Fler filmer från Tolkiens värld?
Fler filmer från Tolkiens värld?
Är det möjligt att det kommer göras fler filmer som baserar sig på Tolkiens värld? T.ex. filmer om händelser i första eller andra åldern m.m.
Eller har Tolkienhuset(?) nån slags copyright som gör att det inte kan göras fler filmer?
Någon som vet hur det ligger till?
Mvh, Nerloth
Eller har Tolkienhuset(?) nån slags copyright som gör att det inte kan göras fler filmer?
Någon som vet hur det ligger till?
Mvh, Nerloth
Förhoppnigsvis gör dem inte fler filmer än möjligtvis Bilbo. Bilbo skulle dem kunna göra en filmatisering poå men försöker dem med Silmarillion eller nån av de andra böckerna tror jag bara att de kommer attt förstöra läsarnas bild och knappt göra filmer värda att se utan att hitta på så mycket själva.
Skulle de försöka sig på t.ex händelser innan Ringens krig eller upptakten till Den sista alliansen skulle de vara tvungna att improvisera helt själva och på så sätt utvidga Arda och bara förstöra i min mening.
Skulle de försöka sig på t.ex händelser innan Ringens krig eller upptakten till Den sista alliansen skulle de vara tvungna att improvisera helt själva och på så sätt utvidga Arda och bara förstöra i min mening.
Tolkien sålde själv rättigheterna till filmatiseringar av Bilbo och Ringen, så en filmatisering av Bilbo kommer garanterat att göras, om bara filmbolagen kan styra upp vem som egentligen har dessa rättigheter.
Däremot är det väl knappast troligt att Christopher Tolkien skulle sälja några rättigheter till exempelvis Silmarillion...
Däremot är det väl knappast troligt att Christopher Tolkien skulle sälja några rättigheter till exempelvis Silmarillion...
- Usquebaugh
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
Kanske inte ett svar på din fråga, men vad är problemet? Man väljer ut delar/historier som kan bli bra som enskilda filmer, och lägger eventuellt in några flashbacks för att visa vad som skett tidigare (t.ex. som i FoTR-filmens prolog). Sen om det är för ofullständigt på vissa ställen så får man väl fylla ut det. Så länge det är just utfyllningar och inte direkta ändringar har jag iaf inget emot det.
Tycker det är väldigt synd om Christopher Tolkien/någon annan skulle vägra ge ut filmrättigheter och sätta käppar i hjulen för att kunna göra fler filmer.
Tycker det är väldigt synd om Christopher Tolkien/någon annan skulle vägra ge ut filmrättigheter och sätta käppar i hjulen för att kunna göra fler filmer.
- Usquebaugh
- Medlem
"Narn i Hîn Húrin" skulle nog bli en bra långfilm. Då inte hela historien, utan snarare Túrins och hans systers liv. Man skulle också kunna dela upp Silmarillion på flera filmer, och släppa en varje jul, så som dom gjorde med Sagan om Ringen-trilogin.Danne skrev:Men, som sagt, vissa separata episoder skulle nog kunna bli utmärkta långfilmer.
- Usquebaugh
- Medlem