Kapitalutlåning & Islam

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Kapitalutlåning & Islam

Inlägg av Mathias Forsberg » 30 januari 2004, 14:44

[Delat från "Hur en religion dör ut, t.ex. i Sverige"]

Widde skrev: De 'enklaste' saker som att låna pengar för ett husköp blir omöjlligt, då de inte får ta lån med ränta.
Förekommer det alltså ingen kapitalutlåning i (en del) islamiska länder? Inta undra på att den ekonomiska utvecklingen håller en sådan låg nivå.

Användarvisningsbild
Widde
Medlem

Inlägg av Widde » 30 januari 2004, 15:00

Monopol och ränta är förbjudet enligt islam. Det medför t.ex. problem med studiemedel hos CSN.

Henke
Medlem

Re: Hur en religion dör ut, t.ex. i Sverige

Inlägg av Henke » 30 januari 2004, 16:16

Förekommer det alltså ingen kapitalutlåning i (en del) islamiska länder?
Det beror på hur man ser det, som jag har förstått det görs det en del andra konstruktioner med samma effekt - vinstdelningssystem är helt ok, och man laborerar med olika former av delägande kombinerat med hyresbetalning istället.

Ett intressant exempel finns på http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/2525635.stm där det beskrivs hur ett husköp kan gå till för en rättrogen muslim.

Jag vet däremot inte hur man löser problemet med studielån då de inte är knutna till någon reell tillgång som kan ägas.

Henrik

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 30 januari 2004, 17:38

Enligt min lärare ligger statsräntan i Iran på 1 procent och den hålls nerpressad just för religionen.
Fast han har haft fel innan...

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Re: Hur en religion dör ut, t.ex. i Sverige

Inlägg av Marcus » 30 januari 2004, 18:43

Mathias Forsberg skrev:Förekommer det alltså ingen kapitalutlåning i (en del) islamiska länder? Inta undra på att den ekonomiska utvecklingen håller en sådan låg nivå.
Jo, det förekommer kapitalutlåning även i den islamska världen, det hanteras dock på ett annorlunda sätt.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 31 januari 2004, 12:18

En del av ett inlägg blev kvar i ursprungstråden:
tryggve skrev:Det finns väl ganska stora banker i arabvärlden med, typ i Förenade Arabemiraten?
Och hur är det med Libanon?
/Marcus

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 28 juni 2004, 02:10

Under 1800 talet var ränta förbjudet även här i Sverige, hur länge och vem som bestämde detta och vem som upphävde och när hade varit intressant att veta.

mvh//artificial

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 28 juni 2004, 13:48

Man tar en del av "vinsten" när man lånar ut inom Islamiska banker.

sternschild
Tidigare medlem

Inlägg av sternschild » 28 juni 2004, 16:34

Artificial skrev:Under 1800 talet var ränta förbjudet även här i Sverige, hur länge och vem som bestämde detta och vem som upphävde och när hade varit intressant att veta.
Tror dig inte riktigt där, förekom mycket förändringar av lagstiftning på räntenivåer bla under 1880-talet men det var inte förbjudet med ränta vad jag vet. Långt tidigare när de kanoniska lagarna fortfarande höll strupgrepp på det europeiska samhället fick man ägna sig åt en del kringående manövrer för att få ett fungerande ekonomiskt system eftersom bla ränta inte var religiöst acceptabelt.
Du har däremot helt rätt i att den här delen av ekonomihistorien är fascinerande, här finns en av nycklarna till det europeiska systemets framgångar. Frigörelsen från religionen gav plats för utveckling av vetenskap o ekonomier m.m. på helt oanade sätt.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 29 juni 2004, 10:11

Att förbjuda ränta är inte ensamt för islam utan det görs även i gamla testamentet.
5 Mos 23:19 skrev:Du får inte ta ränta av din broder, vare sig det gäller pengar, livsmedel eller något annat som kan lånas ut mot ränta.
Detta har inte hindrat Italien och Spanien.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 29 juni 2004, 10:24

Artificial skrev:Under 1800 talet var ränta förbjudet även här i Sverige, hur länge och vem som bestämde detta och vem som upphävde och när hade varit intressant att veta.
Med tanke på att Riksbanken varit verksam sedan 1668 och Riksgäldskontoret sedan 1789, och dessa institutioner mig veterligen lånat ut pengar mot ränta under hela sin historia, låter detta lite märkligt. Det kan knappast varit något allmänt förbud. Däremot har det säkert varit noga reglerat vilka som får bedriva bankverksamhet. Så är det ju fortfarande.

Riksbanken lär f ö vara världens äldsta centralbank.

Henrik

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 29 juni 2004, 15:17

Uppenbarligen finns det ett kommersiellt intresse hos västerländska investmentbanker att förstå de muslimska lånesystemet. Deutsche Bank tillsatte igår en ansvarig för islamisk finans:
Deutsche Bank appoints Nizar al-Shubaily as Head of Islamic Finance

London, 28.06.2004

Deutsche Bank today announces the appointment of Nizar al -Shubaily as Head of Islamic Finance. Nizar will be responsible for developing Deutsche Bank's Shariah-compliant product offering for both the asset and liability teams.
Commenting on the appointment, Renald Sanzey said:

"We are delighted to welcome someone with Nizar's extensive experience of the conduct of Islamic business and knowledge of Shariah-compliant structuring to Deutsche Bank's Islamic Finance Group. Islamic Finance is an area of great importance to us and this appointment reaffirms our commitment to providing tailored investment opportunities for our Islamic clients and growing our presence in this market."

Nizar al-Shubaily joins Deutsche Bank from Shamil Bank of Bahrain where he was Group Head of Investment Banking. Previously, Nizar spent six years as Head of Asset Management at National Commercial Bank, Saudi Arabia and more than ten years in the banking sector in London.
http://www.deutsche-bank.de/presse/en/i ... 1498.shtml

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 juni 2004, 16:54

Trots förbudet mot ränta har ju katolska kyrkan ägnat sig åt bankverksamhet med belåning och ränta, indirekt genom tillexempel Tempelriddarorden, och i påvlig regi genom munkordnarna (jag tror det var Fansciskanerna...). Påven hotade förövrigt dem som kritiserade detta med bannlysning i en bulla på 1300-talet...
Man kallade helt enkelt räntan för något annat. En gåva från kunden, betalning för extra utgifter...
Av pragmatiska skäl kommer man alltså förbi sådana här regler, oberoende av religion.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 29 juni 2004, 18:29

Jag förstår att mitt påstående låter märkligt, och Henkes inlägg gör ju påståendet ännu märkligare så jag bestämde mig för att kolla upp min källa ännu en gång för att se var det brast och det var så att jag missuppfattade citatet. Det står "På 1800-talet var det kriminellt att ta ränta!" det står inte specifikt enligt lag förbjudet, men då de uttrycker ordet "kriminellt" blir det ju inom lagen?. Källan kan jag nämna boken: Brott,Straff & kriminalvård - Thomas Ekbom, Gunnar Engström, Birgitta Görannson. Nu kanske det är mindre märkligt?

mvh/artificial

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 29 juni 2004, 18:36

Man löste kapitalutlåning på ett alternativt sätt. Skulle du låna pengar till en kamel för exempel, köpte den som du skulle låna pengar av kamelen och du betalade av den plus en administativ avgift. Denna avgift var räntan.

Thorbjörn

Skriv svar