Fördomar

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Fördomar

Inlägg av Schwalbe » 4 maj 2004, 11:16

Vad är egentligen fördomar? Är det ett sätt att förenkla omvärlden så att även dumma människor ska kunna förstå den? Det måste ju iaf finnas ett behov av dem, annars skulle de ju inte ha uppkommit?

Är det meningen att man ska tänka: "Jaha, en fransman- de vet vi ju alla hur de är" Jag som trodde att det fanns miljoner fransmän, och alla är de säkert olika. Om man får höra att någon är en dåre, då börjar jag undra: jaha på vilket sätt? Vilken sjukdom lider han av- depression, utbrändhet, mandepressivitet osv. Sen kan det visa sej att det berodde på att han åkte MC utan hjälm.

Jag vet inte riktigt var jag vill komma, men hur tänker vi egentligen ang fördomar, och har man fler fördomar som ung, eller när man är gammal och "vis"?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 maj 2004, 22:55

Ett kort svar är väl att vi människor alla har fördomar, och behöver dem för att fungera normalt. Det handlar ju om att dra slutsatser om en ny situation baserat på tidigare erfarenheter (i viss mån). Det kallas att ha förförståelse. Vi förstår världens beskaffenhet av tidigare empiriska erfarenheter. Har du en gång träffat en fransman, är det troligt att du nästa gång du träffar en fransman förväntar dig att även denne skall vara lik den första i beteende tillexempel. Eller man kanske kan beskriva för vännerna "hur fransmän beter sig".

Vi använder oss väl dagligen av förförståelse. Säg att du skaffar en ny mobiltelefon. Det första du gör är troligen inte att sätta dig och läsa instruktionsboken, för att därefter utbrista "-den funkar nästan precis som min förra!", utan snarare sätter du igång och knappar på den för att du har ett ungefärligt hum om hur den fungerar baserat på hur den förra fungerade. Samma sak med videoapparater. Och andra människor du möter - man utgår ifrån att de förstår en normal hälsningsfras som en vänlig gest, inte ett dödshot.

Mvh -Durion

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 5 maj 2004, 09:36

Fördomen är en form av negativ attityd genemot något. Kortfattat går det ut på att tankemässigt och känslomässigt klassificera människor, händelser och föremål på en värderingskala. På så sätt kan man snabbt bilda sig en uppfattning om något utan att behöva värdera all information.

Exempelvis om man tycker ungdomar är uppkäftiga så kommer man att så fort man klassificerat personen som en ungdom utgå ifrån att den är uppkäftig.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 maj 2004, 20:53

Fördomar kan även vara "positiva", dvs att man har en överdrivet positiv inställning till någonting som man upplevt som positivt förut, eller hört skall vara positivt.

Men visst har du rätt LasseMaja, och negativa fördomar mot individer är någonting tråkigt och förkastligt som det alla borde arbeta på att kontrollera hos sig själv. (Jag gör det ständigt när jag möter en massa puckade idioter dagligen... :wink: )

Mvh -Durion

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 5 maj 2004, 21:08

Ok, men det är sällan man hör att ordet "fördomar" används i positiv bemärkelse men det är ju förståss fråga om samma sak då.

Visst kan det kanske vara bra att försöka arbeta bort fördomarna, men jag tror det är näst intill omöjligt. Det är bättre att inse att man har fördomar och försöka leva med dem. 8)

Hegamon
Ny medlem

Inlägg av Hegamon » 15 juni 2004, 23:42

Skulle även kunna se fördommar som något genetiskt betingat. I jägar och samlarsamhället var grupperna starkt sammansvetsade och möten med individer från andra grupperingar var inte så vanliga. Då de väl ägde rum kunde det kanske handla om maktstrider över landområden och då var aktsammheten mot främmlingarna något naturligt och hälsosamt.

Idag ställs vi inför åtskilliga gånger fler möten med främmande människor än vad forntidens människor gjorde och det kanske visar sig genom den främmlingsfientlighet och rasism som är vanlig i dag. Vi är inte mentalt skapade för alla medmänskliga möten vi i modern tid hamnar i och reaktionen genom fördommar är den naturliga. Tror också att det är svårt att arbeta bort fördommar, iallafall är det så hoss mig.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 16 juni 2004, 15:41

Nedanstående citat av Olof Palme tycker jag är både träffande och tankvärt kring fenomenet fördomar.

