Hmm måste dock passa....Thomas Johansson skrev:Du är på rätt väg
Quiz: Andra världskriget
Operation Gisella
Om jag inte misstar mig så var det några hundra jaktplan som följe efter en brittisk bombvåg. För att på så viss lura RIA att tro att de även dem var brittiska plan. När de tyska planen lyckades hamna över brittiskt flygrum så sköt de ner en massa brittiska plan och anfall flera flygbaser i södra englad var någon gång runt februari-mars 1945.
- Thomas Johansson
- Medlem
Re: Operation Gisella
Mycket intressant, har tidigare inte hört talas om denna operation Gisela (och knappast någon annan heller?)Panaka skrev:Om jag inte misstar mig så var det några hundra jaktplan som följe efter en brittisk bombvåg. För att på så viss lura RIA att tro att de även dem var brittiska plan. När de tyska planen lyckades hamna över brittiskt flygrum så sköt de ner en massa brittiska plan och anfall flera flygbaser i södra englad var någon gång runt februari-mars 1945.
Ur http://www.stable.demon.co.uk/general/bomb.htm :
"Despite the crippling fuel shortage, the Luftwaffe was able to mount Operation Gisela on 3rd March 1945 when 100 Junkers Ju88 and Heinkel He219 night fighters followed the main force back and attacked 27 airfields in UK as the returning bombers prepared to land at their bases. Out of 48 RAF planes attacked 22 were shot down and 8 more were damaged at a cost to the Luftwaffe of 6 aircraft.
The tactic was tried again a fortnight later on a smaller scale but only one aircraft was destroyed - an RAF plane on a training flight. This was the last offensive action by the Luftwaffe in World War 2."
- Johan Elisson
- Medlem
-
Legoknekten
- Medlem
OK!Battler skrev:Nu har det blivit stiltje i Quizen![]()
In med en ny fråga....
MVH
Jag letar efter en spanjor som pa alderns host dog i sydamerika. Han skall enligt egen utsago ha slagits pa bada sidor under den spanska inbordeskriget och detta utan att ha avlossat ett enda skott. Detta var en "tradition" som han sedemera fortsatte med under andra varldskriget.