Favoritvapen genom tiderna

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Favoritvapen genom tiderna

Inlägg av KarralMedvied » 5 juni 2004, 09:21

Jepp vilket är ert favorivapen genom tiderna? Jag tänkte försöka mig på een tio i top lista men självklart kan man nämna ett enda vapen eller hundra om man vill... (jämf tråden "medeltida favoritvapen") Och kom ihåg det är min personliga lista jag påstår intee att den är det ända rätta så bespara er "du har fel så här ligger det till enl. N.E-tjaffset

1. De Karolinska kavallerivärjan 1680-1720
"...värjan måste göra sitt bästa ty hon skämtar icke..." ungf. KarlXII
Behöver nog inte säga mycket mer....gillar vapnet helt enkelt... önskar jag hade en! Björn Hellqvist, om du läser har du provat värjan osv, vad tycker du?

2. Vikingasvärdet "Themsensvärdet"
Gillar utförandet och är ju inne på vikingeriet, har ett repliksvärd från DelTin

3. Svartkrutspistoler
Jepp! Detta gillar jag! Tror drottning Kristina hade ett vackert par som platsar som mina favoriter också.... Svartkrut är något jag mer än gärna skulle vilja börja med - har aldrig skjutit bara sett på.

4. Ak-47
Besten. Ful, tung, litet magasin i förhållande till sin storlek(magasinet inte karbinen), ingen precission överhuvudtaget... men! Dra den genom en sandlåda, slå den i en sten, hammra på lådan med en stor hammare och den fungerar ändå. försök det med en M16 eller M4 ;)

5. Sydstatrevolvern
Kan för mitt liv inte komma ihåg vad den heter eller vilka kalibrar den hade eller ens vilket land den kom ifrån. Men jag menar revolvern som hade en hagelpipa under kulpipan och användes (i liten utsträckning) av Sydstaterna i det amerikanska inbördeskriget.

6. Metal storm smart gun
Bild
Den här tänkte jag försöka kolla upp och starta en ny tråd om. Men i korta drag är det en elektronisk pistol/karbin utan rörliga delar och absurd eldhastighet där den andra (kanske t.om tredje?) kulan antänds innan den första lämnat loppet. Den har dessutom "dator" så man kan se vem som använt den och vilken ammo som skjutits osv.
Den saknar traditionellt magasin och laddas direkt i pipan (ungf - kommer som sagt en ny tråd om den) har fyra pipor som kan laddas med allt från olika granater till gummikulor... framtidens tjänstevapen?

7. Sharpsgeväret
Buffelvältarenn från västern. Alla som sett Prickskytten med Tom Selleck vet vad jag talar om. Såg en midrange model 1874(?) med skeletonbakkappa1 Hur i helvete kommer man på iden att stoppa en bakkappa i metall på ett gevär i kal. 40-50.??? Tung bössa iofs men den delar inte ut några smekningar direkt! Grabbarna var hårda i Western!

8. Revolver 357 Mag
Jag gillar kalibern och utseendet på vapnen helt enkelt. En Whisco Smith & Wesson Security special helst men har en stor klumpig 686 Power-Port tävlingsrevolver.

9. M4A1
Modifierad M4. Klarar allt en fullfuxen karbin gör och är samtidigt liten och smidig samt har en massa lull-lull om man vill och finge.

10. Yxa
Tja varför inte. Jag satte yxan som favoritvapen under medeltiden så den måste ju få komma med här också :lol: Enkel, brutal, effektiv och mångsidig.

11. Bygelrepeter
Måste få med en sådan eftersom jag har en sådan barnslig förkärlek till dem. Snabb, enkel, funktionell och stort magasin (hyffsat stort - beror givetvis på vapen och ammo). En kul bössa att skjuta med helt enkelt.

/B
Senast redigerad av 2 KarralMedvied, redigerad totalt 5 gång.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 5 juni 2004, 10:08

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 5 juni 2004, 11:56

Tror att sydstat revolvern du söker är Le Mat (stavning)

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 5 juni 2004, 12:34

Djinghis Khan skrev:Gatlingkulsprutan - den ser så exotisk ut
JA! Hur kunde jag glömma den! Kul att se dig btw Djinghis! Jag var tvungen att byta namn för en tid sedan men vi hade intresanta disskusioner om Asagudar och Odens ursprung då jag först kom hit till Skalman.. du vet nog vem jag är.