Jag citerar olof palme:

"Demokratin är fast förankrad här i landet. Vi respekterar de grundläggande fri och rättigheterna. Grummliga rasteorier har aldrig vunnit något fotfäste. Vi betraktar oss gärna som fördomsfria och toleranta. Men så lätt är det ändå inte. Fördomen behöver ej förankras i någon vederstygglig teori. Fördomen har ett mycket enklare ursprung. Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet, den gror på arbetsplatser och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framförallt ett uttryck för okunnighet och rädsla. Okunnighet om andra människors särart, rädsla för att förlora en positon, ett socialt privilegium, en förhandsrätt. En människas hudfärg, ras och födelseort har ju inget med männskliga kvaliteer att göra. Att gradera människor med en sådan måttstock står i bjärt kontrast till principen om allas lika värde. Men den är skamligt enkel att ta till för dem som känner sig underlägsen, på arbetsplatsen, i sällskapslivet, i konkurrensen om flickan eller pojken. Därför ligger alltid fördomen på lur även i ett upplyst samhälle."

saxad ur latin kings "fördomar"

mijam
Provmedlem

Inlägg av mijam » 17 juni 2004, 01:02

fördomar hör ju ihop med vårt behov av att dela in människor i fack. det kan mycket väl ha biologiska orsaker (misstänksamhet mot det som är främmande måste ju ha varit nödvändigt). men det är också mycket bekvämt att så att säga städa bland alla intryck som hjärnan tar in. kanske samma tillfredsställelse som en pedant känner när var sak är på sin plats. samma fenomen har säkerligen bidragit till könsrollerna. visst är det bekvämt att i förväg veta vilka egenskaper en människa har. och genom att dela upp mänskligheten i två sorter har man gjort det väldigt enkelt och bevkämt för sig. städat och fint. det där med mångfald har vi nog ingen naturlig fallenhet för...

erik_nils
Medlem

Inlägg av erik_nils » 18 juni 2004, 00:47

Ordet fördom betyder att man på ett osakligt och negativ sätt bedömer något eller någon som man har otillräckliga kunskaper om. Därmed är fördomar alltid negativa, såsom rasfördomar och könsfördomar.

Men alla människor har fördomar och egentligen handlar det om att vi tolkar världen utifrån våra erfarenheter och att vara helt öppen inför allt och alla måste vara omöjligt för en hjärna som vår.

Huruvida man blir fördomsfullare med åren?

Man borde ju bli mindre fördomsfull med åren eftersom det som är osakligt förr eller senare måste visa sig vara fel. Å andra sidan kanske man snabbare sorterar in folk i fack eftersom man snabbt känner igen olika mönster som går igen hos människor och företeelser när man har lång erfarenhet. Så jag gissar att man blir både ock. Man blir bekväm och sorterar fördomsfull snabbt in folk och företeelser i olika fack, samtidigt som man innerst inne vet att man är fördomsfull och är beredd på att ompröva sin dom.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 14 juli 2004, 16:52

Vet du vad fördomar är? Det är när jag skriver ett inlägg som inte ens nämner eller har Islam som ämne och någon svarar "Folk föredrar demokrati framför Islam" och där står jag, och när kommer Islan som religion in som inte är skrivet i mitt inlägg och inte ens hör till ämnet? Jo Artificial är muslim och hans inlägg är genomsyrade av Islam som ju är så förskräcklig att vissa sitter och undrar "Hur kan han få vara kvar här?!" Det är inte fel att ha Islamfobi men har du det mot besläktade religionen Judendomen får du fängelse upp till 10 år eller är en människa av det värsta slaget, men hata muslimer går bra, trotts allt, "vi uppfann ju terrorismen" och i terrorns ålder "fulländar den" och häpnar världen med ena "action" fyllda attacken efter den andra, vem kunde om inte MUSLIMEN kunde komma på tanken att kapa plan och köra in i WTC? Vem om inte MUSLIMEN kunde komma på att spränga sig själv och bussar i luften och vem om inte MUSLIMEN är största hotet mot demokratin som vilar på en blodig historia. Jag avskyr att säga det, men jag hatar människor som ogillar Islam som religion och har massa föreställningar, vi kanske fiser ut eld ur rumpan med? Jag menar muslimer tycks kunna göra vapen av allt möjligt. Fördomar, det är inte bara tron att ALLA zigenare är tjuvar och klipper din radio från bilen för skojs skull, nej det är också att inom varje muslim finns en liten terrorist och nu har man även ett ansikte den lilla jäveln, Usama. Jag tror på Islam och jag tror på ett land som är sekulariserat och skiljt på religionen från politiken men att detta behöver tid att få rötter och fungera, alla länder har inte haft turen? att ha en diktator som turkarna. Men det ger inte något land rätten att försöka rätta till landets styrelseskick eller det landets befolkning att hata religionen. Det blir genast fientligt när folk köper att krigen i världen är Vi mot Dem , Islam mot "Hedningar". När de britiska officerarna avrättades i palestina innan självständigheten gick brittiska soldater runt och ritade hakkorset på alla byggnader i judiska områden, de förbjöds att tala med judar och de ingrep inte när araner dödade judar. Britterna ville väl knappast vara vänligsinnade när judarna kastade bomber rätt in i bazarer, byggnader, moskéer eller dödade posterade brttiska soldater. Ensidigt målar man Islam och muslimer för mördare, självmordsbombare och terrorister när judarna själva inledde med denna form av "krigsstrategi" och araberna ärvde det, men det betyder itne att man saka glömma judarnas blodsspill och britternas passiva ingripande när man såg på arabernas upplopp mot judar. Det jag försöker säga med exemplen från alla håll att det finns någonting som heter "hemskheter" och är i olika former men det kan inte stämplas eller tilldelas endast ett land, nation, folk eller en religion! Fördomar är när man tror att Islam är grunden till all ondska i världen. När man tar delar ur koranen och gör som dårarna som Usama och tolkar det bokstavligt för att det passar deras syften bättre, jo fortsätt med det, jag menar alla miljoner med muslimer är ju ett hot, jag är nog ett hot med, komigen jag är ju muslim och det är min enda skuld, har någon islamofobi, är det mig ni är rädda för. :roll:

