Nordisk militär union

Tillägnad vår saknade medlem varjag
theeverything
Medlem

Inlägg av theeverything » 12 juni 2004, 14:48

JohnT skrev:Neddragningen var 1925.

Notera att den svenska försvarsutredningen startade 1930 -resulterade i en 10-årsplan att genomföra från 1937 och framåt.
Man hade inte så bråttom :)
Ok, fel av mig. Tack för korrigeringen.
JohnT skrev: ALLA Skandinaviska länder byggde(Sammansatte) flygplan på licens 1939!
Men det var bara Danskarna och FInnarna som byggde samma typ.
(Fokker D 21)
Sammansättning är inte samma sak som att bygga flygplan direkt ur järnmalmen. Motorn är ju en ganska vital del som mig veterligen inte tillverkades i Sverige. Och att bygga på licens inebär ju att man inte har kompetensen inom landet (unionen), vilket IRL gav svårigheter när vi isolerades. VI måste kunna uppgradera själva.

Om vi tar exemplet med det av Flygvapnet utvecklade jaktplanet J-22 som utvecklades på 18 månader. Det blev ju riktigt bra, men... Flaskhals? Motorn. En licensbyggd förstås.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 juni 2004, 12:35

Medan de svenska, norska och danska regeringarna inte såg något hot från något håll före 1935-36 så delades den uppfattningen inte av den finska regeringen och generalstaben eller den svenska generalstaben. Alla tre - inledde ett samarbete med, men ibland, utan den svenska regeringens goda minne - syftade till gemensamt försvar mot Sovjetunionen. Att få med norrmän (eller danskar) på sådana tankar under 30-talet hade nog varit omöjligt. Hela filosofin vilade uppenbart på att det högröstat antikommunistiska Nazi-Tyskland skulle kunna utgöra en
sorts återförsäkring. Molotov-Ribbentroppakten drog plötsligt mattan under fötterna på de svenska officerare som stött tankarna - och när Stalin gjorde sitt drag mot Finland - stod det ensamt.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 13 juni 2004, 20:34

theeverything skrev:
JohnT skrev: ALLA Skandinaviska länder byggde(Sammansatte) flygplan på licens 1939!
Men det var bara Danskarna och FInnarna som byggde samma typ.
(Fokker D 21)
Sammansättning är inte samma sak som att bygga flygplan direkt ur järnmalmen. Motorn är ju en ganska vital del som mig veterligen inte tillverkades i Sverige. Och att bygga på licens inebär ju att man inte har kompetensen inom landet (unionen), vilket IRL gav svårigheter när vi isolerades. VI måste kunna uppgradera själva.

Om vi tar exemplet med det av Flygvapnet utvecklade jaktplanet J-22 som utvecklades på 18 månader. Det blev ju riktigt bra, men... Flaskhals? Motorn. En licensbyggd förstås.
Sverige, Norge och Finland tillverkade "äldre" stjärnmotorer, om jag minns rätt på ca 850 hk.
I övrigt håller jag med -Att få fram något bättre var man inte kapabel till.

/John T

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 13 juni 2004, 20:59

Donkeyman skrev:Vi får inte glömma ett par ting när det gäller den här perioden. Både Sverige och Norge hade mer eller mindre avvecklat försvaret. Rent ideologiskt hade man helt slagit igen sina sinnen för tanken att någon skulle komma att anfalla.

Detta visar sig med all tydlighet då den Norska regeringen totalt avstår från att ta in alla signaler som visade på det motsatta. Det är endast en handlingskraftig stortingspresident som får iväg regering, storting och kungahus från Oslo sedan landet faktiskt är invaderat. Tvivlar på att man hade varit särdeles mer handlingskraftiga i Sverige eftersom den allmänna politiska andan var tämligen lika.
Svenska försvarsbudgeten var dubbelt den Finska fram till 1939, och fyra gånger så stor som den Norska.

Men vad det gäller den mentalasidan har du helt rätt ang. Norge och ca 80% rätt gällande Sverge - Det fanns ju några ministrar som trodde att man borde slåss:
PA-Hansson(?) -Om tysken kommer får man kasta sig i strömmen
Möller(?) - Va faan vi ska ju kasta Tysken i strömmen.

