-
Marcus
- Medlem
Idag har rymdhistoria skrivits, den första privatbyggda rymdfarkosten, med piloten Mike Melvill vid spakarna, har nått rymden!

(bilder från BBC)
/Marcus
-
tryggve
- Medlem
Ah, så det lyckades!!

Kul!
Innebär det att belöningen på 10 miljoner USD är deras nu då?
Länk från DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Senast redigerad av 1
tryggve, redigerad totalt 21 gånger.
-
Marcus
- Medlem
tryggve skrev:Innebär det att belöningen på 10 miljoner USD är deras nu då?
Nej, de ska göra mer än en flygning inom en viss tid, två gånger inom två veckor ifall jag inte minns fel.
/Marcus
-
tryggve
- Medlem
Marcus Wendel skrev:tryggve skrev:Innebär det att belöningen på 10 miljoner USD är deras nu då?
Nej, de ska göra mer än en flygning inom en viss tid, två gånger inom två veckor ifall jag inte minns fel.
/Marcus
Aha, ok. Men de har ju ändå ett rejält försprång på konkurrenterna nu, antar jag.
Här var väl nyheten, också:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3811881.stm
Det står att de har 25 konkurrenter. Frågan är väl om någon har en seriös chans att utmana dem?
-
Wolfblitzer
- Medlem
Nu när tävlingen har blivit mer känd så kanske företag satsat på de andra projekten. En del funkar nog precis lika bra.
-
Mathias Forsberg
- Medlem
av Mathias Forsberg » 21 juni 2004, 23:34
Wolfblitzer skrev:Nu när tävlingen har blivit mer känd så kanske företag satsat på de andra projekten. En del funkar nog precis lika bra.
Den har varit känd ganska länge

I synnerhet inom flyg-, rymd- och turistbranschen. Till stor del är poängen att skaffa fram ett privat och kostnadseffektivt alternativ för rymdturism.
-
affe
- Medlem
Angående just rymdhistorier undar jag en sak. För några år sen hörde jag en historia om en ryss som sköts upp men som kom för långt ut, dvs gick ur omloppsbanan och drev iväg ut i rymden. Han sista ord via radion skall ha varit "Snälla ni, ni måste göra något - det är så ensamt"...
Själv tror jag att detta är en skröna men är det någon som vet något om detta?
/a
-
Ja77
- Medlem
De låter som en riktigt skröna....alla andra rymdolyckor är välldokumenterade och jag har aldrig hört något om en sådan olycka, startraketen? var för stark.... låter något som amrekanarna skulle ha hittat på för att håna/förminska Sovjets rymdframgångar.
-
tryggve
- Medlem
Wolfblitzer skrev:Nu när tävlingen har blivit mer känd så kanske företag satsat på de andra projekten. En del funkar nog precis lika bra.
Säkert, men jag tror att deadlinen för tävlingen närmar sig. Så konkurrenterna får nog snabba sig på...

