Varsågod Engan

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
olleolsson
Tidigare medlem

Varsågod Engan

Inlägg av olleolsson » 22 maj 2004, 15:42

Gillar att diskutera med dig vad anser du om detta? Var caesar julius en ra härskare eller förtjänade han att dö på det nedvärderande sätt i senaten som han gick till mötes. Din personliga åsikt tack. Och när frasen E tu Brute sas, vem menade han då. Jag vet vem brutus egentligen var. Jag bara testar dina kunskaper... Och jag vet han sa det på grekiska. :)

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 maj 2004, 16:28

Jag tycker inte någon "förtjänar" att mördas. Någonsin. Bra härskare? Tja, bra för vem då? För infödda romare, underkuvade folk, slavar, överklass, senatorer, greker, germaner eller vilka andra av tusentals grupperingar som kan tänkas haft en åsikt? Jag har ingen personlig åsikt, jag är inte en medborgare i det romerska imperiet. Du kunde säkert hitta gott om folk som tyckte han var en bra härskare, och säkert många som tyckte han var usel och förtjänade att dö. Men majoriteten brydde sig nog inte särskilt mycket om vem som råkade vara kejsare för tillfället så länge de blev lämnade någorlunda ifred.

Caesars sista ord vet jag inte hur trovärdiga de är. Suetonius skrev ett bra tag senare, så han hade väl troligen tredjehandsuppgifter om detta.

Om du vet vem Brutus var så vet du ju vem han lär ha menat med "Kai su, teknon".

Trams som att "testa mina kunskaper" kan du ta någon annanstans. Förslagsvis till ett dagis.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 maj 2004, 18:01

olleolsson skrev:Du verkar verkligen vara fientlig du. Tål du inte att bli ifrågasatt. Du var säkert vapenvägrare
Briljant debatteknik.
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 22 maj 2004, 20:02

Engan skrev: Caesars sista ord vet jag inte hur trovärdiga de är. Suetonius skrev ett bra tag senare, så han hade väl troligen tredjehandsuppgifter om detta.

Jag är rätt övrtygad om att han bara skrek som en skållad gris...precis som de flesta skulle ha gjort i den situationen.

//EMS

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 maj 2004, 20:14

Angus skrev:
Engan skrev: Caesars sista ord vet jag inte hur trovärdiga de är. Suetonius skrev ett bra tag senare, så han hade väl troligen tredjehandsuppgifter om detta.

Jag är rätt övrtygad om att han bara skrek som en skållad gris...precis som de flesta skulle ha gjort i den situationen.

//EMS
Instämmer. :-) Men det ser ju alltid så mycket bättre ut i historieskrivningen om hjälten hinner stöna fram något vackert eller meningsfullt innan han dör.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 22 maj 2004, 20:31

olleolsson skrev:Du verkar verkligen vara fientlig du. Tål du inte att bli ifrågasatt. Du var säkert vapenvägrare
Lägg av med den typen av kommentarer.

/Marcus

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 22 maj 2004, 20:41

Jag vill minnas att min latinlärare sa att Caesar visste om att han skulle mördas, och mer eller mindre begick självmord. Finns det några vetenskapliga belägg för detta?

//EMS

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 maj 2004, 20:57

Angus skrev:Jag vill minnas att min latinlärare sa att Caesar visste om att han skulle mördas, och mer eller mindre begick självmord. Finns det några vetenskapliga belägg för detta?

//EMS
Vetenskapliga? Nja. Döm själv. Den beskrivning av händelsen jag känner till (och som oftast refereras till) är från Suetonius "Tolv kejsare". Hela texten finns här:

http://ancienthistory.about.com/library ... caesar.htm

Stycke LXXXI handlar om "varningarna" Caesar skall ha fått före mordet. Nästa stycke handlar om själva mordet. Enligt beskrivningen skall Caesar haft besvärande drömmar, fått rapporter om dåliga omen (rätt vaga saker, måste jag säga) och inte mått riktigt bra, men trots sin tvekan blivit övertalad att ändå gå till senaten den dagen av Brutus. Under själva mordet kämpade han enligt beskrivningen emot våldsamt och försökte fly, och sårade en av angriparna genom att köra sin stylus genom armen på honom.. Så "självmord" (i betydelsen att han gav upp sig som villigt offer) verkar det inte direkt ha varit. Om man alls litar på Suetonius, förstås. :-)

Vet inte om det finns andra beskrivningar av mordet. Mycket möjligt att det gör det och att det var en sådan din latinlärare syftade på.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 23 maj 2004, 13:31

Det är ju inte omöjligt att Suetonius ville få Caesar att framstå som en slags martyr. Men mycket matnyttig läsning fanns där.

Föresten tror jag bestämt att det stod i Illustrerad vetenskap om mordet, och att det togs upp teorin om "självmordet" där. Får se om jag kan hitta det nummret.

//EMS

Medea
Medlem

Inlägg av Medea » 19 juni 2004, 15:48

Engan...

jag kunde inte låta bli att fråga, men läser du Antikens Kultur och Samhällsliv?

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 20 juni 2004, 01:23

Själv har jag hört på Discovery att Ceaser var väl medveten om att mäktiga män ville mörda honom men trots detta så vägrade han lyda sina närmsta mäns råd att ha livvakter. Enligt han själv var det bättre att dö lycklig än att leva rädd.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 23 juni 2004, 14:28

Medea skrev:Engan...

jag kunde inte låta bli att fråga, men läser du Antikens Kultur och Samhällsliv?
Nix, men jag har ofta funderat på att ta den som sommarkurs.. men det har hittills inte blivit av. Hur så?

Medea
Medlem

Inlägg av Medea » 23 juni 2004, 19:20

Jag var bara allmänt nyfiken. :) Trodde det då du verkar ganska intresserad och kunnig inom det här ämnet.

Skriv svar