Namnet "Hitler"

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Jonas242
Medlem

Namnet "Hitler"

Inlägg av Jonas242 » 16 april 2004, 11:17

Jag har länge letat efter information om just _namnet_ Hitler, inte Adolf H. som person/diktator. Letar man på nätet får man tyvärr inte fram mycket utan det är, förståeligt, annan information man får fram.
Därför frågar jag här nu om någon vet nått om det?
Det är ju knappast så att folk efter kriget ville ha det namnet, garanterat förbjudet också skulle jag tro.
Var det bara en familj (Alois och Klara med barn) som hade det efternamnet?
Framförallt så hör ju inget om andra tyskar som bär det namnet.
Förfäder till A. Hitler hette "Hiedler" vet jag i alla fall, kan namnet ha uppstått därifrån?

Tacksam om nån har fakta att dela med sig av.
(rena gissningar och spekulationer undanbedes för det klarar jag av själv. :) )

alika888
Medlem

Inlägg av alika888 » 16 april 2004, 12:34

Kanske här finns något att hitta:

http://smoter.com/hitlerna.htm

För övrigt så bytte Klara sitt efternamn till Wolff långt innan kriget. Troligen i avsikt att kunna leva ett någotsånär anonymt liv. Jag tror dock att det står Hitler på hennes gravstenen. Hon dog någon gång på 60-talet.

alika888
Medlem

Inlägg av alika888 » 16 april 2004, 12:50

Rättelse:

Paula ska det vara, alltså inte Klara.

Paula var Hitlers syster.

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 16 april 2004, 15:19

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 16 april 2004, 21:58

LEW skrev:se tidigare diskution
http://www.forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=2840
LEW

Vill upprepa mitt påstående från ovannämnda länk som jag är fullständigt säker på. Kanske någon kan ta reda på även förnamnet och om hon var släkt?

"I den tyska telefonkatalogen Das Telefonbuch (finns på datan http://www.teleauskunft.de ) finns några personer vid namn Heitler och ännu fler med namnet Hittler.

Men när jag 1996 i Berlin tittade i telefonkatalogen där fann jag även en kvinna vid namn Hitler (jag har glömt förnamnet) men hon finns tydligen inte mera. Om det var en släkting till Adolf vet jag heller ej."

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 16 april 2004, 22:23

nån som vet den tyska motsvarigheten till gulasidorna.se?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 16 april 2004, 22:33

Leprazy skrev:nån som vet den tyska motsvarigheten till gulasidorna.se?
Stilleben har nyss nämnt http://www.teleauskunft.de/.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 16 april 2004, 22:41

D. Löwenhamn skrev:
Leprazy skrev:nån som vet den tyska motsvarigheten till gulasidorna.se?
Stilleben har nyss nämnt http://www.teleauskunft.de/.

mvh/ Daniel
Ber om ursäkt, e lite trött i ögat, var dåligt av mig!

Senilo
Tidigare medlem

Namnet "Hitler"

Inlägg av Senilo » 10 juni 2004, 19:45

Adolfs farfar hette Alois Hiedler. Han var österrikare och det är den österrikiska stavningen. Han son Alois ändrade dock stavningen till den tyska varianten Hitler. Det var alltså Adolfs far, som var oäkta son till Alois Hiedler och Josefa Schickelgruber. Strax innan sin död erkände han dock faderskapet. Adolf hette alltså inte Schickelgruber, som engelsmännen ville göra gällande under kriget. Idag är namnet Hitler inte särskilt gångbart någonstans, och det kan väl vara så, att de som hette det bytte namn efter kriget. Hur gångbart Hiedler är i Österrike idag vet jag inte.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: Namnet "Hitler"

Inlägg av Lindir » 11 juni 2004, 22:03

Senilo skrev:Adolfs farfar hette Alois Hiedler. Han var österrikare och det är den österrikiska stavningen. Han son Alois ändrade dock stavningen till den tyska varianten Hitler. Det var alltså Adolfs far, som var oäkta son till Alois Hiedler och Josefa Schickelgruber. Strax innan sin död erkände han dock faderskapet.
Det där stämmer inte så bra med verkligheten. Jag föreslår att du läser den ovan föreslagna tråden (http://www.forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=2840) först, så kan vi fortsätta diskussionen sedan.

För att sammanfatta och komplettera: Hitlers far (inte farfar) hette Alois Hitler (inte Hiedler) efter att han bytt efternamn i 40-årsåldern från Schicklgruber. Hans mor (Hitlers farmor) hette Maria Anna Schicklgruber, och hennes man (som inte tog hand om Alois när hans hustru dog, men som senare påstods vara hans biologiska far) hette Johann Georg Hiedler. Dennes bror (som adopterade Alois när denne var tio, eller kanske ännu tidigare, och som också kan ha varit Alois far) hette Johann Nepomuk Hüttler. Hitler, Hiedler och Hüttler är givetvis samma namn, och man ska inte fästa sig vid variationer i stavningen.