Måste göra en ny lista! Känns som det kan bli ett par stycken :lol: :oops:

1. Thompson Submachine Gun Cal. .45 M1 / "Tommygun"
Maffiapuffran nummer ett 8)
Bild John Dillinger Bild Churchill

2. Den Karolinska kavallerivärjan 1680-1720
"...värjan måste göra sitt bästa ty hon skämtar icke..." ungf. KarlXII
Behöver nog inte säga mycket mer....gillar vapnet helt enkelt... önskar jag hade en! Björn Hellqvist, om du läser har du provat värjan osv, vad tycker du? Karl XII:s värja;
Bild

3. Svartkrutspistoler
Jepp! Detta gillar jag! Tror drottning Kristina hade ett vackert par som platsar som mina favoriter också.... Svartkrut är något jag mer än gärna skulle vilja börja med - har aldrig skjutit bara sett på. Kristinas hjullås pistoler vilka hon skänkte till Karl X:s kröningshäst
Bild

4. Gatlingkulsprutan
Som sagt exotisk på något vis och fantasifull samt vacker och revolutionerande
Bild

5. Sydstatrevolvern
Kan fortfarande inte för mitt liv komma ihåg vad den heter eller vilka kalibrar den hade eller ens vilket land den kom ifrån. Kan någon hjälpa? Var den inte Fransk? Men jag menar revolvern som hade en hagelpipa under kulpipan och användes (i liten utsträckning) av Sydstaterna i det amerikanska inbördeskriget.
Edit; Le Mat heter den och här är en bild :D Frågan är om den inte ska upp på första platsen nu? :lol: Fast den får hålla sig härnere för att den har en så värdelös kolvvinkel
Bild

6. Ak-47
Besten trillade ner en placering. Ful, tung, litet magasin i förhållande till sin storlek(magasinet inte karbinen), ingen precission överhuvudtaget... men! Dra den genom en sandlåda, slå den i en sten, hammra på lådan med en stor hammare och den fungerar ändå. försök det med en M16 eller M4.
Farbröderna Kalashnikov & Stoner hållandes varandras skapelser sida vid sida Ak-47 & M16

Bild

7. Metal storm smart gun
Skulle helt klar thamna högre upp på listan om jag visste hur pass verklig den är--- den är verklig! Men är den så bra som den utlovar?
Bild
Den här tänkte jag försöka kolla upp och starta en ny tråd om Den nya tråden om Smart Gun . Men i korta drag är det en elektronisk pistol/karbin utan rörliga delar och absurd eldhastighet där den andra (kanske t.om tredje?) kulan antänds innan den första lämnat loppet. Den har dessutom "dator" så man kan se vem som använt den och vilken ammo som skjutits osv.
Den saknar traditionellt magasin och laddas direkt i pipan (ungf - kommer som sagt en ny tråd om den) har fyra pipor som kan laddas med allt från olika granater till gummikulor... framtidens tjänstevapen?

8. Sharpsgeväret
Buffelvältarenn från västern. Alla som sett Prickskytten med Tom Selleck vet vad jag talar om. Såg en midrange model 1874(?) med skeletonbakkappa1 Hur i helvete kommer man på iden att stoppa en bakkappa i metall på ett gevär i kal. 40-50.??? Tung bössa iofs men den delar inte ut några smekningar direkt! Grabbarna var hårda i Western!
Bild

9. Revolver 357 Mag
Jag gillar kalibern och utseendet på vapnen helt enkelt. En Whisco Smith & Wesson Security special helst men har en stor klumpig 686 Power-Port tävlingsrevolver.
Bild

10. M4A1 (bilderna ville inte fungera?)
Modifierad M4. Klarar allt en fullfuxen karbin gör och är samtidigt liten och smidig samt har en massa lull-lull om man vill och finge.
[bild] M4A1 med det avtagbara bärhandtaget för montering av sikten - mörkersikte i detta fall.. tror det är skillnad i helautomatiken också?

