Quiz: Efterkrigstiden
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Enda källa jag har är tyvärr mitt minne, kan mycket väl vara en vandringssägen, men tills motsatsen bevisats är det en sann historia.
Vet dock inte vad som hände med ryssen och hans plan efteråt. Kom han hem till Sovjet så var han ju olojal och skickades på långsemester i skidparadiset Sibirien. Skulle jag tro.
Vi säger så här, om ingen har löst det imorgon när jag kollar in sidan så lägger jag ut svaret och låter frågan vara fri. Kom igen nu alla flyghistoriker!
Vet dock inte vad som hände med ryssen och hans plan efteråt. Kom han hem till Sovjet så var han ju olojal och skickades på långsemester i skidparadiset Sibirien. Skulle jag tro.
Vi säger så här, om ingen har löst det imorgon när jag kollar in sidan så lägger jag ut svaret och låter frågan vara fri. Kom igen nu alla flyghistoriker!
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Ok, nu kör vi!
Planet störtade p.g.a. för låg fart. Det störtade därför att Viggenplanet det lagt sig bakom använde den reverserande motorn för att sakta in, och MIGen ville ju fortfarande vara bakom Viggenplanet, så den drog ner på gasen den med, tills den inte kunde flyga mer och störtade.
Vandringssägen eller ej, en häftig historia är det iallafall.
Planet störtade p.g.a. för låg fart. Det störtade därför att Viggenplanet det lagt sig bakom använde den reverserande motorn för att sakta in, och MIGen ville ju fortfarande vara bakom Viggenplanet, så den drog ner på gasen den med, tills den inte kunde flyga mer och störtade.
Vart tog maskinen vägen? Står den utanför ett ÖB idag ellerMoxica skrev:hmm den var svår, den enda jag vet är buklandningen utanför Varberg när en polsk flygare hoppade av och flög till Sverige men Varberg ligger ju inte direkt i norra sverige
Mvh Flink
Den lämnades tillbaka i December 1957 men piloten fick asyl i Sverige och försågs med ett svenskt namn. Han bosatte sig utanför HalmstadFlink skrev:Vart tog maskinen vägen? Står den utanför ett ÖB idag ellerMoxica skrev:hmm den var svår, den enda jag vet är buklandningen utanför Varberg när en polsk flygare hoppade av och flög till Sverige men Varberg ligger ju inte direkt i norra sverige? Eller skickades den tillbaka???? Fick spakryckarn asyl i Sverige???
Mvh Flink
/Peter
Är du säker att detta hände över norra Sverige, har svagt i bakhuvudet att något liknande hände över Östersjön.Tomas Ibsen skrev:Planet störtade p.g.a. för låg fart. Det störtade därför att Viggenplanet det lagt sig bakom använde den reverserande motorn för att sakta in, och MIGen ville ju fortfarande vara bakom Viggenplanet, så den drog ner på gasen den med, tills den inte kunde flyga mer och störtade.
MVH
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Njae..... Jag tycker själv det verkar suspekt att det var över norrland, då piloten skulle varit tvungen att flyga över hela Finland bara för att jäklas med oss. Nånstans var det iaf. Ny fråga:Battler skrev:Är du säker att detta hände över norra Sverige, har svagt i bakhuvudet att något liknande hände över Östersjön.Tomas Ibsen skrev:Planet störtade p.g.a. för låg fart. Det störtade därför att Viggenplanet det lagt sig bakom använde den reverserande motorn för att sakta in, och MIGen ville ju fortfarande vara bakom Viggenplanet, så den drog ner på gasen den med, tills den inte kunde flyga mer och störtade.
MVH
Vart var det sista platsen/landet i europa kvinnor fick full rösträtt. Årtal också.
Den här är jag mycket mer säker på. Om det är tillåtet med en till fråga efter en misslyckad.
/Tomas
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem