Radio TVA 102.5MD650 skrev:
En sak som pansarförband kan så är det radiodisciplin. Lyssna av nätet på vilket annat kompL/BatL som helst så är det ett rent aptjatter.
Det värsta exemplet jag stött på är en officer ur just TVA-kompaniet som utnyttjade radion som en mobiltfn och blockerade stridsledningsnätet i tjugo min med i princip konstant sändning.
Jag antar att radiosystemet ifråga var analogt?
Stenålder...
Inte praktiskt genomförbart... precis som flygmaskiner var nångång enligt några snubbar då?MD650 skrev: IR kräver optiskt sikt vilket innebär att i skog eller kuperad öppen tg som tappar du sambandet. Rent teoretiskt torde det gå att länka men det är inte praktiskt genomförbart.
![]()
Sant om IR, man behöver LOS för det, men buske och skog kan man klara av förvånansvärt ofta... borde dock ha hållt mig till riktade frekvenshoppande mikrovågs eller lasersändare eller liknande...
Men jag avsåg just att undvikande av att använda just radio för LOS-kommunikation kan skära ner en hel del av tjattret. Kompanier och Bataljoner är nog låst till radio ja.
Men, frekvenshoppande digital radiotrafik, komprimerad och skickad i bitar är nog mkt svårare att snappa upp än en radar som ska upptäcka ett föremål med reflektionsvärdet för en pvrb på 250m (annars hinner förmodligen inte ARENA låsa, rikta och avståndsbedömma roboten för bekämpning).
Har någon förresten tänkt på hur kärt Rodina håller sina pansarskyttesoldater när dom utrustar allehanda fordon med ett system som ARENA, ett system som kastar omkring splitterminor i luften helt automatiskt sådär... kan inte vara kul för vagnschefen om han sitter uppluckad heller.
Förvisso skulle den stabbade spegelsiktesmonteringen eller något liknande, helst slavat till chefens värmesikte, för Tksp'n på moderna Ryska vagnar sitta fint på våra Leo... bara ifall sådär... 8)