Dûrion Annûndil skrev:Threviel skrev:För att inte överdriva Sovjetursäkterna kan man ju säga att de amerikanska ICBM:en och missilerna i Europa var där pga. hotet av en sovjetisk invasion av västeuropa och rädslan för sovjetiska ICBM:s. Det var en ömsesidig hotbild.
Sovjetursäkterna? En förklaring är inte detsamma som en ursäkt. Observera: "
Why did the chicken cross the road? To get to the other side." Du ser, ingen ursäkt för kycklingens handlande där inte...
Kubamissilerna var mer ett svar på hotet från USA:s kommande ICBM:s och missilerna i Turkiet. Sovjetunionen skulle inte kunna kontra ICBM:ernas räckvidd förrän på 1970-talet. Därav behovet av att placera medeldistansmissilerna närmare. Detta är förklaringen till Sovjetunionens handlande. Sedan ger din beskrivning en bra förklaring till USA:s handlande, med den möjliga bristen att det som sagt inte fanns något hot om Sovjetiska ICBM:s ännu i det läget. Men visst, en ömsesidig hotbild, gärna förvärrad av paranoia.
-Dan
Jag fick lite intrycket i tråden av att USA: framställdes som den aggressiva parten i Kubakrisen, om jag missuppfattat så ber jag om ursäkt.
Jovisst, det var vad Sovjet visste. USA däremot kände inte riktigt till att Sovjet var så underlägset på missilfronten som det var. För allt vad jänkarna visste så hade Sovjet redan massa ICBM:s, eller åtminstonde några. Sovjet gillade nämligen med att skryta över hur duktiga de var på det här med missiler och eftersom det var ett stängt land så kunde inte USA kontrollera så noga vad som var sant. U2 överflygningar fick man också sluta med efter en nedskjutning, men jag minns inte om det va före eller efter Kubakrisen.
Men som du säger, en ömsesidig spiral mot upprustning på båda sidor, med den lilla kryddan att ingen sida egentligen visste vad den andra hade. Men där USA ofta överskattade Sovjet och Sovjet ofta underskattade USA. Hade ryssarna tänkt efter så hade de förstått att USA aldrig kunde tillåta missiler så nära, men eftersom Chrustjev trodde Kennedy var vek så...
Dessutom gav knappast USA upp någonting, redan innan krisen hade man planerat att ta bort de turkiska missilerna eftersom de inte längre behövdes, men det visste ju inte Sovjet så det var en ganska billig eftergift från jänkarnas sida...