(Jag är inte 100% säker på vilka som sa det men tidpunkten var våren 1940)
Donkeyman skrev: Molotov-Ribbentroppakten blev krigsavgörande eftersom Sovjet kunde flytta fram sina positioner till ett mycket mer fördelaktigt läge i skuggan av den tyska inmarschen i Polen. Personligen tror jag också att Sovjet inte hade som krigsmål att erövra hela Finland. Jag tror att man faktiskt talade sanning i sitt första ultimatum. Man önskade större zon runt Leningrad och man önskade flottbas i Finska viken så man inte riskerade att bli instängda. Samtidigt är det ju självklart att Finland inte kunde acceptera ett sådant ultimatum.
Om Finnarna var i allians med mesarna Sverige och Norge så borde risken att Finland bjuder in Tyskland varit ganska liten??
Alltså inget akut behov av att ha en extra buffert kring Leningrad.
Donkeyman skrev: Tyskland å sin sida hade ett naturligt behov av att säkra sin tillförsel av malm från Narvik och Luleå. Dessutom måste man vara säkra på att inte bli instängda i Nordsjön. Om de allierade hade besatt Norska västlandet skulle just detta ha skett.

Därför tror jag faktiskt att en tänkbar Nordisk militärunion inte hade förändrat på något i stort. Både Sovjet och Tyskland hade uppnått sina preliminära målsättningar. Efter det Tyska angreppet på Sovjetunionen hade ju Molotov-Ribbentroppakten upphört och då var plötsligt situationen helt förändrad. Sannolikt hade en Nordisk militärpakt då resulterat i att Sverige dragits in i kriget på Tysklands sida.
Jo, tyvärr ..
Risken att Engelsmännen hade invaderat Narvik- Kiruna var ju överhängande så länge Sverige levererade stor mängder järnmalm till Tyskland.

Detta är det värsta motargumentet mot en Skandinavisk union och jag har inget riktigt bra svar mot det annat än att man måste fått ett mer positivt bild av den kämpande demokratiska staterna.
Många Svenskar såg ju kriget som en ren maktkamp melln Frankrike&England mot Tyskland.
- Den demokratiska dimensionen fanns liksom inte med som ett bärande argument i nordisk debatt.

Cheers
/John T.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 14 juni 2004, 07:42

Donkeyman skrev:Personligen tror jag också att Sovjet inte hade som krigsmål att erövra hela Finland.
theeverything skrev:Jag tror inte heller att Sovjet var ute efter att annektera hela Finnland.
I Molotov-Ribbentrop -pakten hörde Finland till den sovjetiska intressesfären. Det betyder att ryssarna enligt egen åsikt hade fria händer gentemot Finland.
Enbart det att ryssarna anföll i Suomussalmi i riktning Uleåborg (för att skära av Finland på mitten) torde vara bevis nog för att ryssarna verkligen tänkte ta hela landet.
Även det att de ryska trupperna varnades för att gå över gränsen till Sverige torde ge vissa vinkar om att de inte var ute och slogs enbart för "Leningrads säkerhet"...

Andreas

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 juni 2004, 14:23

Etableringen av den s.k. Finlands Folkregering i Terijoki - borde skingra alla illusioner som Donkeyman och theeverything möjligen hade om Stalins avsikter för Finland. Dessutom är en mera djupgående studie av de VERKLIGA sovjetiska kraven mot Finland, KOMPLETT MED KARTOR av stort intresse för varje fortsatt debatt i ämnet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 14 juni 2004, 14:44

1) Andreas och varjag har förklarat tillräckligt, att idag fortfarande svälja Stalins propaganda och tro att Sovjeterna hade nöjt sig med en liten bit av kakan, det är aningen naivt.

2) Motorn till J22'an var inte licenstillverkad, den var kopierad utan licens. Jag vill minnas att svenskarna kvittade det efter kriget mot att jänkarna i sin tur hade tillverkat 40mm Bofors utan licens.

MVH

Hans

Skriv svar