P-skott, Carl gustaf vs Strv 122

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 25 juni 2004, 20:06

I Tjetjenien har rebeller slagit ut stridsvagnar genom att låta dem köra över en enorm sprängladdning som man manuellt antänder.

Stridsvagnarna ska bokstavligen rullat runt och blivet liggande på taket, sedan är det som Ni förstår ganska lätt att göra slut på det som eventuellt finns kvar av manskap och vagn.

Enligt mina befäl -96 på P10

Så i princip så går det att slå ut en stridsvagn med en fotsoldat.

Mvh Flink

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 juni 2004, 12:13

Flink skrev:
Så i princip så går det att slå ut en stridsvagn med en fotsoldat.

Mvh Flink
Det är nog inget som någon förnekar.

:)

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 26 juni 2004, 13:05

Flink
I Tjetjenien har rebeller slagit ut stridsvagnar genom att låta dem köra över en enorm sprängladdning som man manuellt antänder.
Detta lyckades ju Hamas med två dagar i rad för någon månad sedan , dom grävde ner en sprängladdning i en trång gata och när en israelisk stridsvagn kom i närheten började Hamassoldater att skjuta mot den och lockade in den i fällan.
När israelerna skickade en ny stridsvagn dagen efter för att hämta kvarlevorna hade Hamas grävt ner en ny sprängladdning och sprängde den också.

Detta var mig veterligen den första gången israelerna förlorat en Merkavastridsvagn i strid.
Bild

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 26 juni 2004, 13:18

Detta var mig veterligen den första gången israelerna förlorat en Merkavastridsvagn i
O nej Israel har inte förlorat någon Merkava stridsvagn de har bara fått två skadade bortom ekonomisk repration som man nu kallar alla förluster :lol:

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 26 juni 2004, 16:42

Kan en infanteripluton slå ut en stridsvagnspluton?

I "uppbyggd terräng" definitivt.

Så här står det i SoldF (årgång 1986 iallafall ;));

–"Den vinner som skickligast utnyttjar terrängen och sina vapen."

Jag tror att under rätt förutsättningar skulle några enstaka Sovjetiska partisaner från andra världskriget kunna slå ut en Merkava 4 (den Strv som idag är bäst designad för strid i "uppbyggd terräng" och "improviserade" vapen.

Med tanke på att både Pskott 86 och Grg m/48-m/86 med granat slpspgr m/75 är betydligt effektivare än den vanligaste granaterna till Ryska RPG (PG-7 och PG-7V, som både penetrerar grundare sam med smalare stråle, dvs har mindre effekt bakom pansaret) klara av att slå ut T-80, T-90, M1A2 och Fan och hans moster på diverse platser som Tjetjenien och Irak, så visst går det.

Fördelen med pansarkottet gentemot granatgeväret är ju dessutom att alla som har ett kan skjuta samtidigt, och därigenom få ett flertal träffar samtidigt (nåt som definitivt skulle behövas om motståndet använder modernt ERA som Kontakt-5 och aktivt motmedel som ARENA).

Men om vi talar om öppen mark där stridsvagnsplutonen är medveten om infanteristernas position talar vi snarare om lerduveskytte med koaxen på ~2000m...

Mina "inofficiella siffror" om skyddsvärde (jag har ingen "officiell" kunskap, så jag säger inget hemligt mig veterligen), för Strv 122 är cirkus (och aningen varierande avseende exakt träffpunkt förstås) 600mm RHA mot RSV för tornsidan, 300mm för tornbaken, och 360mm RHA för vagnssidan samt 180mm för vagnsbaken. Taket ligger väl ~160mm. Sätter man upp det mot Pskott 86's ~420mm penetration mot RHA, och slpspgr m/75 på ~400mm så jag skulle rekommendera att skjuta lågt, mot röven eller taket. De modernaste granaterna ska väl ligga runt 600mm för båda vapnen, vilket fortfarande inte gör mer än mekanikerna olyckliga då vagnen återvänder till depå (jag tror tornets skyddsfaktor mot RSV i fronten uppskattningsvis ligger runt 1800mm, och vagnsfronten omkring metern...). För att slå igenom tornfronten på håll behöver man nog LOSAT idag...

