Vad läser du just nu?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Inget, men jag borde läsa de som står olästa i min bokhylla: Steel Inferno-Michael Reynolds, Andra världskriget och Sverige- Jan Linder, Dödens Hav, Claes-Göran Wetterholm, Den nionde april, Tamelander, Zetterling, Slaget om Berlin, Earl F Ziemke, Tyskt trauma, Gitta Sereny, Stanlins Hämd, Sennerteg, Slaget om Kursk, Frankson, Zetterling, Hitlers krigare Guido Knopp, SS-staten, Eugen Kogon, osv, osv
Men kanske man kan beta av några i sommar.....
Men kanske man kan beta av några i sommar.....
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Ken Follett. I minnets labyrint. Lika bra som "Nålens öga". Följer samma mönster. Handlar om ryska spioner som infilterat CIA. Huvudpersonen är helt ovetande gift med en av desamma. Samtidigt har han blivit utsatt för en självbiografisk amnesi. Han vet inte vem han är. Vad han heter. Eller vad han gjorde under gårdagen.
I Boken tar han reda på det och allt löser sig. Detta är en sträckläsare.
I Boken tar han reda på det och allt löser sig. Detta är en sträckläsare.
Håller på med Strategy & Tactics Infantry Warfare av Andrew A. Wiest och Timothy Woods, en bok jag länge har haft i min ägo men aldrig orkat börja på. Boken går igenom hur infanteritaktik och -strategi har utvecklats från första världskriget till War on Terror. Just nu behandlas infanteriets roll i Stilla Havet under andra världskriget - främst fokuserat på japanerna.
Boken är ganska intressant, men några kapitel har varit lite sega, främst de om andra världskriget. Antagligen beror det på att det i de kapitlen inte fanns mycket jag inte redan hade läst på annat håll.
Jag kan rekommendera boken till alla som är intresserade av att få en (inte särskilt djupgående) inblick i infanteriets roll i krig under 1900-talet.
Boken är ganska intressant, men några kapitel har varit lite sega, främst de om andra världskriget. Antagligen beror det på att det i de kapitlen inte fanns mycket jag inte redan hade läst på annat håll.
Jag kan rekommendera boken till alla som är intresserade av att få en (inte särskilt djupgående) inblick i infanteriets roll i krig under 1900-talet.
- hotfire-man
- Medlem
- hotfire-man
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Har precis avslutat Don Burgetts "Seven Roads To Hell", där han berättar om när han var med om försvaret av Bastogne. Brutal och fascinerande skildring! Ska börja med Georg Grossjohans "Five Years, Four Fronts", om en tysk soldats väg från menig till major och fälttågen mot Polen, Frankrike och Sovjet, samt försvaret av södra Frankrike under 1944. Verka lovande.
Var den bra Seven Roads To Hell", ? Vilket förband tillhörde han?B Hellqvist skrev:Har precis avslutat Don Burgetts "Seven Roads To Hell", där han berättar om när han var med om försvaret av Bastogne. Brutal och fascinerande skildring! Ska börja med Georg Grossjohans "Five Years, Four Fronts", om en tysk soldats väg från menig till major och fälttågen mot Polen, Frankrike och Sovjet, samt försvaret av södra Frankrike under 1944. Verka lovande.