Svenska medborgare i Andra Världskriget
På forumet talas det väldigt mycket om svenskar som deltagit på den tyska sidan eller i Finland i striderna under andra världskriget. Trådarna tar upp Waffen SS, finlandsfrivilliga och nu även eventuella stridande inom Wehrmacht och Kriegsmarine.
Frågan jag ställer mig nu som ganska oinsatt är ifall det finns dokumenterade fall där svenskar har deltagit i de allierades arméer? Mig veterligen så hjälpte civila svenskar motståndsmän i gränstrakterna mot Norge och Danmark. Kan även tänka mig att det förekom svenska kommunister och tidigare emigranter i Sovjetunionens armé - men där spekulerar jag endast.
Men hur såg det ut i den brittiska och den amerikanska militärmakten? Finns det källor om detta?
Förresten så undrar jag också om det fanns röda motståndsrörelser i Finland under krigen mot Sovjetunionen? En annan fråga i samma kategori är ifall det fanns renodlade finska förband i Sovjetisk regi?
Någon som vet?
Amen...
Frågan jag ställer mig nu som ganska oinsatt är ifall det finns dokumenterade fall där svenskar har deltagit i de allierades arméer? Mig veterligen så hjälpte civila svenskar motståndsmän i gränstrakterna mot Norge och Danmark. Kan även tänka mig att det förekom svenska kommunister och tidigare emigranter i Sovjetunionens armé - men där spekulerar jag endast.
Men hur såg det ut i den brittiska och den amerikanska militärmakten? Finns det källor om detta?
Förresten så undrar jag också om det fanns röda motståndsrörelser i Finland under krigen mot Sovjetunionen? En annan fråga i samma kategori är ifall det fanns renodlade finska förband i Sovjetisk regi?
Någon som vet?
Amen...
Pastorn,
Ett tips är att försöka få tag på Populär Historia Nr. 1/2002, för där berättas det om en viss Anders Gustavsson (el. Andrei Gustavovich som hans ryska namn var) som slogs i Röda armén. Den svenske kommunisten som hade åkt till Sovjetunionen för politiska studier var bl.a. med om belägringen av Leningrad. Mycket intressant läsning!
Förövrigt så vet jag att jag har sett en bok på biblioteket som berättade just om svenskar i de västallierades armér under andra världskriget. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på boken, men ska ta reda på det.
MVH
Adde
Ett tips är att försöka få tag på Populär Historia Nr. 1/2002, för där berättas det om en viss Anders Gustavsson (el. Andrei Gustavovich som hans ryska namn var) som slogs i Röda armén. Den svenske kommunisten som hade åkt till Sovjetunionen för politiska studier var bl.a. med om belägringen av Leningrad. Mycket intressant läsning!
Förövrigt så vet jag att jag har sett en bok på biblioteket som berättade just om svenskar i de västallierades armér under andra världskriget. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på boken, men ska ta reda på det.
MVH
Adde
- Johan Elisson
- Medlem
Vad jag förstått deltog en hel del "stradsatta" svenska sjömän i de allierades flottor under kriget. Skulle nog kunna anta att majoriteten av de svenskar som befann sig i de allierades armér var just "strandsatta" svenskar.
Huvudproblemet var främst att det var svårt att nå de allierade för intresserade svenskar - enda egentliga möjligheten var väl isf att ta sig ombord på ett av lejdskeppen och på den vägen söka sig till Storbritannien och/eller USA.
Huvudproblemet var främst att det var svårt att nå de allierade för intresserade svenskar - enda egentliga möjligheten var väl isf att ta sig ombord på ett av lejdskeppen och på den vägen söka sig till Storbritannien och/eller USA.
-
a.holmberg
- Medlem
Svenska frivilliga
Hej
Som du nämner fanns det många svenskar som på ett eller annat sätt kom att hamna i de allierade arméerna.
Bara i handelsflottorna kom hundratals svenskar att deltaga aktivt.
Jag känner till minst 5 stycken svenskar som flög för RAF, 2 i den brittiska armén, 2 i den brittiska flottan, samt ett tiotal i US Navy och US Army. Säkerligen finns det massviss andra.
I Norge kom även där under 1940 ett femtiotal svenskar att kämpa aktivt även efter kapitulationen kom de att delta svenskar som kurirer och sabotörer för Milorg/Hjemmefronten.
Ställ gärna frågor så kan jag försöka besvara dessa
Mvh
/A
Som du nämner fanns det många svenskar som på ett eller annat sätt kom att hamna i de allierade arméerna.
Bara i handelsflottorna kom hundratals svenskar att deltaga aktivt.
Jag känner till minst 5 stycken svenskar som flög för RAF, 2 i den brittiska armén, 2 i den brittiska flottan, samt ett tiotal i US Navy och US Army. Säkerligen finns det massviss andra.
I Norge kom även där under 1940 ett femtiotal svenskar att kämpa aktivt även efter kapitulationen kom de att delta svenskar som kurirer och sabotörer för Milorg/Hjemmefronten.
Ställ gärna frågor så kan jag försöka besvara dessa
Mvh
/A
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Hej
I amerikanska armén måste det funnits mängder med första generationens svenskar. Som vi kanske inte räknar med här. Det är ju en definitionsfråga förstås. Men själv har jag tänkt på det, många hade säkert starka band kvar till Sverige.
Det fanns en hel del tyskar också som kom hem till sina födelseorter på detta vis och fick se dessa totalförstörda.
I amerikanska armén måste det funnits mängder med första generationens svenskar. Som vi kanske inte räknar med här. Det är ju en definitionsfråga förstås. Men själv har jag tänkt på det, många hade säkert starka band kvar till Sverige.
