Romare i skogen??
Romare i skogen??
Hört någonstans om att flera romerska legioner försvann i någon skog norr om Italien. Sökte på nätet men hittade ingenting, någon som vet vad jag pratar om?
- Olof Ekström
- Medlem
- Olof Ekström
- Medlem
Teutoburger Wald ligger nånstans i Lorraine-trakten tror jag (Lothringen på tyska). Romerska styrkor led ett stort nederlag där (läs "slakt"), år... (nu rasslar kogghjulen här...) 12 evt, kan det stämma?
Det ska ha funnits stora områden där benkonotorna tittade upp under rmossan för lång tid framöver.
Beroende på vad du behöver, prova Nordisk familjebok eller engelska wikipedian för mer information. Använd källkritik, den första är gammal, den andra kan vem som helst skriva i (vilket inte betyder att den behöver vara suspekt).
Det ska ha funnits stora områden där benkonotorna tittade upp under rmossan för lång tid framöver.
Beroende på vad du behöver, prova Nordisk familjebok eller engelska wikipedian för mer information. Använd källkritik, den första är gammal, den andra kan vem som helst skriva i (vilket inte betyder att den behöver vara suspekt).
- Olof Ekström
- Medlem
Kan ju korrigera mig själv direkt - Lorraine är fel - nedre Sachsen och övre Rhen-Westfalen ska det vara.
Tysk geografi är inte min starkaste sida, det kan jag sanningsenligt säga.
red.: ...och året ska tydligen vara 9 evt. Så. Platsen omtvistad, nämnd av Tacitus i Annales. Det finns ett gäng källor att kolla. Jag gillar Gibbon, mest för att det är så kul med hans språk.
Tysk geografi är inte min starkaste sida, det kan jag sanningsenligt säga.
red.: ...och året ska tydligen vara 9 evt. Så. Platsen omtvistad, nämnd av Tacitus i Annales. Det finns ett gäng källor att kolla. Jag gillar Gibbon, mest för att det är så kul med hans språk.
Jäkligt märklig historia, hur kunde de bli så fullständigt slagna av ett folk som egentligen var militärt underlägsna? Men det är väl som de säger, att överraskning är halva segern och lite tur gör resten av jobbet.
"Quinctillius Varus, give me back my legions!" Bra citat av vad som måste ha varit en mycket upprörd kejsare...
"Quinctillius Varus, give me back my legions!" Bra citat av vad som måste ha varit en mycket upprörd kejsare...
- Djinghis Khan
- Medlem
Frågan är om germanerna verkligen var militärt underlägsna. Deras ledare Herrman (lat: Arminius) hade varit i romersk tjänst som foederatus och lärt sig en hel del om romersk militär strategi, kanske kände han till mer om det än Varus själv... Rent teknologiskt var germanerna inte namnvärt underlägsna romarna. De hade sköld, svärd och spjut - i allmänhet lättare kroppspansar men det har mindre betydelse om man har en bra sköld...maal skrev:Jäkligt märklig historia, hur kunde de bli så fullständigt slagna av ett folk som egentligen var militärt underlägsna? Men det är väl som de säger, att överraskning är halva segern och lite tur gör resten av jobbet.
Antalsmässigt vet man inte hur storka styrka som Herrman förde, men det är inte omöjligt att den var större än Varus styrka
Germanerna hade också fördelen av terrängen, som de använde som skydd. Från dolda positioner i skogen kunde de effektivt peppra romarnas utdragna led med pilar, kastspjut och slungstenar, eller göra snabba anfall för att sedan dra sig undan då de ställt till med lagom mycket kaos.
/Mikael
- Kapten_Gars
- Medlem
Det germanska rytteriet var också klart bättre än det rytteri som fanns i Varus arme.
Enligt den senaste forskning så krossades Varus arme slutligen när de försökte forcera befästningsvall som blockerade deras väg ut ur ett skogsormåde med gott om sumpmark. Germanerna valde helt enkelt ett slagfält som maximerade deras fördelar och minimerade Romarnas.
Enligt den senaste forskning så krossades Varus arme slutligen när de försökte forcera befästningsvall som blockerade deras väg ut ur ett skogsormåde med gott om sumpmark. Germanerna valde helt enkelt ett slagfält som maximerade deras fördelar och minimerade Romarnas.
Jag har läst lite om slaget i Teutonburgerskogen och om jag inte minns fel så gick det till något så här:
Rommarna hade en hyfsat stor här som skulle in och "röja" i germania.
De var tvingna att gå genom en djup skog och delade därför in sig i en lång millitärkolon.
Längst bak gick mindre bra eftertrupper och trossen.
Germanerna gjorde snabba övrraskninga attacker mot rommarnas svagare delar och byggde dessutom ett stort hinder ivägen för romarnas marchväg.
Efter flera hårda strider var rommarna reält försvagade och sedan gjorde de gremanska krigaran resten.
Rommarna hade en hyfsat stor här som skulle in och "röja" i germania.
De var tvingna att gå genom en djup skog och delade därför in sig i en lång millitärkolon.
Längst bak gick mindre bra eftertrupper och trossen.
Germanerna gjorde snabba övrraskninga attacker mot rommarnas svagare delar och byggde dessutom ett stort hinder ivägen för romarnas marchväg.
Efter flera hårda strider var rommarna reält försvagade och sedan gjorde de gremanska krigaran resten.
varus fel
Minns jag läst att Varus som var ståthållaren vanskötte regionen. Men han trodde att allt var lugnt, eftersom Germanerna inte röjde sina upprorsplaner. När upproret kom förråddes Varus av sin närmaste man. Denne man(vägvisare) ledde Varus styrkor rakt in i ett bakhåll i denna skog. Att Germanerna kunde segra berodde på att romarna tvingades strida på kolonn. Utspridda på rad, var det bara för germanerna att "slakta ned dem". Romarna kunde inte strida i riktig slagordning och hamnade alltså i ett fruktansvärt underläge. Det låter som om det gick snabbt, men i själva verket pågick slaget under lång tid. Germanerna överföll i våg efter våg, den utspridda och sårbara romerska armén, och Varus begick självmord. Vissa styrkor försökte slå sig ut, men blev nedgjorda en bit ifrån själva slagfältet.maal skrev:Jäkligt märklig historia, hur kunde de bli så fullständigt slagna av ett folk som egentligen var militärt underlägsna?
Allt beror egentligen på att Varus var inkompetent både som ståthållare (han vanskötte provinsen), och som fältherre (han lät sig ledas rakt in i ett bakhåll).
Jag kanske förenklar en del, men på ett ungefär hoppas jag att jag återger det jag läst.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Desert_Fox
- Medlem
Har precis beställt en bok via http://www.clio.se om den här händelsen, ska bli mycket intressant att läsa.