[bild]M4 standard med granatkastare

Som sagt fick inte bilderna på M4 att fungera klicka på länken istället; http://world.guns.ru/assault/as17-e.htm

/B
Senast redigerad av 3 KarralMedvied, redigerad totalt 5 gång.

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 5 juni 2004, 12:35

Ja77 skrev:Tror att sydstat revolvern du söker är Le Mat (stavning)
Så heter den!!!! :D TACK!

Men som sag thur stavas det egentligen?

/B

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 5 juni 2004, 12:37

Det stavas precis så som du sa! :D

Bild

Bild

Mvh
Björn som är oerhört tacksam :D TACK!
Senast redigerad av 1 KarralMedvied, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 5 juni 2004, 13:02

Min gamla tråd som kan intressera dig :)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 5 juni 2004, 13:11

Genom tiderna.... min tid i lumpen.
AK5 med granattillsats, stark, snabb och grym.

Winchester alla gamla cowboysardrömmar man hade som liten.

MP5, tyst, säker, dödlig, terrorister huka er nu laddar jag om.

KSP58, täck mig.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 5 juni 2004, 16:36

StG 44, innovativ och på sin tid revolutionerande.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 5 juni 2004, 17:44

Jag röstar på träpåken. Billig och bra, finns att tillgå i varje skog! :lol:

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 6 juni 2004, 13:29

Jag tycker FG42:an verkar lite härlig.. :)

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 6 juni 2004, 14:52

m60
"Get some! Get some!"
-"How can you shoot women and children?"
-"Easy sir, just aim in front of em' n' press the trigger"
Mp7
High tech, übertech SMG
OICW
Något som heter Objective Individual Combat Weapon, har en CPU som förmodligen piskar några år gamla datorers och kan skjuta fragmentationsgranater där du kan ställa in på vilket avstånd till målet de ska detonera, det är bara häftigt.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 6 juni 2004, 15:13

Mrkos skrev:m60
"Get some! Get some!"
-"How can you shoot women and children?"
-"Easy sir, just aim in front of em' n' press the trigger"
Easy, you just dont lead them so much! :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 6 juni 2004, 18:07

JA! Hur kunde jag glömma den! Kul att se dig btw Djinghis! Jag var tvungen att byta namn för en tid sedan men vi hade intresanta disskusioner om Asagudar och Odens ursprung då jag först kom hit till Skalman.. du vet nog vem jag är.
Dito UrsusRex 8)

MvH
/Mikael

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 6 juni 2004, 19:25

Mrkos skrev: OICW
Något som heter Objective Individual Combat Weapon, har en CPU som förmodligen piskar några år gamla datorers och kan skjuta fragmentationsgranater där du kan ställa in på vilket avstånd till målet de ska detonera, det är bara häftigt.
Projektet är terminerat.

Lättaste funktionella prototypen man lyckades sätta ihop vägde 6 kg oladdad...

XM8 (den möjliga ersättaren till M16/M4) lever dock vidare och är i grunden KE-delen av OICW.

CE-delen, granatgeväret i 20mm är helt terminerat då effekten ansågs helt otillräcklig och man insåg att utveckling av elektronik tillräckligt liten för att kunna trycka in en effektiv laddning skulle kosta för mycket och förmodligen dröja alldeles för länge (~10 år eller mer).

Storebrorsversionen i 25mm lever vidare i OCSW. Detta är dock mer tänkt som ett vapen i storleksklass Tksp och ska egentligen ses som en ersättning eller ett komplement till M2HB, även om en karbin/LSW-variant också finns på ritbordet, dock finns det inga planer i den närmsta framtiden att sätta ihop ett system liknande OICW inom den närmsta framtiden

Siktet ingår tydligen fortfarande i "Landwarrior"-konceptet och ska ha fälttestats i Afghanistan. Resultaten har jag ingen aning om...
Senast redigerad av 1 Backis, redigerad totalt 7 gånger.

Skriv svar