-edit-

En viktig detalj kan vara att förblinda vagnarna också. Tjetjenerna brukade göra det genom antingen gamla hederliga molotovcocktails eller FAE-granater. Ett par millimeter sot över alla visir gör även avancerade sikten och sensorer rätt värdelösa.

Sen har stridsvagnar ett problem. Dom kan inte elevera beväpningen särskilt mycket (och sticker vagnschef/laddare upp huvudet för att bemanna lvsprutan så kan prick eller kulspruteskyttar snabbt ta hågen ur denne för att göra liknande i framtiden. Höghus bör undvikas mao.
Senast redigerad av 1 Backis, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 26 juni 2004, 16:49

wreezig skrev:Flink
Detta lyckades ju Hamas med två dagar i rad för någon månad sedan , dom grävde ner en sprängladdning i en trång gata och när en israelisk stridsvagn kom i närheten började Hamassoldater att skjuta mot den och lockade in den i fällan.
När israelerna skickade en ny stridsvagn dagen efter för att hämta kvarlevorna hade Hamas grävt ner en ny sprängladdning och sprängde den också.

Detta var mig veterligen den första gången israelerna förlorat en Merkavastridsvagn i strid.
Bild
Första vagnen var en Sabra (kraftigt modifierad M60) om jag minnes rätt. Båda laddningarna var nergrävda troligen en vecka innan första detonation (man lät alltså vagn nr 1 köra förbi laddning nr 1).

Det ska tydligen ha skett under en regnperiod så bombhundar och ingenjörtrupper ska ha missat den andra laddningen under sökande. Laddningarna ska tydligen ha legat på flera meters djup.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 28 juni 2004, 00:12

MD650 skrev:
mrsund skrev: Vem är din kompis Tom Hanks i menige Ryan med hemmagjorda stickybombs :wink:

Fråga han hur det går om en pluton Strv möter en pluton infanterister.......
Spring...
Verkar som han satt av tiden hos Filtjägarna..... ;)

Skidbrännarbataljonen? :P

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 28 juni 2004, 00:30

Första vagnen var en Sabra (kraftigt modifierad M60) om jag minnes rätt. Båda laddningarna var nergrävda troligen en vecka innan första detonation (man lät alltså vagn nr 1 köra förbi laddning nr 1).

Det ska tydligen ha skett under en regnperiod så bombhundar och ingenjörtrupper ska ha missat den andra laddningen under sökande. Laddningarna ska tydligen ha legat på flera meters djup.
Israel har inga Sabra, den modernaste versionen av deras M60 stridsvagnar är Magach 7.
170 st Sabra Mk2 är beställda av Turkiet.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 28 juni 2004, 14:25

KA skrev:
Israel har inga Sabra, den modernaste versionen av deras M60 stridsvagnar är Magach 7.
170 st Sabra Mk2 är beställda av Turkiet.
Sorry... inte min mening att sända ut skitsnack i etern, du har rätt. :? :oops:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 juni 2004, 16:55

J.K nilsson skrev:
MD650 skrev:
mrsund skrev: Vem är din kompis Tom Hanks i menige Ryan med hemmagjorda stickybombs :wink:

Fråga han hur det går om en pluton Strv möter en pluton infanterister.......
Spring...
Verkar som han satt av tiden hos Filtjägarna..... ;)

Skidbrännarbataljonen? :P

J.K Nilsson
Förmodligen.... ;)

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 1 juli 2004, 13:47

ålrajt, hur står sig de modernaste MBT sig emot takslående AT vapen som Bill-2, Strix och andra liknande vapen. eller varför inte en 30mm GAU-8?

Mvh John

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 1 juli 2004, 15:26

Panzerschreck skrev:ålrajt, hur står sig de modernaste MBT sig emot takslående AT vapen som Bill-2, Strix och andra liknande vapen. eller varför inte en 30mm GAU-8?

