Kodnamn för invasionen av Sverige

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tobbger
Medlem
Kontakt:

Kodnamn för invasionen av Sverige

Inlägg av Tobbger » 19 juni 2004, 20:57

Är det någonsin dokumenterat något kodnamn för von Schells plan att inta Sverige? Jag vet att det var "Weserübung" för invasionen av Norge och Danmark men finns det något planerat kodnamn för invasionen av det neutrala Sverige, om de nu skulle attackerat? Vi behöver nämligen ett slags kodnamn till De Svenska Tigrarna då svenskarna avlyssnar flygplanens sekvens och hör ett kodnamn som säjs när de ska ställa in sej i fallskärmshopparläge eller vad man ska säja. Hjälp mej att hitta det om det nu fanns eller hitta på något trovärdigt och "äkta". :)

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 19 juni 2004, 23:05

Operation Polarräv

Användarvisningsbild
Tobbger
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tobbger » 19 juni 2004, 23:20

Annars har jag lite egna förslag också, "Fall Blau-Gelb" och "Wiking".

EDIT: Oj, förlåt mej. Trodde det var ett förslag, men det var ju det riktiga kodnamnet. Visst är det så att man utropar detta flygplan, infaterister eller vad som helst emellan när man ska påbörja operationen?

Rostbiff
Ny medlem

Inlägg av Rostbiff » 20 juni 2004, 02:10

håller du på och gör ett spel eller?

Användarvisningsbild
Tobbger
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tobbger » 20 juni 2004, 10:03

Nja, det som vi snackar om mest nu är filmen De Svenska Tigrarna som vi i GurkoWorks Filmproduktioner kommer att spela in nu under sommaren. Filmen är egentligen uppdelad i episoder eller avsnitt med långa mellanrum som visar hur det kunde ha varit om tysken till slut invaderade Sverige. Ni får följa en grupp soldater som kämpar sig förbi tyskarnas fallskärmsbataljoner.

"1940, när Norge och Danmark invaderades av Tyskland skärptes den svenska beredskapen, ett anfall kunde komma närsomhelst. 3 år senare drog tyska stridsvagnar och fallskärmsjägare under ledning av generalmajor Gustav von Schell in i Jämtland och Härjedalens mossiga och mystiska fjäll och skogar. En fred som hade varat i över hundra år var bruten och Sverige var omringat av det tredje rikets trupper. Befolkningen var splittrad i två sidor, de som ville överlämna landet till fienden och de som kämpade på. Detta är historien om de som kämpade"

Jag håller också på med en liten mod till 2D-shootern Soldat som handlar om beredskapstiden. Men det är bara mitt egna fritidsprojekt. Här är lite bilder på vapen som är med: http://soldatforum.dnagames.net/topic.a ... C_ID=14968

Förresten, blir Operation Polarräv nånting sånt här på tyska; Betrieb Polarer Fuchs eller Fall Polarer Fuchs? :oops:

Skriv svar