Det fanns en hel del tyskar också som kom hem till sina födelseorter på detta vis och fick se dessa totalförstörda.
OK, Holmberg, börja berätta och droppa gärna lite namn och hemorter. Jag har under mitt letande funnit ett tiotal men vet att det finns fler. Har hört siffran 40 svenska medborgare, men tror personligen att det är minst det dubbla. Det är säkert ett tiotal bara i Främlingslegionen. Väldigt intressant ämne.
Mvh
Mvh
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Hejsan
En bok som kan rekomenderas:
Frivilliga
-Två unga människors kamp under andra världskriget.
Av Kalle Guettler.
Här är historien om en halv-svensk.
Handlar om författarens farbror som stred för de allierade under kriget. I den norska armén samt brittiska armén. Ger också en liten känga till Sveriges hållning under kriget. Då huvudpersonerna får sitta av ett mindre fängelse straff för spionage för England.
Mycket läsvärd.
Sonderling
En bok som kan rekomenderas:
Frivilliga
-Två unga människors kamp under andra världskriget.
Av Kalle Guettler.
Här är historien om en halv-svensk.
Handlar om författarens farbror som stred för de allierade under kriget. I den norska armén samt brittiska armén. Ger också en liten känga till Sveriges hållning under kriget. Då huvudpersonerna får sitta av ett mindre fängelse straff för spionage för England.
Mycket läsvärd.
Sonderling
Röda motståndsrörelser existerade faktiskt under krigen mot Sovjetunionen. Detta skedde dock i ytterst liten skala och var endast en rörelse som "gått under jorden" för att inte upptäckas. Kommunistpartiet var ju nämligen förbjudet sedan början av 1930-talet på den fascistiska Lappo-rörelsens begäran. Därför satt de flesta kommunistera i fängelse eller befann sig i exil i Sovjetunionen, där den kommuniststödda Terijoki-regeringen sedermera skapades med mindre framgång.Pastorn skrev:Förresten så undrar jag också om det fanns röda motståndsrörelser i Finland under krigen mot Sovjetunionen? En annan fråga i samma kategori är ifall det fanns renodlade finska förband i Sovjetisk regi?
När Finland ingick fred med Sovjetunionen och tvingades vända sina vapen mot de tyska trupperna i Lappland, kom dock kommunisterna åter fram i ljuset.
Stödet bland finländare för Sovjetunionen tror jag aldrig var så stort och starkt att det bildades hela förband i den röda armén. Villigheten att slåss mot sina egna medborgare var synnerligen liten. Däremot fanns det säkert ett fåtal finska medborgare som kom att slåss mot tyskarna. Finskspråkiga i Sovjetunionen, d.v.s. ingermanländare och östkarelare, kunde möjligtvis ha tvångsrekryterats till den röda armén. Oftast begav sig dessa dock till Finland för att strida mot Sovjet, vilket de kom att straffas för efter kriget bl.a. genom deportering till Sibirien.
Svenska frivilliga är en bra bok men jag har inget minne om att det står något om frivilliga på den allierade sidan i ww2. Minnen av krig finns det en bok som heter den handlar om halläningar i ww2, tror jag. Skall låna den när jag får tid. Jag visste inte att Guettler var med i brittiska armen får nog låna även den boken. Jag vet om en svensk som var fallskärmssoldat och hoppade ner i Normandie, Gösta Wollin. Harry Forsberg, Sture Ronnö och fänrik Pål Mongomery Påhlson var tre svenskar i Främlingslegionen under andra världskriget, de två första har skrivit böcker. Om Wollin och Påhlson skulle jag gärna villa veta mera?
Mvh
Mvh
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag har en kompis vars farfar var kompanibefäl stationerad vid norska gränsen vintern 1942/43. Kompisen har berättat att det vid kompaniet fanns karlar som skidade över på Norska sidan och sköt prick på tyskarna. Vid ett tillfälle ska en tysk pluton eller mer (omkring 30 man) ha förföljt två av de här karlarna in över gränsen för att få tag i dem. Kompisens farfar ska då ha (med sin stab på c:a fem personer) ha tagit emot de två krypskyttarna på en ås och informerat tyskarna om att de kränkte svenskt territorium. Den tyske befälhavaren ska då ha sagt att han gav blanka fan i svenskt territorium och att han tänkte kränka det så mycket han ville för att få tag i krypskyttarna.
Min kompis farfar ska då ha blåst i sin visselpipa och hela kompaniet, som låg i snödräkter på åsen ska då ha rest sig, varvid tyskarna skyndsamt gav sig av till den norska sidan.
Vet inte hur pass sant det är, men det är en bra historia.
Min kompis farfar ska då ha blåst i sin visselpipa och hela kompaniet, som låg i snödräkter på åsen ska då ha rest sig, varvid tyskarna skyndsamt gav sig av till den norska sidan.
Aha
En unik och utormordentligt trevlig historia. Det är sådant här man vill höra!von Adler skrev:Jag har en kompis vars farfar var kompanibefäl stationerad vid norska gränsen vintern 1942/43. Kompisen har berättat att det vid kompaniet fanns karlar som skidade över på Norska sidan och sköt prick på tyskarna. Vid ett tillfälle ska en tysk pluton eller mer (omkring 30 man) ha förföljt två av de här karlarna in över gränsen för att få tag i dem. Kompisens farfar ska då ha (med sin stab på c:a fem personer) ha tagit emot de två krypskyttarna på en ås och informerat tyskarna om att de kränkte svenskt territorium. Den tyske befälhavaren ska då ha sagt att han gav blanka fan i svenskt territorium och att han tänkte kränka det så mycket han ville för att få tag i krypskyttarna.