Mvh John
GAU-8 får oftast "mobility" eller "mission-kills", alltså vagnens rörelseförnåga, beväpning (kanonrör på MBT är förvånansvärt sårbara) och det mesta lösöre som faktiskt inte är ordentligt skyddat förstörs (t o m på moderna MBT är det en hel del prylar), vilket leder till att vagnen överges av manöverelementet och förstörs för att inte hamna i fiendens händer (Amerikanarna avancerar ju för det mesta nuförtiden ;)).

Takslående vapen anfallande ur vågrät vinkel som BILL2 slår hål på allt regnskydd som rör sig idag, såvida målet inte skyddas av aktivt försvar som Ryssarnas ARENA (hur effektivt ARENA är i faktisk strid vet ju inte ens Ryssarna dock... Tjetjenien tyder på totalt fiasko eller ingen användning alls).

STRIX, BONUS och Javelin är lite speciella (än så länge) då roboten dyker ner mot målet och därmed undgår sökområdet för ARENA's radar (något som Ryska ingenjörer arbetande på ARENA B eller 2 nog febrilt försöker åtgärda ;)).

PGA avståndet mellan detonerande granat och mål tror jag inte ens ett uppgraderat ARENA-skydd fungerar mot BONUS över huvud taget.

Sen, hur smart det är att varje stridsvagn i Armén åker omkring med en aktiv radar när man slåss mot en sofistikerad fiende är ju en annan sak... hallå, här är vi...

Det förstärkta takskyddet på t ex Strv122 är nog mest tänkt att ge bättre skydd mot substridsdelsgranater (CBU's), vapen som jag själv tror fortfarande har nog så god förmåga att få till en "mobility kill".

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 1 juli 2004, 15:43

Backis skrev:Sen, hur smart det är att varje stridsvagn i Armén åker omkring med en aktiv radar när man slåss mot en sofistikerad fiende är ju en annan sak... hallå, här är vi...
Samma problem har man redan tack vare de nya ledningssystemen, som gör att vagnarna sänder i princip hela tiden. TVA-kompaniet på S1 ska t ex inte ha några som helst problem att lokalisera 122/90-bataljonerna.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 1 juli 2004, 17:06

Bjernevik skrev:
Samma problem har man redan tack vare de nya ledningssystemen, som gör att vagnarna sänder i princip hela tiden. TVA-kompaniet på S1 ska t ex inte ha några som helst problem att lokalisera 122/90-bataljonerna.
Förvisso misstänker jag att en aktiv radar är något kraftfullare sändare...

Själv hade jag använt en IR-skanner och laseravståndsmätare... men sån är jag. 8)

Sen får väl tjockhudingarna lära sig radiodisciplin. ;)

Vad jag vet är inte systemen (och framförallt implementeringen av detsamma) särskilt mycket mer än på utvecklingstadiet fortfarande (nu använder jag det fula ordet), och man borde kunna lösa en del av det där med riktade sändningar och "burst transmissions" vad-det-nu-kallas på Svenska.

För sändning inom plutoner tycker jag att vi borde (där kom det igen) gå över till IR istället för radio...

Å andra sidan, när jag tänker efter... Ryssen kanske har rätt. Radiodisciplin kanske inte betyder så mycket nuförtiden... köp in 10-20 miljoner Nokia 3310 kopplade för konferenssamtal och kör soundtracken från Repmånad i loop genom skiten (krypterat förstås), och strö ut dom över landet vid krig... det går åt många HARM då... :wink:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 1 juli 2004, 20:43

Backis skrev:
Sen får väl tjockhudingarna lära sig radiodisciplin. ;)

För sändning inom plutoner tycker jag att vi borde (där kom det igen) gå över till IR istället för radio...
En sak som pansarförband kan så är det radiodisciplin. Lyssna av nätet på vilket annat kompL/BatL som helst så är det ett rent aptjatter.
Det värsta exemplet jag stött på är en officer ur just TVA-kompaniet som utnyttjade radion som en mobiltfn och blockerade stridsledningsnätet i tjugo min med i princip konstant sändning.

IR kräver optiskt sikt vilket innebär att i skog eller kuperad öppen tg som tappar du sambandet. Rent teoretiskt torde det gå att länka men det är inte praktiskt genomförbart.

Skriv svar