tobbe skrev:Så du säger att man inte bombade Hamburg innan dess? Jag syftade inte bara på de bombräderna som resulterade i eldstormar.
Det är helt otroligt att du inte kan erkänna att ditt argument inte hade någon betydelse! Hamburg bombades naturligtvis innan eldstormen 1943, men det har vi aldrig diskuterat, och det hör knappast hemma här då de bombningarna inriktade sig på att förstöra industrier.
Jag skrev ett inlägg om eldstormen i Hamburg 1943 där jag undrande frågar varför man mördar civila, varpå du svarar att när man bombade Hamburg 1941 så var det för att visa att man fortfarande gjorde motstånd. Vad fasen har det med saken att göra?
Det var snarare ett konstanterande. Tyskland ser osårbart ut och det enda britterna kunde slå till hårt med där det kändes mest var deras strategiska bombare som de hade många av.
Men dessa "area bombings" började ju inte på allvar förrän tyskarna redan var på väg ner på knä.
Det var ju du som startade den här diskussionen när du påstod att det inte fanns någon militär eller industriell byggnad i Dresden som var betydelsefull för den tyska krigsmakten. Det var ju en ren fakta diskussion men nu har visst lyckats få den till nåt annat.
Nej, förstå mig rätt. Som jag tidigare skrivit så hade naturligtvis alla städer en viss betydelse för krigsproduktionen, det förnekar jag inte. Men, visst, ja uttryckte mig kanske lite felaktigt, men läs det istället på det här sättet; det fanns inga militära eller industriella anläggningar i Dresden
som var speciellt viktiga i jämförelse med vad som fanns i övriga städer. Så har vi klarat ut det missförståndet.
Ren faktadiskussion? Jag fått det till något annat? Du då, blandar ihop 1941 och 1943 och tar fram argument ur tomma intet som inte betyder något eftersom du missuppfattat datumet?
Björn
Med Johans argument så var bombningarna av Caen inte så farliga det var ju i syfte att underkuva det tyska motståndet där så man kunde befria staden.
Och har jag klagat på bombningarna av Caen? Nej, så varför drar du in mig i diskussionen? Dessutom är det en jävligt stor skillnad på att bomba en stad som gör hårt motstånd (Warszawa) och att bomba en stad som inte har några förband (Caen). Du kanske ska läsa hela Björns inlägg och inse att det "lustiga/tragiska", " i det hela är inte att 5 000 fransmän dog, utan att inga tyska förband befann sig i staden.
/Johan