Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
[Svt.se]
För att ha tillbringat tonåren i tyska koncentrationsläger
är Sioma Zubicky ovanligt vital för sina snart 80 år. Kanske
beror det på att han föddes på cirkus, kanske på att han de
senaste 20 åren umgåtts dagligen med ungdomar. Han berättar,
de lyssnar.
-Jag värjer mig mot att se det som ett kall, det handlar om
fakta och om mitt sätt att bearbeta, säger Zubicky.
Över 700 000 elever har lyssnat under årens lopp över hela
Sverige, bokstavligt talat mellan Ystad och Haparanda.
-Faktiskt ända till Pajala. Det betyder mycket att få berätta,
men lika mycket att få respons, säger han om jobbet som
inte är ett jobb utan en pensionärssyssla, låt vara en mycket
speciell sådan.
[...]
"Det finns bara en ras - människan. Det finns bara en religion -
kärleken. Det finns bara en värld, eller ingen alls."
Läs vidare här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3822&a=223542
/Martin
-
Necros
- Medlem
Tack för tipset Martin. Citatet i slutet av artikeln känns som visdomsord att leva efter.
/Mikael Sundholm
-
Tomas Ibsen
- Medlem
-
Kontakt:
Jag är en av ungdomarna som lyssnar på honom, och jag måste säga att roligare människa att lyssna på finns nog inte. Jag förstår inte hur han höll sig så lugn, när han t.ex. berättade om sista gången han såg sin mor, riktigt rörande.
Enda negativa med honom var att han rekomenderade en bok av Bosse Schöön, men man kan inte vara fullkonlig, han har fortfarande min fulla och hela respekt.
-
Moxica
- Medlem
Jag har också lyssnat på honom när jag gick i 9:an han var väldigt duktig på att få oss att lyssna
-
Björn E
- Medlem
När jag gick i högstadiet fick vi lyssna på Hédi Fried. Mycket intressant och rörande.
Det är bra att det finns människor som lägger ned sin tid på att berätta om dessa vidriga brott mot mänskligheten för skolungdomar. Man får en liten, liten inblick i hur det var.
-
Fiskebat
- Medlem
Vi lyssnade också från en överleavnde från Auswich. Jag tro han hette Ferenc nånting. Väldigt fängslande och rörande. Det var hemskt, men bra. Min föredetta skola hade problem med rasim, och sedean min årskurs gått ut har det kommit tillbaka.
Nu har rekotorn och skolledning tagit bort nationaldagsfirandet osv. Sjuk värld vi lever i. Att ens människor funderar i dessa banor!
/Max
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Har läst Med förintelsen i bagaget.
Varför står det om detta på SVT just nu - är Sioma Zubicky extra aktuell just nu?
-
Rostbiff
- Ny medlem
Ingen som har hört Mietek Grocher eller läst hans bok "Jag överlevde"? Han var också otroligt duktig. Och han verkade vara så väldigt väldigt snäll. En liten kille över 70 som åker omkring och berättar. Beundransvärt. Och just det. Han är tydligen den enda också som har överlevt ett besök i gaskammaren. Han lyckades smita. Läs hans bok vettja. Riktigt bra!
-
Tomas Ibsen
- Medlem
-
Kontakt:
Har också Med förintelsen i bagaget, men har inte läst den än. Ska ev. läsa den efter jag läst ut boken jag läser i nu.
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Tomas Ibsen skrev:Har också Med förintelsen i bagaget, men har inte läst den än. Ska ev. läsa den efter jag läst ut boken jag läser i nu.
Tyckte personligen att boken inte tillförde någonting nytt eller någon ny kunskap för mig personligen. Visst fick man följa en fånges liv i koncentrationslägren, men det var inga nya "visioner" eller scenarion som målades upp för mig (som jag inte tänkt innan).
Men boken är ju anpassad för alla. En nybörjarbok och inte särskilt avancerat, så den fyller väl sitt syfte för vissa.
-
Jonteman
- Medlem
"Med förintelsen i bagaget" tycker jag precis som M. Wittmann inte är någon vidare bra bok om man vill lära sig om förintelsen. Däremot är den lättläst, men lite väl kort.
Zioma bör man hellre försöka se live. Extra bra att han går in på så mycket annat som är fel i världen.
-
Tomas Ibsen
- Medlem
-
Kontakt:
M. Wittmann skrev:Tomas Ibsen skrev:Har också Med förintelsen i bagaget, men har inte läst den än. Ska ev. läsa den efter jag läst ut boken jag läser i nu.
Tyckte personligen att boken inte tillförde någonting nytt eller någon ny kunskap för mig personligen. Visst fick man följa en fånges liv i koncentrationslägren, men det var inga nya "visioner" eller scenarion som målades upp för mig (som jag inte tänkt innan).
Men boken är ju anpassad för alla. En nybörjarbok och inte särskilt avancerat, så den fyller väl sitt syfte för vissa.
Jaha. Den är ju inte så lång så det går nog relativt snabbt att läsa den. Alltid intressant att läsa om det här. Känner att jag måste få mina förintelösekunskapetr updaterade lite grann och då börjar man ju lättast med sådana här böcker.