Varsågod Engan
-
olleolsson
- Tidigare medlem
Varsågod Engan
Gillar att diskutera med dig vad anser du om detta? Var caesar julius en ra härskare eller förtjänade han att dö på det nedvärderande sätt i senaten som han gick till mötes. Din personliga åsikt tack. Och när frasen E tu Brute sas, vem menade han då. Jag vet vem brutus egentligen var. Jag bara testar dina kunskaper... Och jag vet han sa det på grekiska. 
Jag tycker inte någon "förtjänar" att mördas. Någonsin. Bra härskare? Tja, bra för vem då? För infödda romare, underkuvade folk, slavar, överklass, senatorer, greker, germaner eller vilka andra av tusentals grupperingar som kan tänkas haft en åsikt? Jag har ingen personlig åsikt, jag är inte en medborgare i det romerska imperiet. Du kunde säkert hitta gott om folk som tyckte han var en bra härskare, och säkert många som tyckte han var usel och förtjänade att dö. Men majoriteten brydde sig nog inte särskilt mycket om vem som råkade vara kejsare för tillfället så länge de blev lämnade någorlunda ifred.
Caesars sista ord vet jag inte hur trovärdiga de är. Suetonius skrev ett bra tag senare, så han hade väl troligen tredjehandsuppgifter om detta.
Om du vet vem Brutus var så vet du ju vem han lär ha menat med "Kai su, teknon".
Trams som att "testa mina kunskaper" kan du ta någon annanstans. Förslagsvis till ett dagis.
Caesars sista ord vet jag inte hur trovärdiga de är. Suetonius skrev ett bra tag senare, så han hade väl troligen tredjehandsuppgifter om detta.
Om du vet vem Brutus var så vet du ju vem han lär ha menat med "Kai su, teknon".
Trams som att "testa mina kunskaper" kan du ta någon annanstans. Förslagsvis till ett dagis.
Briljant debatteknik.olleolsson skrev:Du verkar verkligen vara fientlig du. Tål du inte att bli ifrågasatt. Du var säkert vapenvägrare
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 24 gånger.
Instämmer.Angus skrev:Engan skrev: Caesars sista ord vet jag inte hur trovärdiga de är. Suetonius skrev ett bra tag senare, så han hade väl troligen tredjehandsuppgifter om detta.
Jag är rätt övrtygad om att han bara skrek som en skållad gris...precis som de flesta skulle ha gjort i den situationen.
//EMS
Vetenskapliga? Nja. Döm själv. Den beskrivning av händelsen jag känner till (och som oftast refereras till) är från Suetonius "Tolv kejsare". Hela texten finns här:Angus skrev:Jag vill minnas att min latinlärare sa att Caesar visste om att han skulle mördas, och mer eller mindre begick självmord. Finns det några vetenskapliga belägg för detta?
//EMS
http://ancienthistory.about.com/library ... caesar.htm
Stycke LXXXI handlar om "varningarna" Caesar skall ha fått före mordet. Nästa stycke handlar om själva mordet. Enligt beskrivningen skall Caesar haft besvärande drömmar, fått rapporter om dåliga omen (rätt vaga saker, måste jag säga) och inte mått riktigt bra, men trots sin tvekan blivit övertalad att ändå gå till senaten den dagen av Brutus. Under själva mordet kämpade han enligt beskrivningen emot våldsamt och försökte fly, och sårade en av angriparna genom att köra sin stylus genom armen på honom.. Så "självmord" (i betydelsen att han gav upp sig som villigt offer) verkar det inte direkt ha varit. Om man alls litar på Suetonius, förstås.
Vet inte om det finns andra beskrivningar av mordet. Mycket möjligt att det gör det och att det var en sådan din latinlärare syftade på.