Handsignaler

dennish
Ny medlem

Handsignaler

Inlägg av dennish » 26 juni 2004, 19:02

Jag var inte riktigt hundra på var denna fråga skulle ställas, så det blev detta forum. Någon admin/mod får väl flytta på tråden om det här stället skulle visa sig vara helt fel :)

Nu till mitt spörsmål.. I amerikanska krigsfilmer ser man ofta att soldater i tystnad kommunicerar med olika handsignaler, där olika böjningar och positioneringar av fingrar betyder olika saker. Jag sökte efter trådar som behandlade detta ämne nyss, men fann inget relevant.

Är det någon som har en lista över vad dessa signaler betyder? Och har olika land helt egna signaler, eller är de i stort sett samma? Finns det ens en standard för dessa? En kanske ännu viktigare fråga är om sådana här signaler ens existerar, eller bara finns på film? I och för sig tror jag att de existerar, men man ska aldrig vara för säker.

Tack på förhand :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Handsignaler

Inlägg av MD650 » 26 juni 2004, 20:16

dennish skrev: Är det någon som har en lista över vad dessa signaler betyder? Och har olika land helt egna signaler, eller är de i stort sett samma? Finns det ens en standard för dessa? En kanske ännu viktigare fråga är om sådana här signaler ens existerar, eller bara finns på film? I och för sig tror jag att de existerar, men man ska aldrig vara för säker.

Tack på förhand :)
Det är nog väldigt individuellt mellan länder och förband.
Det är bara att titta inom Försvarsmakten där mycket skiljer sig avseende tecken och signaler.

:)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 27 juni 2004, 01:56

Ja, som fd värnpliktig insatssoldat inom försvarsmakten så kan jag ju konfirmera det MD650 säger.

Som insatssoldater använde vi oss av handsignaler en hel del när man genomförde sök i byggnad eller liknande, och min erfarenhet säger mig att handsignalerna inte bara skiljer sig från regemente till regemente, eller kompani till kompani, utan snarare från grupp till grupp. Visserligen lärde vi ju oss naturligtvis en grund, som man utgår från, men sedan var det helt upp till de enskilda grupperna hur man ville använda sina handsignaler.

Visserligen tror jag nog att t ex SSG, SAS, SWAT, o s v, har fastställda handsignaler som alla använder. :)

/Johan

dennish
Ny medlem

Inlägg av dennish » 27 juni 2004, 02:17

Du kan inte ge en snabblektion i dessa grunder? :)

Misstänkte faktiskt att detta var fallet då jag bestämde mig för att fråga om det ens finns någon standard för det här.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 27 juni 2004, 02:26

Tyvärr svårt att göra utan att kunna visa med händerna. :)

/Johan

dennish
Ny medlem

Inlägg av dennish » 27 juni 2004, 03:02

ASCII-konst? :P

[][][][]
|====| <-- knuten näve!
\===/
| = |

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 27 juni 2004, 03:32

dennish
Ny medlem

Inlägg av dennish » 27 juni 2004, 04:40

Hahaha! Fy fan, de var roliga :) Kanske inte direkt de jag sökte, men i alla fall roliga.

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 27 juni 2004, 05:08

dennish skrev:Du kan inte ge en snabblektion i dessa grunder? :)

Misstänkte faktiskt att detta var fallet då jag bestämde mig för att fråga om det ens finns någon standard för det här.
Pekar med langfinger och pekfinger mot ogonen, pekar sedan i en riktning = Jag vill att du ska se nagot.

Haller oppen hand och underarm i en rak linje, drar diagonal over ens kropp = Farligt omrade, var varsam.

Pekar med vapnet at ett hall medan man haller vapnet upp och ner = Fiende siktad i denna riktning.

Ror knuten nave snabbt upp och ner = Skynda.

Haller stilla en knuten nave = Frys, ror dig inte.

Haller oppen hand stilla = Stanna.

Haller upp handen, ror den i sma horisontala cirklar, pekar sedan mot marken = Atersamlingsplats.

Haller upp handen, ror den motsols (bakat) i stora cirklar = Kom in i ett led (ranger formation).

Stracker bada armar bakat och nerat i ett "V" = Flytta ut i V formation.

Haller upp handen, ror den medsols (framat) i mellanstora cirklar = Ror dig framat.

Stracker ut ena armen, handflatan nerat, flyttar armen upp och ner = Ner pa marken, ta skydd.

Klappar tre ganger pa egen hjalm = Rakna alla medlemmar i gruppen.

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 27 juni 2004, 05:11

Arm-and-Hand Signals for Ground Forces
http://155.217.58.58/cgi-bin/atdl.dll/fm/21-60/Ch2.htm

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 27 juni 2004, 13:15

Jag försöker ändå, handsignaler för sök i byggnad (väldigt simpla, och bra, detta var de signaler min grupp använde):

Osäker, osäkert: Handflatan nedåt, vicka på handen.
Klart, säkert: Tummen upp.
Halt, tystnad: Sngefär som ett stopptecken, men med armbågen i 90 graders vinkel, istället för att ha armen rakt upp.
Soldat nr: Håll upp rätt antal fingrar. :) För att ge order till någon speciell, eller för att soldaten ska komma fram, eller liknande.
Täck, skydda mot: Knyt fingrarna utom pekfingret och tummen, peka först mot platsen soldaten ska stå vid, sen mot vilket område han ska täcka, skydda.
Låst, stängd dörr, stäng dörren: Ungefär som stopptecken.
Olåst, öppen dörr, öppna dörren: Som låst dörr, fast man vickar på handen.

Ett litet urval. Detta är inte nödvändigtvis det som alla soldater lär sig, utan är som ovan sagt min grupps tecken. Som du märker är tecknena ganska simpla, och har ofta en motsvarighet i det civila (tummen upp, stopptecken), och andra tecken är ganska enkla att förstå, även om man inte sett dem förut.

/Johan

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 27 juni 2004, 14:16

Det bör nog finnas en amerikansk standard för handsignaler då svenska försvarsmakten har en den kan du finna i Soldf 86. Tyvärr kan jag inte skanna in. I svenska försvarsmakten ska det t ex alltid vara samma handsignaler för att leda en pansarbandvagn oavsett vilket utbildningsförband som skolar, det skulle se ut annars!

Dessvärre tror jag inte Hollywood använder sig av en eventuellt existerande US standard.

Mvh Flink

dennish
Ny medlem

Inlägg av dennish » 27 juni 2004, 14:28

Många bra svar, tack ska ni ha :) Det verkar dock vara svårt att hitta något om detta med någon av de större söktjänsterna som internet erbjuder, som synd är.

Till legoknekten: webbservern det där ip-numret är adresserat till verkar inte vara igång.. :(

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 27 juni 2004, 15:47

En lista över svenska tecken som används i strid finns i den senaste versionen av SoldF, som går att läsa på Försvarsmaktens publikationer's hemsida.

/Johan

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 27 juni 2004, 18:19

dennish skrev: Till legoknekten: webbservern det där ip-numret är adresserat till verkar inte vara igång.. :(
Jag verkar inte ha nagra problem med att komma at servern. :? Prova igen! Den innehaller en officiell guide till handsignaler inom den amerikanska militaren.

Skriv svar