Absinthe
Absinthe
En dryck som var populär i denna tid, ofta hos konstnärer där många kändisar (miss)brukat denna dryck. En stark spritdryck smaksatt med bland annat malört som kunde göra människor galna. Vad vet vi om denna konstens nektar? 8)
- Von Bing
- Medlem
- Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: Absinthe
Av Wikipedia att döma (på Malört och Absinthe) så är det extraktet av malört som påverkar nervsystemet, men inte tillräckligt för att vara värre än själva alkoholens påverkan när man regelbundet dricker sprit i stora mängder...LasseMaja skrev:En dryck som var populär i denna tid, ofta hos konstnärer där många kändisar (miss)brukat denna dryck. En stark spritdryck smaksatt med bland annat malört som kunde göra människor galna. Vad vet vi om denna konstens nektar? 8)
Anisspriter finns ju över hela medelhavsområdet, Ouzo, Raki, Pernod, andra nationella namn...
Den som går att köpa på systemet idag saknar malörtsextraktet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Absinthe
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mal%F6rt
Och om du har lust och råd
http://www.systembolaget.se/Applikation ... 371BCBCCF5}
Mvh -Durion
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Smakar rätt gott fast det är så fruktansvärt starkt, det finns väl i både 60 och 80%. Man ska ha lite vatten och socker i när man dricker det. Detta skriver jag ur ett rent historiskt perspektiv, ty jag tror det är det traditionella sättet att dricka det på.
Både Gustav Fröding och poeten Rimbaud blev skvatt galna av drycken dock.
/Robert Sköld
Både Gustav Fröding och poeten Rimbaud blev skvatt galna av drycken dock.
/Robert Sköld
- Mathias Forsberg
- Medlem
Det är en ganska intressant smak, som tyvärr är en smula beroende på hur man lyckas bränna sockret.
Finns en intressant absinthbutik i Berlin (vid Hackescher Markt ungefär) med en kufisk medelålders halvhippieinnehavare som kedjeröker i butiken och spelar skivor enligt önskemål medans han berättar om hela sitt sortiment (på en grötig och halvt obegriplig tyska) som man också får provsmaka ganska rejäla slattar av.
Hela stället var närmast en upplevelse
/Forsberg
Finns en intressant absinthbutik i Berlin (vid Hackescher Markt ungefär) med en kufisk medelålders halvhippieinnehavare som kedjeröker i butiken och spelar skivor enligt önskemål medans han berättar om hela sitt sortiment (på en grötig och halvt obegriplig tyska) som man också får provsmaka ganska rejäla slattar av.
Hela stället var närmast en upplevelse
/Forsberg
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Faktiskt så är Absinth tillåtet i Danmark och Portugal i sin ursprungliga form och inte i den mesiga svenska.
Krogen Kruts karport i Köpenhamn tillverkar sin egen Absinth och håller 72% om jag inte missminner mig.
Tyvärr slarvar dom med sockret så man får bara vatten till.
Lite dyrt men vad gör man inte för att smaka lite kultur.
Jag brukar alltid åka dit när jag är i Köpenhamn , dom har även ett av Europas största sortiment av Whisky så det finns lite att välja på även om man inte tycker om smaken av Absinth , som smakar ungefär som en starkare variant av Pernod.
En sak ska man tänka på bara , en vän som var med och delade på en helflaska Absinth är lite allergisk mot pollen och dylikt och han fick ett ganska intressant utseénde efter ett par glas , han blev blek med rödaktiga fläckar.
Inga farliga men fast han kände sig lite uttittad.
Krogen Kruts karport i Köpenhamn tillverkar sin egen Absinth och håller 72% om jag inte missminner mig.
Tyvärr slarvar dom med sockret så man får bara vatten till.
Lite dyrt men vad gör man inte för att smaka lite kultur.
Jag brukar alltid åka dit när jag är i Köpenhamn , dom har även ett av Europas största sortiment av Whisky så det finns lite att välja på även om man inte tycker om smaken av Absinth , som smakar ungefär som en starkare variant av Pernod.
En sak ska man tänka på bara , en vän som var med och delade på en helflaska Absinth är lite allergisk mot pollen och dylikt och han fick ett ganska intressant utseénde efter ett par glas , han blev blek med rödaktiga fläckar.
Inga farliga men fast han kände sig lite uttittad.
Prag är ett annat ställe för absinthinköp, priserna pendlar mellan cirka 100 Kr till cirka 2 000 Kr, med varierande innehall av malört?
Annars borde den klassiska produktionen vara den franska, där finns brännerier som började göra Absinth över 100 ar sedan. Stoppade och förbjudna ett tag, har de fortfarande tillgang till original apparaterna vilka stod där skyddade under förbudstiden.
Annars borde den klassiska produktionen vara den franska, där finns brännerier som började göra Absinth över 100 ar sedan. Stoppade och förbjudna ett tag, har de fortfarande tillgang till original apparaterna vilka stod där skyddade under förbudstiden.
Det är tujonet (ett slags nervgift) i absinten som gör den farlig. Vid sekelskiftet innehöll absinten en mycket hög tujonhalt (visste då ej att det var farligt) vilket inte bara gjorde att folk såg rosa elefanter (kombinationen mellan alokoholens berusning och tujonets "marianaeffekt" ska visst vara något som ej går att jämföra med en vanlig "alkoholberusning") utan även dog som flugor. Idag anses tjeckiska sorter inneha den högsta halten tujon en halt som är ca 3 ggr högre än det tillåtna värdet i många västeuropeiska länder.
OT: många menar att Strindbergs maniska tokerier under Infernokrisen utlöstes av ett stor konsumtion av absint.
OT: många menar att Strindbergs maniska tokerier under Infernokrisen utlöstes av ett stor konsumtion av absint.
Akta er bara för att handla Absinth av privatpersoner om ni är i utlandet , det har iallafall i Frankrike inträffat ett antal dödsfall när turister köpt Absinth tillverkat i "privata absinthfabriker".
Tydligen är det en del personer som insett hur mycket pengar man kan tjäna på dumma turister och inte varit så noga med vad dom blandat i "Absinthen".
Tydligen är det en del personer som insett hur mycket pengar man kan tjäna på dumma turister och inte varit så noga med vad dom blandat i "Absinthen".