Såg just att man kan köpa Absinthskedar och Absinth på Internet http://www.beerliquors.com/buy/liquors/ ... _spoon.htm

wreezig,wreezig skrev:Akta er bara för att handla Absinth av privatpersoner om ni är i utlandet , det har iallafall i Frankrike inträffat ett antal dödsfall när turister köpt Absinth tillverkat i "privata absinthfabriker".
Tydligen är det en del personer som insett hur mycket pengar man kan tjäna på dumma turister och inte varit så noga med vad dom blandat i "Absinthen".

Jag har ingen annan källa än att min förra flickvän berättade det för mig när jag var i Paris och hälsade på henne.Jag skulle gärna vilja ha en källa - har du det? Fransoserna är ganska hårda med sin statskontroll av starksprit - mest av skatteskäl men ändå.
Ingen magisk kunskap, wreezig har redan nämnt det nya sättet, sen finns det franska och Hemmingways sätt:zjukov skrev:H kan du delge din magiska kunskap i drickandets konst!?

Absint är baserad på en speciell typ av malört.zjukov skrev:Någon som vet varför absint har denna gröna färg?
Jag har druckit fyra olika sorter och den från Kruts Karport är den enda som jag fått antydan av hallucinationer av liksom fler i sällskapet fick.Jag har själv druckit ett antal "vintage" sorter, och har aldrig upplevt några spektakulära hallucinationer.
Du menar att de som upplever hallucinationer gör det i o m dess förväntningar på dessa, d v s inbillning (psykologiskt)? Tujon har alltså en slags placeboeffekt? Vad jag undrar är: Varför förbjöds drycken? och hur ska man förklara de otaliga dödsfall och "förgiftningar" som historiskt sammankopplas med drycken? I o m att dina påståenden är bryter mot den gängse bilden vore det kanske lämpligt att hänvisa till dina källor.hartsmar skrev:
5. Tujon är en överskattad myt som utnyttjas effektivt av marknadsförare i framför allt Tyskland och Tjeckien för att sälja skräp.
Tujon har ingenting med kvalitetsabsithe att göra. Vid destillering av örterna följer INTE de ofantliga mängderna tujon med i slutprodukten. Det är en fysikalisk omöjlighet. Tujonhalter på mellan 5-10 mg per liter sprit är ungefär vad man kan uppnå. Precis samma sak var det för 100 eller 150 år sedan. Jag har själv druckit ett antal "vintage" sorter, och har aldrig upplevt några spektakulära hallucinationer.
Absinthe görs förutom en massa andra örter på "Artemisia Absinthium" som alltså är, rätt och slätt, malört.Donkeyman skrev: Absint är baserad på en speciell typ av malört.