Vad gäller faderskapet till Alois Hitler påstod tre nära vänner till familjen att Johann Georg hade erkänt faderskapet till Alois. Han hade dock varit död i nästan tjugo år då, och ingen förklaring har lagts fram till varför han aldrig erkände faderskapet till sin styvson officiellt, och till varför dessa väntade till tjugo år efter hans död med att lägga fram saken. Inte heller till varför han lämnade över barnet till sin bror Johann Nepomuk.

Senilo
Tidigare medlem

Namnet Hitler

Inlägg av Senilo » 12 juni 2004, 14:29

Här är Adolf Hitlers stamtavla så långt jag kunnat få fram den:

Georg Hiedler g m Maria
Johannes Huettler g m Elizabeth
Stephan Hiedler f 1672 g m Agnes Capeller f 1674
Johannes Hiedler f 1725 g m Anna Maria Neugeschwandtner f 1727
Martin Hiedler f 1762 g m Anna Maria Göschl f 1767
Johann Nepomuk Hüttler f 1807 + Anna Maria Schicklgruber f 1795

Johann Nepomuk var gift två gånger. Anna Maria (enligt vissa källor Maria Anna, Josefa var nog ett hjärnsläpp) hade också två förhållanden, det andra med Johann Georg Hiedler. Vem som var far till hennes barn är kanske inte helt klart. Hon hade varit tjänsteflicka hos en Rotschild i Wien som också har fått den tivelaktiga äran att utpekas. Detta skulle ha inneburit att Adolf hade judeblod. Den brittiska propagandan kan ha varit verksam här. Så påståendet att vi inte vet (säkert) vem som var Adolfs farfar kan faktiskt vara riktigt.

Fräulein Schicklgrubers son, född 1837, döptes till Alois, i kyrkböckerna tydligen stavat Aloys. Han legitimerades inte av sin far och fick bära sin mors efternamn. Hans (åtminstone officielle) far bättrade sig dock och legitimerade honom då sonen var 40 år. Det finns olika teorier om varför detta skulle ha skett. Efter legitimeringen tog sig Alois efternamnet Hitler, den tyska stavningen. Han gifte sig med Klara Pölzl, f 1860. De fick barnen Gustav, Ida, Otto, Adolf, Edmund och Paula.

Hitler lär ha varit mycket fäst vid sin mor, som fick cancer. Hon behandlades av en judisk läkare (en enligt uppgift smärtsam behandling) som inte kunde rädda hennes liv. En teori är att Hitlers judehat uppstod av detta förhållande, men det sägs också att Hitler räddade denne läkare undan förintelsen.

När man ser och hör uppgifter om Hitler och hans förehavanden kan det nog vara bra att erinra sig vad dr Relling en gång sade.

Hitler heter ingen idag i Tyskland, men Hiedler förekommer i Österrike.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: Namnet Hitler

Inlägg av Lindir » 12 juni 2004, 23:04

Senilo skrev:Johannes Hiedler f 1725 g m Anna Maria Neugeschwandtner f 1727
Martin Hiedler f 1762 g m Anna Maria Göschl f 1767
Johann Nepomuk Hüttler f 1807 + Anna Maria Schicklgruber f 1795
Eller hennes man Johann Georg Hiedler - det är som sagt oklart.
Senilo skrev:Johann Nepomuk var gift två gånger.
Såvitt jag vet var han bara gift en gång, nämligen med Eva Decker, med vilken han bl a fick dottern Johanna (gift Pöltzl) som blev mor till Hitlers mor Klara. Det för ju också med sig den pikanta detaljen att Alois, om Johann Nepomuk nu var hans far (och en del tyder på det), gifte sig med sin halvsysters dotter, och att Adolf i så fall var kusin med sin mamma.
Senilo skrev:Anna Maria (enligt vissa källor Maria Anna, Josefa var nog ett hjärnsläpp) hade också två förhållanden, det andra med Johann Georg Hiedler.
Hur många förhållanden hon hade är det knappast någon som vet, men hon var bara gift en gång, med Johann Georg Hiedler. Ifall han inte var Alois far lär hon ha haft förbindelser med minst en till ...
Senilo skrev:Vem som var far till hennes barn är kanske inte helt klart. Hon hade varit tjänsteflicka hos en Rotschild i Wien som också har fått den tivelaktiga äran att utpekas. Detta skulle ha inneburit att Adolf hade judeblod. Den brittiska propagandan kan ha varit verksam här. Så påståendet att vi inte vet (säkert) vem som var Adolfs farfar kan faktiskt vara riktigt.
Förutom de två främsta kandidaterna, bröderna Hiedler, finns det minst tre andra fantasifulla förslag på vem som skulle kunna ha varit Alois far - det mest spridda är en jude Frankenberger i Graz, hos vilken Maria Anna påstods ha arbetat när Alois föddes. Senare eftersökningar har ganska klart visat att teorin är orimlig - bl a fanns det vare sig judar eller någon som hette Frankenberger i Graz vid den tiden. Den ende med liknande namn, tysken Frankenreiter, var vid tillfället tio år gammal.