//Artificial

Martin_Westberg
Ny medlem

Inlägg av Martin_Westberg » 15 juli 2004, 23:47

Hegamon skrev:Skulle även kunna se fördommar som något genetiskt betingat. I jägar och samlarsamhället var grupperna starkt sammansvetsade och möten med individer från andra grupperingar var inte så vanliga. Då de väl ägde rum kunde det kanske handla om maktstrider över landområden och då var aktsammheten mot främmlingarna något naturligt och hälsosamt.
Jag håller med dig helt vad gäller att aktsamhet mot främlingar under den tiden kan ha varit en mycket nyttig egenskap, men har svårt att tro att det skulle vara genetiskt betingat. Det låter mer som en prägel man i så fall fått under sin uppväxt. När alla andra i gruppen reagerar negativt mot den andra inkräktande gruppen, blir det naturligt för de yngre att ta efter.

erik_nils
Medlem

Inlägg av erik_nils » 16 juli 2004, 00:07

Chimpanser verkar rätt fördomsfulla.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 17 juli 2004, 14:45

Artificial, har du verkligen inga fördomar mot svenskar/kristna då? Att döma av ditt uttalande kan man lätt få uppfattningen att vi är muslimhatare, inkrökta imperialister med mera?

Själv tvivlar jag på att de flesta på skalman går omkring och föreställer sig dig som en galen taliban. Självklart finns det de som gör det, men jag ser i alla fall dig som vem som helst; det vill säga en person som inte tycker som jag i 100 % av alla inlägg. :D

Finns det ändå någon som yttrar sig så elakt mot dig, kanske du kan ta kontakt med en moderator eller något?

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 19 juli 2004, 00:48

Löwe skrev:Artificial, har du verkligen inga fördomar mot svenskar/kristna då?
Utan att göra detta för personligt, jag försöker bearbeta mina fördomar, det brukar bli annan bild när man får kunskap om det man har fördomar mot. Jag brukar få "aha". Och ärligt talat, har jag inte speciellt mycket fördomar mot kristna eller svenskar. För jag låter inte dem sämre svenskarna eller sämre kristna representera eller stå överst. Men oftast brukar folk se Islam som dålig framför muslimen som individ som gör fel själv. Exempelvis, Islam är emot hedersmord men kopplas till det, Islam är emot terrorism, men många muslimer brukar sig av det för att uppnå sina politiska mål, Islam förbjuder tvång till giftermål, är för skola för alla men muslimer lyder inte detta. Men det blir inte "dåliga människor" utan en dålig religion. Jag låter bra kristna föra kristendomens budskap, jag låter bra svenskar föra svenskarnas idéer och vad dem tror på, det handlar om ett val på vad man vill tro. Jag kunde lika gärna (urdumt) låta svenska rasister framstå som "Bilden av svensken" eller Knutbypastorn som en bra förebild som en kristen pastor.
Att döma av ditt uttalande kan man lätt få uppfattningen att vi är muslimhatare, inkrökta imperialister med mera?

Jag kanske tog i, jag är nog för dramatiskt ibland.
Själv tvivlar jag på att de flesta på skalman går omkring och föreställer sig dig som en galen taliban.
Men varför då låta "galna talibanen" företräda Islam. (vissa gör det) Dem är inte speciellt rätt-trogna om man jämför hur de lever och vad Islam skriver.
Självklart finns det de som gör det, men jag ser i alla fall dig som vem som helst; det vill säga en person som inte tycker som jag i 100 % av alla inlägg. :D

:D
Finns det ändå någon som yttrar sig så elakt mot dig, kanske du kan ta kontakt med en moderator eller något?
Ja, det kan man, har inte ansett att det behövts riktigt. Det är minst lika jobbit när vissa kommer med revisionistiska inlägg, antar att jag reagerar för dramatiskt. Ska softa ner mig och andas innan jag skriver :wink:

Men ämnet kan fortsätta kring Schwalbe: s fråga.

//Artificial

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 juli 2004, 09:38

erik_nils skrev:Chimpanser verkar rätt fördomsfulla.
Å andra sidan har de en utvecklad social tillvaro.

Skriv svar