöjda medvetenheten".

Man måste komma ihåg att de flesta absinther som finns på marknaden idag faktiskt är gjorda på essenser, smak- och färgämnen. Många av dem inte med en tillstymmelse till naturliga destillat alls. Det är endast en handfull absinther som finns ute idag som faktiskt är tillverkade enligt "rätt" metoder.

Som sagt, allting är individuellt, och jag betvivlar inte att folk kan uppleva både det ena och det andra. Frågan är vari effekten ligger och var den kommer från. Jag vidhåller att tujonet i sig i de små, och närmast obefinltiga mängderna, inte ger någonting. Fram tills dess att en modern studie kan visa annorlunda baserar jag det på de studier och analyser som idag finns som bevisar motsatsen, just i absinthe, samt på egna erfarenheter och den kunskap jag samlat på mig angående just... absinthe.

rekan
Provmedlem

Inlägg av rekan » 7 juli 2004, 15:12

nån som provat att köpa absint från http://www.absint24.se

har hört att dom skickar till sverige och skall vara billig och bra. men jag vet inte mycket om absint och vet inte om det är nå bra grejor ?

hartsmar
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av hartsmar » 7 juli 2004, 23:13

Jag kan bara säga att om du vill ha bra absinthe, med hög kvalitet, gjord precis på samma recept och med samma metoder som under 1800-talet, så ska du bege dig till http://www.absintheonline.com/

Håll dig ifrån tjeckiskt och tyskt.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 16 juli 2004, 02:00

Drack absint på Tannhäuser i Köpenhamn 1989. Fantastisk miljö för absintdrickande. Rokokoinredning och klassisk musik i en lugn miljö.
Vad jag kommer ihåg serverade de endast sprit.

Kyparen ställde ner mitt glas på bordet, tog min hand, doppade pekfingret i glaset och tände på fingret.
Jag brann med en fin låga.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 25 juli 2004, 01:09

hartsmar skrev:Håll dig ifrån tjeckiskt och tyskt.
Nu vet jag inte om det berodde på att absinthen faktiskt var tjeckisk, men den va så äcklig så jag ryser fortfarande, kanske var blandningen fel, vi drack hemma med en kompis som kom hem just från tjeckien.

hartsmar
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av hartsmar » 25 juli 2004, 09:26

Jag kan nog garantera att det var just för att den var tjeckisk.

Tjeckisk absinth har ingenting alls med riktig absinthe att göra. Vare sig smakmässigt, innehållsmässigt eller tillverkningsmässigt.

Det är i príncip bara macererad malört i stark sprit. I bästa fall några andra örter också. Men det är bara extremt bittert och fullständigt odrickbart.

Brrrrr

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 29 mars 2006, 12:15

precis som hartmar redan skrivit så har jag också läst att tujonhalten i gammeldags absint inte skulle vara mer än i den som är tillåten idag, och att man med dåtidens metoder heller inte kunde framställa absint med så höga grader tujon att det gav några större effekter.

Att den förbjöds ska bero på just att vintillverkarna, efter de stora felslag av skörder dom haft, ville ta tillbaka maknaden från absinten.

Ett exempel jag läst om var nån som gjort ett test på hur farligt absint skulle vara som suttit på ett cafe och druckit absint i tre dagar, och till slut började se blommor växa upp genom golvet. Men efter tre dagars konstant drickande av starksprit så... :P

Och ja, det finns et flertal drycker på systembolaget som innehåller malört, så absint är långt ifrån den enda.

Däremot.. man har hört folk tala om hur dom druckit absint och blivit helt "borta" efter bara en liten slurk. Skulle vilja veta hur det ligger till med det där, om det är mytbildningen som skapar det eller vad?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 mars 2006, 12:30

Leikin skrev:Att den förbjöds ska bero på just att vintillverkarna, efter de stora felslag av skörder dom haft, ville ta tillbaka maknaden från absinten.
Intressant vinkling. Har det månne med den ökända vinlusen att göra? Phylloxera, den europeiska vinodlingens egen digerdöd. Härjade då ungefär.

hartsmar
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av hartsmar » 29 mars 2006, 14:18

Ja, faktiskt. Det bidrog till att folk drogs till andra drycker då vinproduktionen blev lidande.

Vad gäller de tre dagarnas drickande så var det Oscar Wilde som skrev/gjorde detta. Tre dagars drickande kan få de flesta att se saker men att det sedan dessutom är en "poet" som skriver om det... Tja...

Att folk påstår sig varit helt borta efter bara ett glas är rena lögner eller ofantligt grym placebo.

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 29 mars 2006, 15:20

hartsmar skrev: Att folk påstår sig varit helt borta efter bara ett glas är rena lögner eller ofantligt grym placebo.
Jaa, det låter ju underligt tycker jag. Men hur är det, påverkar tujonet något mer än vad själva spriten gör, jämfört en helkväll med "vanlig" sprit, och absint i samma alkoholklass?

Är det alls någon skillnad på dessa?

hartsmar
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av hartsmar » 29 mars 2006, 15:32

Nej, det är ingen skillnad. Den halt av tujon som återfinns i absint är alldeles för låg för att kunna ha någon som helst inverkan på kroppen. Det krävs åtskilliga liter absint för att du ska närma dig de halterna och det är ju inte helt svårt att räkna ut vad som hänt innan du klarat av att vid ett och samma tillfälle hälla i dig ett tiotal liter 70-75% sprit...

Vad man däremot kan uppleva som skillnad är att absint ofta ger en lite annorlunda fylla jämfört med att man t ex häller in Vodka. Det beror troligtvis delvis på att man mer "sippar" det och givetvis att det är ett flertal örter inblandade. Däremot är det generellt så att whiskey ger en annorlunda fylla än t ex Gin, liksom att vin ger en annan fylla än t ex öl. Det här är alltså inte unikt för just absint.

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 29 mars 2006, 15:50

på vilket sätt ger den en annorlunda fylla? Förlåt min frågvishet, men jag är nyfiken :)

Hörde senast i helgen på en middag, då killen brevid mig antydde att gårdagen hade varit lite "tuff" just för att dom druckit absint.. Hade lite lust att påpeka att det där bara är en myt, men eftersom det inte var mig han samtalade med, och jag inte känner jag har tillräklig kunskap på området, så lät jag bli.. :|

Vill dock lära mig mer :D

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 29 mars 2006, 16:16

Kan det vara så att kroppen reagerar på malört? Själv kan jag inte längre dricka absint (börjar kr*kas direkt!) och ha börjat få problem med snapsar som innehåller malört... Men det är kanske bara jag som upplever det så...
/Torbjörn

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 29 mars 2006, 16:18

Det kan vara en allergisk reaktion.

Har för mig att gråbon är hemsk för pollenallergiker, så det är ju inte helt otroligt att malörten är det också.

Skriv svar