Ett ännu mer fantasifullt förslag är att någon Baron Rothschild skulle vara far till Alois. Det finns inget som helst som tyder på det, och enda skälet att det har spritts är att försöka få det till att Hitler skulle ha haft judiska blod.

Ett tredje förslag, som inte heller vunnit något som helst seriöst gehör, är att en tysk adelsman vid namn Ottenstein, som bodde på ett slott i närheten, skulle ha haft ett förhållande med Maria Anna. Inte heller det finns det något som tyder på.
Senilo skrev:Hans (åtminstone officielle) far bättrade sig dock och legitimerade honom då sonen var 40 år. Det finns olika teorier om varför detta skulle ha skett. Efter legitimeringen tog sig Alois efternamnet Hitler, den tyska stavningen. Han gifte sig med Klara Pölzl, f 1860. De fick barnen Gustav, Ida, Otto, Adolf, Edmund och Paula.
Återigen: före namnbytet hade Alois ingen officiell far alls. Johann Nepomuk tog heller inte alls på sig faderskapet, utan påstod att det var hans bror Johann Georg, död sedan ett par decennier, som var far till Alois, och att han också hade erkänt faderskapet före sin död. Johann Georg blev därmed officiellt införd som fader i kyrkböckerna, och var också den som stod som far i alla officiella nazityska stamtavlor över Hitler.

Har du någon annan teori får du lägga fram någon rimlig källa. Den här versionen är hur som helst den som följande böcker hävdar:

Ian Kershaw: Hitler - 1889-1936 Hubris (1998)
Joachim Fest: Hitler (1973)
Alan Bullock: Hitler - en studie i tyranni (3 uppl. 1978)
Konrad Heiden: Hitler - en diktators liv (1936)
Ron Rosenbaum: Explaining Hitler (1998)
Brigitte Hamann: Hitler's Vienna - a Dictator's Apprenticeship (1999)
John Toland: Adolf Hitler (1976)
Senilo skrev:Hitler lär ha varit mycket fäst vid sin mor, som fick cancer. Hon behandlades av en judisk läkare (en enligt uppgift smärtsam behandling) som inte kunde rädda hennes liv. En teori är att Hitlers judehat uppstod av detta förhållande, men det sägs också att Hitler räddade denne läkare undan förintelsen.
Den teorin om bakgrunden till hans antisemitism har mycket riktigt förts fram, och det finns inte mycket som stödjer den.
Senilo skrev:När man ser och hör uppgifter om Hitler och hans förehavanden kan det nog vara bra att erinra sig vad dr Relling en gång sade.
Och vilket citat syftar du på då ...?

Senilo
Tidigare medlem

Namnet Hitler

Inlägg av Senilo » 16 juni 2004, 15:57

Se http://www.adel-genealogie.de. Enligt denna källa var både Anna Maria Schicklgruber och Johann Nepomuk gifta två gånger.

Dr Relling förekommer i Ibsens Vildanden och fäller styckets slutreplik: "Fan tro´t".

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 16 juni 2004, 23:36

Senilo skrev:Se http://www.adel-genealogie.de. Enligt denna källa var både Anna Maria Schicklgruber och Johann Nepomuk gifta två gånger.
Nej, om du läser litet noggrannare ser du att det står ett giftermål noterat för var och en av dem (och det är inte med varandra) - däremot står det att de fick ett barn tillsammans (nämligen Alois Schicklgruber - detta är som sagt bara en teori, men det nämner inte "genealogins Sherlock Holmes" ...). Om du läser ännu noggrannare ser du dessutom att Johann Nepomuk redan var både gift med Eva Decker och hade två barn med henne några år innan han eventuellt fick barn (Alois) med Maria Anna/Anna Maria.

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 12 juli 2005, 11:11

Lindir skrev: Nej, om du läser litet noggrannare ser du att det står ett giftermål noterat för var och en av dem (och det är inte med varandra) -
När jag tittar på den angivna sajten står de båda antecknade för 2 "spouses".

Skriv svar