-
zjukov
- Medlem
Har svårt att känna mig delaktig i entusiasmen. Tycker att jordens redan knappa resurser ska läggas ned på nyttigare projekt än "upplevelseturism" i rymnden. Jag menar hur mycket i material, utrustning, bränsle etc går åt för att sväva några timmar ute i rymnden, utan någon som helst nytta?
Fenomenet är ett typexempel på de allt mer bizzarra dragen i marknadsekonomin - ett ekonomiskt system som skall lösa mänsiklighetens framtida problem.........- Skrämmande utveckling!!!
-
tryggve
- Medlem
zjukov skrev:Har svårt att känna mig delaktig i entusiasmen. Tycker att jordens redan knappa resurser ska läggas ned på nyttigare projekt än "upplevelseturism" i rymnden. Jag menar hur mycket i material, utrustning, bränsle etc går åt för att sväva några timmar ute i rymnden, utan någon som helst nytta?
Fenomenet är ett typexempel på de allt mer bizzarra dragen i marknadsekonomin - ett ekonomiskt system som skall lösa mänsiklighetens framtida problem.........- Skrämmande utveckling!!!
Tja, hur mycket av charterturismen är "nödvändig" egentligen?
Det tar nog mer resurser än detta. Det är väl i så fall bättre att genomföra rymdfärder på detta sätt än med de ofantliga summor som lades ned av Sovjet och USA i rymdkapplöpningen?
-
zjukov
- Medlem
tryggve skrev:zjukov skrev:Har svårt att känna mig delaktig i entusiasmen. Tycker att jordens redan knappa resurser ska läggas ned på nyttigare projekt än "upplevelseturism" i rymnden. Jag menar hur mycket i material, utrustning, bränsle etc går åt för att sväva några timmar ute i rymnden, utan någon som helst nytta?
Tja, hur mycket av charterturismen är "nödvändig" egentligen?
Det tar nog mer resurser än detta. Det är väl i så fall bättre att genomföra rymdfärder på detta sätt än med de ofantliga summor som lades ned av Sovjet och USA i rymdkapplöpningen?
Jag försvarar inte heller kapplöpningen under kalla kriget. Inte heller påstår jag att chatertursimen ej är ett stort miljöhot. Överhuvudtaget är det ett dilemma att människor i allmännhet (där det fö inte är någon skillnad på medelsvenson och en dollarmiljonär) rastlösa drift att uppleva och se så mycket som möjligt under så kort tid (eller konsumera mtrl tillgångar). Med risk för att kallas ekofacsist (eller ekokommunist) så tror jag denna diskussion är en ödesfråga för hela mänkligheten. De privata rymdäventyren är endast ett (osmakligt) tecken i tiden, men visst växter de i omfång (antalet dollarmiljonärer ökar ju stadigt) så bör ju de flesta inse att det är ett problem.
-
tryggve
- Medlem
zjukov skrev:Jag försvarar inte heller kapplöpningen under kalla kriget. Inte heller påstår jag att chatertursimen ej är ett stort miljöhot. Överhuvudtaget är det ett dilemma att människor i allmännhet (där det fö inte är någon skillnad på medelsvenson och en dollarmiljonär) rastlösa drift att uppleva och se så mycket som möjligt under så kort tid (eller konsumera mtrl tillgångar). Med risk för att kallas ekofacsist (eller ekokommunist) så tror jag denna diskussion är en ödesfråga för hela mänkligheten. De privata rymdäventyren är endast ett (osmakligt) tecken i tiden, men visst växter de i omfång (antalet dollarmiljonärer ökar ju stadigt) så bör ju de flesta inse att det är ett problem.
Jag förstår nog din poäng, men det är ju inte så att dessa pengar oavkortat hade gått till att bekämpa fattigdom i U-länder om de nu inte hade använts till detta projekt.Det är ju ett privat projekt med syfte att tjäna pengar. Det konsumerar knappast mer tillgångar eller är värre för miljön än vilken satellituppskjutning som heltst. Snarare är väl det fasta bränslet i en del raketer bra mycket värre för miljön.
Som sagt, jag förstår din poäng, men jag vet inte om argumenten håller (i mina ögon

)
-
Moonman
- Medlem
-
Kontakt:
Jag tycker att det är ett steg i rätt riktning. För att vinna x-price har jag för mig att man måste upp med samma tre människor i samma farkost under en period av två veckor. På tal om att företag kanske får upp ögonen så tror jag redan att t.ex. Philips redan är med i x-price, kommer inte ihåg om det var dem men det var ett större företag.
mvh Alex Robsahm
-
Frogman
- Medlem
Man kan se på rymd utveckling på många sett, t.ex möjligheten att få satelit-telefoner där det inte finns mobil-telefoner.
Sedan har Elbert "Burt" Rutan utvecklat civila plan som Beechcraft Starship 2000, tyvärr blev det inte en försäljnings succé, även fast
den är en bra design...